اخبار خوزستاناخبار ویژهاقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد؛ فاز۱۳ آلفا میدان مشترک پارس جنوبی آماده بهره‌برداری شد

امضای۲۱ و نیم میلیارد دلار قرارداد

 

به گزارش پایگاه خبری خوز 24 – محسن‌خجسته مهر روز چهارشنبه 23 خرداد ماه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران به صورت ویدیو کنفرانس اظهار کرد: فاز ۱۳ آلفا از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ به دلیل تعلل در سال‌های گذشته متوقف بود که اکنون در دولت سیزدهم با پیشتازی قرارگاه خاتم آماده بهره‌برداری است.

وی از انعقاد ۲ قرارداد جدید نیز خبر دارد و خاطرنشان کرد: در آینده بسیار نزدیک بیش از ۲ میلیاد دلار قرارداد جدید امضا می شود که یکی از آنها مربوط به توسعه میدان مشترک چنگوله در ایلام، اقدامات مقدماتی آن انجام شده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: قرارداد دیگر مربوط به طرح توسعه میدان بند کرخه در استان خوزستان است که به زودی با حضور وزیر نفت به امضا می‌رسد.

وی میزان قراردادهای این شرکت در دولت سیزدهم را ۲۱ و نیم‌ میلیاد دلار عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۷ و نیم‌ میلیارد دلار مربوط به میادین مشترک برای اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بوده است.

خجسته‌مهر بخش قابل توجهی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز را از نوع کارهای زیربنایی و تصمیمات سریع و اقدامات اولویت‌دار خواند و گفت: همه تلاش شرکت ملی نفت ایران این است تا در سال جاری قراردهای ارزشمندی را به امضا برساند.

وی گفت: ما باید بتوانیم پس از تولید حداکثری، صادرات و درآمدزایی، تولید ثروت حداکثری را برای کشور رقم بزنیم که در این زمینه با مقاصد جدید و شیوه‌های نو، صادرات نفت، چند برابر افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران میدان نفتی یادآوران را دومین میدان نفتی بزرگ کشور نامید و افزود: نفت این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه است و پس از میادین یکپارچه مشترک آزادگان از بزرگترین میادین مشترک، پتانسیل تولیدی ارزشمندی دارد و قرار است در فاز چهارم تولید از ۱۱۰ هزار بشکه به ۲۱۰ هزار بشکه افزایش یابد.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ حلقه چاه در میدان یادآوران کار تولید را برعهده دارد و ۱۲۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه که جزو آلاینده‌ها بود در ان جی ال ۳۲۰۰ به محصول ارزشمند گاز سبک و خوراک پتروشیمی تبدیل می‌شود.

خجسته‌مهر افزود: قرار است حداقل ۷۰ حلقه چاه و چند میلیارد دلار در میدان یادآوران حفاری و سرمایه‌گذاری کنیم.

وی مهم‌ترین ماموریت‌های شرکت ملی نفت ایران را حول چهار محور متمرکز عنوان کرد و تولید نفت و گاز برای افزایش و جهش تولید را یکی از این محورها برشمرد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تولید نفت از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۰، امروز به حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد که حاکی از رشد ۷۰ درصدی تولید است.
به گفته وی افزایش تولید تبدیل به صادرات و درامدزایی و خلق ثروت شده است.

خجسته‌مهر با اشاره به توسعه میادین گفت: مرکز توجه و محور توسعه در شرکت ملی نفت ایران، تولید نفت و گاز بوده است.

وی گفت: در چاه‌هایی مانند خط لوله قلعه نار یا شادگان، تولید آن ۶ سال متوقف بوده است و ۸۰ درصد قرارداهای ما مرتبط به میادین مشترک بوده است

وی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قراداد لایه نفتی، عملیات اجرای میدان مشترک یاران، میدان مشترک سهراب، انعقاد قراداد یکپارچه میدان مشترک آزادگان برای افزایش تولید از ۱۹۰ هزار به ۵۵۰ هزار بشکه، انعقاد قرادادفاز دوم میدان مشترک آذر را بخشی از اقدامات مهم این شرکت برشمرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا