اجتماعیاخبار ویژهاقتصادیایران و جهانفرهنگی

کمک ۱۱ میلیاردی انجمن به خانواده‌های زندانیان

مهران منتظر اظهار داشت:‌ جلسه هم اندیشی انجمن حمایت زندانیان مرکز در آذرماه سال جاری حول دو محور حمایت از خانواده‌های زندانیان و شیوه های جذب افراد نیکوکار و خیرین در محل انجمن با حضور حجت الاسلام والمسلمین رستمی مدیرکل فرهنگی تربیتی سازمان زندان‌ها و تعدادی از خیرین برگزار شد.

منتظر افزود : با توجه به اینکه انجمن حمایت زندانیان مؤسسه‌ای مردم نهاد است بنابراین شایسته است کمک به خانواده زندانیان نیز با مشارکت مردم انجام گیرد و همچنین بعد معنوی کار در کنار کمک‌های مادی پر رنگ‌تر دیده شود تا حضور و کمک‌های خیرین بیش از پیش ملموس باشد.

وی در خصوص بازدید منزل و سرکشی از خانواده‌های تحت پوشش عنوان کرد: با توجه به حساسیت رسیدگی و توجه بیشتر به امور خانواده‌های زندانیان و تاکید اعضاء هیات مدیره انجمن در انجام وظایف قانونی محوله به ویژه بازدیدهای منظم از خانواده‌های زندانیان «طرح سرکشی از خانواده‌های تحت پوشش» تدوین و در حال اجراء است.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان افزود: برنامه سرکشی از خانواده‌های تحت پوشش از آذر ماه ۹۵ با جدیت تمام شروع شد و تاکنون از ۲۰ خانواده بازدید شده و پس از شناسایی خانواده‌های نیازمند توسط تیم بازدید کننده، انجمن با کمک خیرین با پرداخت بیش از ۲۵ میلیون تومان به این خانواده‌ها بخشی از مشکلات آنها را مرتفع کرده و در سال ۹۶ این روند سیر صعودی خواهد داشت.

منتظر در زمینه آموزش خانواده‌های زندانیان و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اهتمام جدی دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، انجمن با همکاری اداره کل زندان‌های استان تهران، شورای اجتماعی وزارت کشور و معاونت سیاسی دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری تهران مبادرت به تشکیل کارگاه‌های آموزشی حول دو محور پیشگیری از طلاق همسران زندانیان و  پیشگیری از اعتیاد آنان کرده است که مقرر شد تعداد ۲۱۰۰ خانواده در این رابطه آموزش‌های لازم را طی کنند.

ارائه مشاوره تخصصی به ۲۶۰۰ نفر از خانواده‌های زندانیان

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز افزود : لازم است با توجه به نیاز جامعه مورد هدف انجمن حمایت زندانیان و استقبال آن‌ها از این دوره‌ها، دستگاه‌های تصمیم گیر نسبت به برگزاری و استمرار این آموزش‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند تا شاهد کاهش آسیب در جامعه باشیم.

وی همچنین با اشاره به ارائه خدمات مادی انجمن به خانواده‌های تحت پوشش گفت: حدود ۳ میلیارد ریال از آبان ماه تا اسفند ماه به خانواده‌های زندانیان در بخش پرداخت مستمری، هزینه درمان، کمک هزینه تحصیلی و مسکن کمک شده است.

وی افزود : بیش از ۴۷۰۰ نفر از خانواده‌های زندانیان به مددکاران انجمن مستقر در زندان‌های استان تهران مراجعه کرده‌اند که ۲۶۰۰ نفر از آن‌ها از مشاوره تخصصی بهره مند شده‌اند.

منتظر همچنین از پرداخت کمک‌های غیرنقدی به خانواده‌های تحت پوشش خبر داد و گفت: اهداء بن و سبد مرکبات به  خانواده  زندانیان و توزیع در بین مددجویان زندان کانون به ارزش ۱۱ میلیون ریال و تأمین لوازم اولیه زندگی از قبیل بخاری، تامین جهیزیه و رایانه به این خانواده‌ها به ارزش ۵۳ میلیون ریال، از جمله خدماتی است که انجمن به صورت غیر نقدی پرداخت کرده است.

مدیر عامل انجمن حمایت زندانیان مرکز گفت: مشاوره حقوقی رایگان به ۶۰ نفر و معاضدت قضایی به ۱۴۹۱ مددجو و معرفی ۸۲۶ خانواده به کمیته امداد و بهزیستی از جمله خدمات حمایتی انجمن در طول ۴ ماهه اخیر سال جاری بوده است.

ایجاد اشتغال برای ۲۹۹ نفر از خانواده‌های زندانیان

وی در خصوص اشتغال و توانمند سازی خانواد‌ها گفت: بر اساس موافقت‌نامه‌ای که با معاونت امور زنان ریاست جمهوری و انجمن حمایت زندانیان مبادله شده در حوزه سلامت خانواده‌ها تعداد ۳۴‌هزار و ۶۴۹ نفر در ۷ استان کشور آموزش دیده‌اند که از این تعداد ۵۸۹ نفر کلاس‌های آموزش مهارت‌های زندگی طی کرده‌اند و تعداد ۲‌هزار و ۳۴۳ نفر از مشاوره فردی بهره مند شده‌اند.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان تصریح کرد: در همین راستا در بخش  آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و اشتغال، ۹۸۹ نفر آموزش دیده‌اند و برای ۲۹۹ نفر شغل ایجاد شده است.

منتظر در خصوص اقدامات انجمن در راستای کاهش آسیب خانواده‌ها گفت: انجمن با ارائه مشاوره سلامت و روانشناسی به ۲۸۴ نفر از خانواده‌های تحت پوشش به ارزش ۸۵ میلیون ریال و برگزاری ۹ کلاس مشاوره گروهی برای خانواده‌ها گامی در توانمندسازی روانی و ارتقاء سطح سلامت روحی خانواده‌ها برداشته است.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان در زمینه کمک به زندانیان گفت: بخشی از کمک‌های انجمن متوجه زندانیان نیز می‌شود که از جمله آن انعقاد قرارداد با سازمان ملل در راستای کاهش آسیب رفتارهای پر خطر از جمله پیشگیری از ایدز است که در این زمینه بیش از ۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

منتظر در خصوص آزاد سازی زندانیان گفت: با توجه به مفاد اساسنامه انجمن، حمایت از زندانیان و خانواده آنان از وظایف ذاتی انجمن حمایت است و چنانچه زندانی از طریق انجمن آزاد شود در راستای حمایت از خانواده آنان بوده و زندانیانی آزاد می‌شوند که اولاً شرایط استفاده از خدمات و تعهدات ستاد مردمی دیه را نداشته باشند و محکومین جرائم ردمال و اخذ رضایت از اولیای دم و شکات به شرطی که سابقه اول آنان و متاهل بوده و همچنین  فرد محکوم باید دوران محکومیتش در زندان را با حسن اخلاق و رفتار سپری کند و این حسن معاشرتش دائمی و مستمر باشد.  ثانیاً مسئولین زندان همواره اعمال زندانیان توسط رفتارشناسان و روان شناسان و آسیب شناسان اجتماعی را رصد و تائید کنند.

کمک ۱۱ میلیاردی به خانواده زندانیان طی ۴ ماه گذشته

وی ادامه داد: بنابراین در چهار ماهه اخیر با مبلغ ۲ میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار ریال،  ۳۸ نفر آزاد و به کانون خانواده بازگردانده شدند.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز درپایان ضمن تشکر از خیرین در همکاری با انجمن در راستای مساعدت به خانواده زندانیان جمع کل کمک‌ها به زندانیان و خانواده‌های آن‌ها را ۱۱ میلیارد و ۸۸۵ میلیون ریال عنوان کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا