اجتماعیاخبار خوزستاناخبار ویژهایران و جهانتیتر دوستون وسط

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان : افزایش ۵۰ درصدی روزهای قابل قبول هوا/ پیگیری انتقال صنایع آلاینده استان خوزستان به خارج از شهرها

پیشرفت 58 درصدی پروژه بازیابی گازهای همراه نفت در راستای کاهش آلودگی هوا /

 

به گزارش خبرنگار خوز 24 از اهواز – داود میرشکار در نشست خبری که امروز ۲۱ خردادماه به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: شعار هفته محیط زیست امسال  «سهم من در تداوم حیات» تعیین شده است و از عموم مردم می‌خواهیم که سهم خود در حفظ داشته‌های خدادادی‌مان یعنی آب، هوا، خاک، تنها باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای بین‌النهرین، مناطق کوهستانی زاگرس، تنوع زیستی و حیات وحش استان خوزستان را ایفا کنند تا کره زمین را بهتر و پاک‌تر در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

وی افزود: خوزستان ۴ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است اما ازلحاظ جمعیتی یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود. خوزستان دارای ۶ زیستگاه تالابی، دو پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش، ۱۰ منطقه حفاظت‌شده و ۶ منطقه شکار ممنوع است و ۳۰ درصد رودخانه‌های کشور دراین استان وجود دارد. ۳۰ درصد پستانداران ایران ازجمله گونه گوزن زرد ایرانی که زیستگاه اصلی آن در جنگل‌های دز و کرخه است، ۵۵ درصد پرندگان و ۳۲ درصد ماهیان کشور در خوزستان زیست می‌کنند و همه این آمارها نشان از باارزش بودن محیط زیست استان خوزستان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پسماندها و فاضلاب‌های خانگی، صنعتی وکشاورزی، تامین حقآبه‌های تالابی استان، شکار و صید غیرمجاز و بی‌رویه در رودخانه‌ها وتالاب‌ها، تصرف اراضی در مناطق تحت مدیریت، آلودگی هوا و خاک، مهمترین چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی خوزستان هستند.

وی با اشاره به اقدامات حوزه محیط زیست در دولت سیزدهم گفت: اقدامات شاخص محیط زیست طبیعی در این دولت، تدوین سند «طرح اجرایی گردشگری پایدار تالاب شادگان» به دستور رئیس جمهور فقید، در سفر به استان خوزستان است که سپس دستور داد این کار به سایر تالاب‌های کشور تسری یابد.

میرشکار بیان کرد: همچنین زنده‌گیری و انتقال ۴۰ رأس گوزن زرد از سایت ایلام، دشت ناز و ارسنجان به سایت‌های تکثیر دز و کرخه برای احیای گونه در زیستگاه طبیعی، پایش زیستگاه‌های سمندر لرستانی، لاکپشت فراتی، گوزن زرد، پلنگ و خرس قهوه‌ای در راستای اجرای برنامه عمل گونه‌های در خطر انقراض و نصب دوربین‌های تله‌ای در زیستگاه پلنگ و همچنین اجرای موفق برنامه عمل برای این پنج گونه از دیگر اقدامات هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: با معرفی آهو به منطقه حفاظت شده دیمه و افزایش جمعیت آن‌ها، اکنون جمعیت این گونه از ۲۰ رأس به بیش از ۲۰۰ رأس رسیده است.

میرشکار بیان کرد: اجرای پروژه ترمیم فنس سایت‌ها، ایجاد حوضچه‌های مصنوعی و کانال‌ها و لایروبی آبگیرها و تعمیر، بازسازی چشمه‌ها و ساخت آبشخورها، لایروبی چاه‌ها و موتور پمپ‌های سایت‌های گوزن و آهو، احداث سه بند خاکی ذخیره آب با مشارکت جوامع محلی، کنه‌زدایی در سایت تکثیر گوزن کرخه، احداث آتش‌بر در مناطق تحت مدیریت، ایجاد تپه مصنوعی در سایت گوزن برای مقابله با خطر سیلاب نیز انجام شده است.

وی افزود: همچنین سامان‌دهی محل‌های دفن بهداشتی زباله‌های شهرهای استان خوزستان با تامین اعتبار از محل عوارض آلایندگی آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: طرح آموزشی خوزستان پاکیزه در قالب یک پویش فراگیر مردمی برای نخستین بار در کشور اجرا شد و سپس به سایر کشور تسری یافت.  همچنین بازنگری و تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهرستان‌های اهواز و ماهشهر در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصویب شده است.

میرشکار بیان کرد: توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها در راستای پیشگیری و کاهش آلودگی هوای استان خوزستان، افزایش روزهای قابل قبول هوا به میزان ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته، پیشرفت پروژه بازیابی گازهای همراه نفت به میزان ۵۸ درصد در راستای کاهش آلودگی هوا، پیگیری انتقال صنایع آلاینده استان خوزستان به خارج از شهرها به ویژه آغاز عملیات عمرانی انتقال کارخانه کربن بلک اهواز پس از گذشت ۱۰ سال انجام شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی انتقال این شرکت به خارج از محدوده شهر اهواز در حال انجام است. این شرکت تا سه سال دیگر منتقل خواهد شد و هر سه ماه روند این موضوع پیگیری می‌شود.

میرشکار با بیان اینکه مجوز طرح توسعه‌ای به شرکت کربن بلک داده نشده است و این مجوز را نخواهیم داد، تصریح کرد: این شرکت باید فیلتراسیون را تعویض می‌کرد که ۶۳ درصد کار را انجام داده و ۳۷ درصد باقی مانده است و تا یکی دو ماه آینده انجام می‌شود تا ذره هیدروکربنی در هوا نداشته باشیم.

وی افزود: فیلترها باید بومی‌سازی شوند و در این راستا امروز خانه فناور خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز افتتاح شد تا فیلترها با دانش بومی تولید شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۷۸ هکتار از اراضی خوزستان در آتش سوخته است و ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی هستند و این موارد با گرم شدن هوا و شدت وزش باد افزایش می‌یابد.

وی بیان  کرد: در مورد آتش‌سوزی‌ها پیگیری‌ها از طریق از دستگاه قضا انجام شد و دادستان اولین شورای حقوق عامه را با موضوع آتش‌سوزی کاه و کلش و سرایت آتش به جنگل‌ها برگزار کرد و تذکر لازم را داد تا در صورت ترک فعل دستگاهی، اقدامات لازم انجام شود.

میرشکار بیان کرد: در مدت یک ماه ۷۰  پرونده تخلف در خصوص آتش‌سوزی کاه و کلش و سرایت آتش به جنگل‌ها در مراجع قضایی خوزستان تشکیل شد و دادستان هم دستور داد شعبه ویژه رسیدگی به این تخلفات تشکیل و با جدیت با این افراد برخورد شود.

وی در خصوص قطع درختان در جاده‌های خوزستان گفت: اداره منابع طبیعی باید پاسخگو باشد. مسئولیت پیگیری قطع درختان تنها مربوط به محیط زیست نیست اما در همه اتفاقات، مجموعه محیط زیست نوک پیکان است. واقعیت این است که شبی نیست که محیط‌بانان ما در جنگل کرخه در آتش‌سوزی نباشند.

مدیرکل حفاظت محیطظ زیست خوزستان گفت: بخشی از فعالیت‌ها در مورد آتش‌سوزی‌ها هم باید آن طرف مرز از طریق دیپلماسی انجام شود تا آتش‌سوزی هورالعظیم را کنترل و تجهیزات  را تامین کنیم.

وی افزود: از طرفی تعداد نیروهای ما محدود است و از سوی دیگر بیشتر زمان‌شان را در حال خاموش کردن آتش در مناطق تحت مدیریت هستند و نمی‌شود ما جاده‌ها را هم پوشش دهیم.

میرشکار بیان کرد: در حال حاضر سرایت آتش از مزارع کشاورزی به مناطق تحت مدیریت ما، کار ما را بیشتر کرده است و علاوه بر مهار آتش، بار حقوقی تشکیل پرونده‌ها هم بر گردن نیروهای ما است.

وی در خصوص دیر اعلام کردن تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی در شرایط آلودگی هوا گفت: اداره‌کل محیط زیست یک عضو کارگروه اضطرار آلودگی هوا است و این کارگروه باید تصمیم بگیرد. من فقط دبیر این کارگروه هستم و شاخص آلودگی را اعلام می‌کنم اما دیگر دستگاه‌ها هستند که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مثلا در آلودگی هوای اخیر، آموزش و پرورش گفت در صورت تعطیلی، امتحانات دانش‌آموزان عقب می‌افتد و در خردادماه گرما و مصرف انرژی زیاد است و به مشکل برمی‌خوریم.

وی افزود: در خصوص تعطیل شدن، دیگران تصمیم می‌گیرند و من اعلام‌کننده این تصمیم آن‌ها هستم. اگر امکان باشد حتما تعطیلی را زودتر اعلام می‌کنم. حرف‌ها را ما می‌شنویم و ما هم باید تعطیلی را اعلام کنیم.

میرشکار تصریح کرد: با این حال، نگاه مجموعه خوزستان این نیست که ادارات تعطیل شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا