ایران و جهان

«آقابزرگ» و نان و پنیر حسینیه فاطمیون برای بچه‌های مدرسه روبه‌رو

[ad_1]

محشر؛ ویژه‌نامه محرم خبرگزاری فارس ـ امیرحسین کسائی: هیأتی با ساختمانی شکیل و دو طبقه در خیابان مجاهدین اسلام محور گزارش ما شد؛ ساختمانی که به دلیل زیبایی شاید نشان از قدمت بالای هیأت نداشته باشد، اما هیأت فاطمیون تهران امروز نیم قرن عمر دارد. این هیأت در سال ۱۳۴۷ توسط مرحوم حاج‌آقا بزرگ کلاهدوز، مرحوم سیدحسین آل حسینی، مرحوم اسدالله نورانی، حسین میرسراجی و مرحوم حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم شجاعی آغاز به کار کرده است.

مرتضی کلاهدوز مدیر و متولی هیأت فاطمیون و همچنین فرزند حاج علی کلاهدوز، مدیر سابق و نوه مرحوم آقابزرگ کلاهدوز یکی از موسسین هیأت فاطمیون تهران درباره فعالیت‌های این هیأت می‌گوید: «فاطمیون، ابتدا حدود ۶ سال به صورت سیار در زمان خفقان شاهنشاهی هیأت برپا می‌کردند تا در سال ۱۳۵۳، ملک فعلی هیأت که در آن زمان یک خانه قدیمی بود، توسط چند نفر از سادات که شاخص‌ترین آن‌ها مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی و مرحوم حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم شجاعی بود، خریداری شد. چند سال بعد بنای قدیمی دیگری نیز به آن افزوده شد و ساختمان قدیمی هیأت همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بنا شد».

مساجد، هیأت‌ها، حسینیه‌ها و دیگر اماکن دینی در تظاهرات دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی نقش آفرین بودند و محل تجمع انقلابیون و روشنگری‌ها بودند. بعد از پیروزی انقلاب نیز برای اجرای برنامه‌های مختلف، این هیأت‌ها بودند که ماموریت‌های مختلف را برعهده گرفتند. کلاهدوز می‌گوید: «در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، این هیأت و حسینیه مسئولیت محافظت از جایگاه امام خمینی (ره) به منظور سخنرانی روز ۱۲ بهمن ماه در بهشت زهرا را برعهده داشت.»

ساخت ساختمان شکیل فعلی هیأت فاطمیون در سال ۶۸ آغاز شد که کلاهدوز می‌گوید: «در زمان کلنگ زنی آن، حجت‌الاسلام فلسفی که امام، لقب زبان گویای انقلاب را به ایشان داده بود، منبرهای سنگین این هیأت را برگزار می‌کرد و حسینیه محل رفت‌ و آمد ایشان بود. در نهایت بعد از ۱۰ سال بنای جدید این هیأت افتتاح شد و از آب و گل درآمد». 

شاید هرکدام از ما در ذهن خود نمونه‌هایی از هیأت‌ها را سراغ داشته باشیم که بعد از سال‌ها فعالیت به دلایل مختلف اعم از اختلافات و مووضعات مالی متاسفانه جلسه‌شان تعطیل شده، اما هیأت فاطمیون بعد از ۵۰ سال هنوز فعال و پویاست؛ به طوری که هیأت فاطمیون در طول سال بیش از ۲۲۰ جلسه مذهبی دارد که حدود ۱۵۰ مراسم آن صبح‌هاست و باقی شب است. کلاهدوز در تشریح دلیل این استمرار و پویایی می‌گوید: «یکی از نکات قوت هیأت فاطمیون تهران که بعد از ۵۰ سال به لطف حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) هرروز پویاتر و پررونق‌تر بوده است، به دلیل مدیریت آن است که همواره به دور از خودرأیی و تک رأیی در این هیأت تصمیم‌گیری شده و تلاش شده است که در این هیأت سیدالشهدا (ع)، حضرت زهرا (س) و ائمه معصومین (ع) محور باشند و تصمیم گیری‌ها براساس حفظ شأن اهل بیت (ع) باشد. به طور مثال در دعوت از سخنران و مداح و … همواره شاهد این رویکرد هستیم و افرادی در این زمینه‌ها کارشناسی کرده‌اند و فارغ از جناح‌بندی‌ها با محور قرار دادن اهل بیت (ع) بهترین تصمیم را برای هیأت گرفته‌اند».

حضور قشر جوان در هیأت، به‌کارگیری آنان و بهره‌گیری از نظرات و تفکرات این قشر با ته‌مایه مشورت از بزرگان و ریش‌سفیدان هواره می‌تواند تاثیرات بسیاری در پویایی و نوآوری برنامه‌ها داشته باشد؛ رویکردی که در فاطمیون وجود دارد و ریش‌سفیدان به عنوان ناظر و جوانان به عنوان بازوهای اجرایی مشغول برنامه‌ریزی و فعالیت هستند و این خود نوعی کادرسازی برای آینده هیأت نیز است.

کلاهدوز درباره اهمیت این موضوع می‌گوید: «این روش کار موحب می‌شود تا موضوعات اجرایی و مدیریتی هیأت سینه به سینه منتقل شود. متاسفانه امروزه در تهران هیأت‌هایی را داریم که شاید بالغ بر ۱۰۰ سال قدمت داشته باشند، اما بعد از مدتی که نسلی از آن رفتند، به دلیل عدم ارائه آموزش، جلسه هیأت با مشکل مواجه شده است».

 

برخی از عوام به اشتباه امور اجرایی هیأت را بی‌نظم تلقی می‌کنند و اگر کاری بی نظم اجرا شود، می‌گویند کار، هیأتی شده است؛ در حالی که اگر به صورت سرزده مهمانی امروز وارد منزل ما شود، همه افراد مستاصل می‌شوند؛ زیرا از پیش وظایف تعیین نشده است. حال تصور کنید چگونه ممکن است در مجلس اهل بیت (ع) ماموریت و وظایف تعیین نشده باشد. کلاهدوز در خصوص تقسیم وظایف در هیأت می‌گوید: «در هیأت ریش سفیدان و خدمه‌ای از قدیم وجود دارند که در حال زحمت هستند و براساس ماموریت‌های تعیین شده مشغول فعالیت هستند و برای بهبود روند برنامه‌ها نیز باید از جوانان استفاده کرد. در هیأت فاطمیون براساس نیاز جلسه، به صورت کامل سیستم مدیریتی جلسه صبح و شب متفاوت است؛ زیرا مستمع صبح این هیأت کاملا متفاوت است.»

این روزها جذب جوانان به هیأت و همچنین بقا و استمرار جلسات دغدغه مدیریتی این مجموعه‌هاست. شاید بررسی عملکرد هیأت‌های قدیمی کشور و شنیدن تجربه‌های آن‌ها برای ادامه فعالیت‌های هیأت‌ها راهگشا باشد. هیأت فاطمیون همواره در سطح مدیریتی به مردم‌داری شهره بوده است و به این مهم که مدیریت این هیأت در ورودی حسینیه بدون توجه به رنگ و لباس افراد، خوشامدگوی همه بوده است، مشهور است.

کلاهدوز در بیان تجربه‌ای از روند هیأت داری گذشتگان هیأت فاطمیون می‌گوید: «بسیاری از افراد ثابت این هیأت بعد از سالیان سال نزد من می‌آیند و می‌گویند که اگر هیأتی شدیم به خاطر رفتار و استقبال آقابزرگ کلاهدوز بوده است. قصه از این قرار است که روبروی این حسینیه هنرستانی وجود دارد که صبح‌ها مرحوم کلاهدوز جلوی در می‌ایستاد و ما را زمانی که بنا داشتیم به مدرسه برویم، دعوت می‌کرد تا صبحانه بخوریم و بعد به مدرسه برویم که این دعوت محترمانه، جاذبه‌ای برای ما شد که تا به امروز هیأتی شده‌ایم. این رفتار نشان می‌دهد هر بخشی از دستگاه عزاداری امام حسین (ع) می‌تواند جاذبه‌ای داشته باشد که موجب تغییر رفتار و زندگی مردم شود؛ لذا در برنامه عزاداری امام حسین (ع) روی باز، دست گشوده، احترام و در مجموع مردم‌داری جاذبه بسیار دارد. بنابراین مسئول جلسه اگر جلوی در بایستد و تک‌تک افرادی که حضور پیدا می‌کنند را بدون قائل شدن تفاوت و توجه به لباس و دارایی احترام کند، جذابیت زیادی دارد. البته باید بدانیم یک رفتار اشتباه ناشی از افراط و تفریط می‌تواند به این دستگاه آسیب بزند و خدشه ایجاد کند.»

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا