اخبار خوزستاناخبار ویژهاقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت: حفاری در میدان نفتی مشترک یادآوران پس از وقفه ۱۲ ساله ازسرگرفته شد

 

به گزارش خوز 24 از خوزستان – ابوذر شریفی روز چهارشنبه 23 خردادماه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران، تعین تکلیف این میدان نفتی را یکی از اقدامات مهم در حوزه نفت برشمرد.

وی افزود: با تدبیر هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران پیشاپیش مصوبه شورای اقتصاد برای ۲۴ حلقه چاه اخذ شد و ۱۷ پایه بتونی اولیه (سِلر) از ۲۴ حلقه چاه تا پایان ماه نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت مجموع سرمایه‌گذاری ۲۴ حلقه چاه را حدود ۵۶۷ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: مجموع سرمایه‌گذاری و قراردادهایی که برای حفاری عقد شده ۳۵۰ میلیون دلار است که در آینده نزدیک شاهد افزایش ۴۲ هزار بشکه‌ای از ۲۴ چاه خواهیم بود.

به گفته وی چهار میدان نفتی مشترک با عراق در حوزه غرب کارون وجود دارد که میدان یادآوران از جمله این‌میادین است.

شریفی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی اقدامات این شرکت در غرب کارون در دولت سیزدهم گفت: در دولت مردمی آغاز عملیات اجرایی، تنفیذ قرارداد و تولیدی شدن میدان نفتی سهراب با همت شرکت ملی نفت ایران رقم‌خورد و اکنون شاهد تولید حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت از میدان سهراب به عنوان شمالی‌ترین میدان مشترک منطقه نفتی غرب کارون هستیم.

وی توضیح داد: در میدان یاران نیز عملیات اجرایی، تنفیذ قرارداد، نگهداشت و افزایش تولید با راندن هشت پمپ درون چاهی و ساخت جاده و دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، توسعه میدان نفتی آزادگان را دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد بیان کرد: ۶۷ حلقه چاه جدید طی ۲ سال گذشته در این میدان یک رکورد بی‌نظیر است.

وی بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خطوط لوله جریان، ۵۰ کیلومتر خطوط لوله صادراتی، ۲۰ کیلومتر خط لوله صادرات گاز، و ۲ گاسیپ شمالی و جنوبی هر یک به ظرفیت ۱۶۰ هزار بشکه را از دیگر اقدامات حوزه نفت عنوان کرد.

براساس این گزارش عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار و با هدف تولید ۴۲ هزار بشکه نفت در روز با حضور سردار عابد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، حمیدرضا گلپایگانی، مدیر عامل شرکت ملی حفاری و جمعی از مدیران نفتی و حضور ویدئو کنفرانسی محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در میدان نفتی یادآوران آغاز شد.

قراردادهای مربوط به حفاری ۲۴ حلقه چاه توسعه‌ای جدید در قالب سه قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه نفت به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران با شرکت های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء پیش از این در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت امضا شده است.

مجموع ارزش این قراردادها حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده و مقرر شده است تا این تعداد چاه‌ها در لایه های فهلیان و سروک هر کدام به تعداد ۱۲ حلقه در طی مدت ۲۴ ماه حفر شود.

هدف از حفر این چاه‌های جدید در میدان مشترک نفتی یادآوران، نگهداشت و افزایش تولید به میزان ۴۲ هزار بشکه در روز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا