ایران و جهان

بزرگترین طرح نفتی غرب کشور در بلاتکلیفی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- سمیه نوری: در دی‌ماه سال ۸۵ طرحی در استان کرمانشاه کلنگ‌زنی شد که قرار بود به عنوان بزرگترین طرح نفتی غرب کشور تحول اقتصادی عظیمی را نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در کشور ایجاد کند این طرح چیزی نبود جز پالایشگاه «آناهیتا» که با توجه به موقعیت مناسبی که دارد هنوز هم می‌توان آن را به چشم یک تحول عظیم نگاه کرد و طی سفر مقام معظم رهبری جز مصوبات این سفر نیز برای تأمین اعتبار و احداث قرار گرفت.

تکه زمین ارزشمندی که با ظرفیت‌های بسیار خوب خود قرار بود منطقه غرب کشور را به خودکفایی نفتی برساند و اقتصاد استان کرمانشاه را روی ریل توسعه بیاندازد اما اکنون حدود ۱۶ سال است که در برهوتی‌ترین حالت ممکن تنها شاهد وعده و عیدهای مسئولان بوده است.

طرح پالایشگاه نفتی آناهیتا در کرمانشاه می‌توانست جایگزینی بر پالایشگاه‌های قدیمی و صد ساله‌ای باشد که توان تولید ۱۵۰ هزار بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی را به صورت روزانه را در آن می‌توان دید اما به دلیل عدم توجه و خواب آور بودن وعده مسئولین این پروژه به خوابی رفته که تنها با تلاش برای تحقق اجرای طرح توان برخاستن دارد.

در سال ۹۴ با کلنگ زنی نمادین و شعار متفاوت وزیر کار و رفاه وقت دولت یازدهم برای توسعه هرچه سریع‌تر پالایشگاه امیدی را در دل کرمانشاهیان ایجاد کرد اما این بار هم طولی نکشید که به دلیل سکوت مجدد در محل احداث این طرح این امید دوباره جای خود را به رؤیای قدیمی داد تا بار دیگر آناهیتا به دست فراموشی سپرده شود.

خبرگزاری مهر کرمانشاه پیشتر پیگیر راه اندازی و نحوه فعالیت مسئولین بر سر این پروژه در گزارش و گفتگوهای مختلف و پی در پی بوده تا زمانی که این پروژه به‌مرحله اجرا برسد پیگیر این ماجرا خواهد بود به همین منظور با روی کار آمدن دولت سیزدهم به سراغ مسئولین رفته تا رایزنی‌های و اقدامات آنها را در این مسیر جویا شود.

کرمانشاه قطب چهارم پتروشیمی کشور / ‏‬پالایشگاه آناهیتا اسیر وعده‌های مسئولان

سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقداماتی که تاکنون برای پروژه پالایشگاه آناهیتا انجام شده، اظهار کرد: این پروژه در سال‌های گذشته شاهد وعده‌های بسیاری برای راه اندازی بوده است اما تا به امروز با وجود اینکه حدود ۱۶ سال از تصویب آن می‌گذرد تنها زمینی متروکه بوده که هیچ وعده‌ای از دولت‌های پیشین توان راه اندازی ساخت و ساز در آن را نداشته است.

وی با بیان اینکه پروژه پالایشگاه آناهیتا یکی از بزرگترین و با اهمیت‌ترین پروژه‌های نفتی غرب کشور محسوب می‌شود، افزود: راه اندازی این پروژه از حیث رونق اقتصادی داخلی بسیار حائز اهمیت بود که به همین دلیل برای پیشرفت و توسعه مسائل اقتصادی به ویژه در غرب کشور این پروژه از سطح بالایی از اهمیت قرار دارد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این پروژه تاکنون به دلایل مختلفی مانند عدم نقدینگی، کم کاری مسئولان دولتی و بی مدیریتی آنها بوده که موجب شده تا به امروز این پروژه به سرانجام نرسد.

حسینی کیا بیان کرد: با شروع کار دولت سیزدهم این پروژه بار دیگر به شورا گذاشته شد تا برای اجرای این طرح تصمیم‌گیری شود و به در همین راستا نیاز در روزهای گذشته جلسه‌ای بر این مبنا با حضور وزیر نفت و مجمع نمایندگان و مسئولین استان کرمانشاه تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه پالایشگاه در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته، خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که وزیر نفت و مسئولین استانی کرمانشاه برگزار شد مقرر شده که در صورتی که قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان متولی این امر ۳۰ درصد کار اجرایی این پروژه پیش برود وزارت نفت نیز خط انتقال تا پالایشگاه نفت را برعهده داشته باشد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرعت بخشی در پیش برد پروژه پتروشیمی آناهیتا، گفت: بر حسب اعلام قرارگاه خاتم الانبیا برخی از مقدمات برای ورود به فاز اجرایی پروژه آماده است و امید است که با اجرای این طرح شاهد نمود و بارقه امیدی در دل مردم ایجاد شود.

 بزرگترین طرح نفتی غرب کشور در بلاتکلیفی

حسینی کیا با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در زمینه پتروشیمی قطب چهارم کشور است، عنوان کرد: پالایشگاه آناهیتا تنها پالایشگاهی است که خوراک آن ۱۰ درصد تخفیف داشته و به همین دلیل هم در بعد اقتصادی مزیت‌هایی را دارد و هم باعث ایجاد تحول در زیرمجموعه‌های خود ایجاد کند.

تلاش برای دریافت اعتبار پالایشگاه آناهیتا طی سفر رئیس جمهور به کرمانشاه

بهمن امیری مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که برای استان کرمانشاه در نظر گرفته شده و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری است پروژه پالایشگاه آناهیتا بوده که طی سال‌های گذشته به صورت نیمه تمام رها شده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته تنها اسم پالایشگاه آناهیتا در استان کرمانشاه مطرح شده اما برای پیشرفت کار اقدامات خوبی انجام نگرفته است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از اهداف مسئولان استان رسیدگی به موضوع پروژه‌های نیمه تمام است، تصریح کرد: طی هفته گذشته با سهام دار این این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیا است به همراه هلدینگ اهداف و وزارت نفت جلسات بررسی به همراه جمع بندی صورت گرفت.

امیری مقدم اضافه کرد: پس از جمع بندی وضعیت پالایشگاه آناهیتا به همراه تعدادی از نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با وزیر نفت صورت گرفت و مقرر شد که قرارگاه خاتم الانبیا عملیات اجرایی پروژه را آغاز کند و با پیشرفت ۳۰ درصدی این پالایشگاه عملیات لوله گذاری برای تأمین خوراک مورد نیاز این پالایشگاه نیز آغاز شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از عمده مشکلات استان کرمانشاه کلنگ زنی پروژه‌ها و سپس رها کردن آن است اما مدیریت ارشد استان کرمانشاه مصمم است که این پروژه را به وضعیت مطلوب برساند.

 بزرگترین طرح نفتی غرب کشور در بلاتکلیفی

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه پالایشگاه آناهیتا در سفر ریاست جمهوری نیز مطرح خواهد شد، گفت: بخشی از اعتبار پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیا تأمین می‌شود و در تلاش هستیم در سفر آتی رئیس جمهور به استان کرمانشاه مابقی اعتبار لازم جذب شود.

وی بیان کرد: برای سفر رئیس جمهوری کار کارشناسی بسیار خوبی صورت گرفته و پروژه‌های نیمه تمام با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مصوبات پیش بینی شده و پروژه‌های کشاورزی، عمرانی، گردشگری برای این سفر در نظر گرفته شده است.

ارزش سرمایه گذاری ۳.۹ میلیارد دلاری پالایشگاه آناهیتا

بهزاد باباخانی معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پتروپالایش آناهیتا با توجه به ظرفیت تولیدی که دارد یک صنعت مادر محسوب می‌شود و با تولید حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت و فرآورده‌های آن در زنجیره خود پالایشگاه‌های پایین دست‌تر را نیز خواهد داشت.

وی افزود: پتروشیمی آناهیتا در مباحث توسعه‌ای محصولات پتروشیمی نفتی بسیار مؤثر و کمک کننده در حوزه‌های اشتغال، زیر ساخت و دسترسی به مواد اولیه است و ارزش سرمایه گذاری کل این مجموعه بالغ بر نیز ۳.۹ میلیارد دلار است.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در خصوص جلسات تشکیل شده به منظور بررسی مسائل مربوط به پالایشگاه آناهیتا، تصریح کرد: طی هفته‌های گذشته جلسه‌ای با مدیران طرح پتروپالایش آناهیتا و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان سهامدار اصلی این پالایشگاه برگزار شد که خواسته‌ها، مشکلات و موانع بر سر راه مورد بررسی قرار گرفت.

مطالبه مسئولان استانی برای عدم خصوصی سازی و واگذاری سهام دولت

باباخانی ادامه داد: در گام نخست مهم‌ترین مطالبه و مانع پیشرفت پالایشگاه آناهیتا در ایستگاه اعتبار متوقف شده که طبق پیگیری‌های استاندار کرمانشاه قرار شد در مسیر این پروژه قرارگاه‌ها الانبیا به عنوان سهام دار ۶۷ درصدی این پالایشگاه از آورده‌ها و اعتبارات خود برای شروع ساخت و ساز استفاده کند.

وی با بیان اینکه پالایشگاه آناهیتا برای راه اندازی چند خواسته و نیاز اساسی دارد، تاکید کرد: این پروژه علاوه بر تأمین اعتبار مالی از سوی سهام‌داران حمایت مالی لازم از طرف وزارت نفت به عنوان سهام‌دار ۲۰ درصدی این پروژه صورت گیرد و بر این اساس مقرر شد از ظرفیت بودجه‌ای و حواله‌های نفتی استفاده و بکارگیری شود.

 بزرگترین طرح نفتی غرب کشور در بلاتکلیفی

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: مطالبه دیگر پتروپالایش آناهیتا ماندگاری وزارت نفت به عنوان حامی پروژه و عدم واگذاری سهم خود به سازمان سهامداران خصوصی است که پیگیری‌های ۲ جانبه وزارت نفت و استانداری در این مورد درحال انجام است.

باباخانی جلسه هفته گذشته بین مجمع نمایندگان استان کرمانشاه و مسئولین استانی با وزیر نفت را جلسه‌ای راهبردی به منظور بررسی مشکلات موجود در پروژه پتروپالایش آناهیتا دانست تا بتوانند گامی در جهت پیشرفت این این پروژه بردارند.

طبق گفته‌ها و وعده‌های داده شده مسئولین در دولت جدید باید منتظر بود و دید که آیا برای تحقق وعده‌های خود در راه اندازی پالایشگاه آناهیتا چگونه عمل می‌کنند و خبرنگار خبرگزاری مهر تا پایان پیگیری و مطالبه راه اندازی این پالایشگاه خواهد بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا