ایران و جهان

هیئت‌های مذهبی همه ابعاد عفت را برای جامعه تبیین کنند


محدثه پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نقش هیئت در افزایش سطح عفت در جامعه اظهار کرد: عفاف از ریشه عف گرفته شده و به معنای ایجاد حالتی از نفس است که مانع از غلبه شهوت در فرد می‌شود و این مسئله جوانب متعددی از جمله عفت فکر، اعضا و جوارح و عفت قلب دارد که این عوامل به یکدیگر وابسته بوده است، به گونه‌ای که زمانی که در فرد عفت فکر ایجاد می‌شود پس از آن عفت اعضا و جوارح و سپس عفت قلب ایجاد می‌شود.

مسئول مجمع عفاف و حجاب جبهه فرهنگی قزوین بیان کرد: زمانی که عفت قلب در فرد به وجود آمد نمود آن حیای فردی است به این معنا که اگر فردی حیا دارد عفت قلب نیز دارد پس می‌توان گفت عفاف یک امر درونی و مرتبط با نفس انسان است که نمود آن در حیا و حجاب قابل رؤیت است اما باید به این نکته توجه داشت که هر فرد محجبه لزوماً فرد با حیا و عفاف نیست.

وی ادامه داد: عفاف شامل پنج مرحله است که اولین مرحله آن پوشش و مراحل بعدی عفت در نگاه کردن، راه رفتن، حرف زدن و آرایش نکردن در برابر نامحرم است که با این وجود اگر فرد محجبه دارای این پنج ویژگی عفاف باشد عفیف خوانده می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: افرادی که در هیئت‌های مذهبی حاضر می‌شوند معمولاً دارای عفت پوشش هستند که با این وجود لازم است هیئت‌های مذهبی به همه بخش‌ها و جوانب عفت در جامعه پرداخته و آن را تبیین کنند.

وی افزود: زمانی که ما افراد را نسبت به شاخه‌های مختلف عفاف آگاه می‌کنیم مسلماً نتیجه این فعالیت ما ایجاد آرامش در زندگی افراد خواهد بود که این آرامش در زندگی سبب می‌شود تا افراد به ویژه بانوان ظرفیت‌های وجودی خود را شناخته و این شناخت می‌تواند فرآیند پیشگیرانه‌ای نسبت به برخی مسائل اجتماعی داشته باشد.

پارسا عنوان کرد: اولین گام ما برای زیست عفیفانه در هیئت‌های خانگی بحث شناساندن هویت بانوان در قالب‌های مختلف است و در این راستا باید تلاش می‌شود با انجام اقدامات روانشناسی مسئله عفت در هیئات که بهترین ظرفیت آموزشی هستند پرداخته شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا