اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: الگوی کشت قراردادی راه نجات کشور در حوزه کشاورزی است/ ۹۵ درصد بخش کشاورزی استان به آب های سطحی وابسته است

به گزارش خوز ۲۴ از اهواز، خدارحم امیری‌زاده  سه‌شنبه ۹ آذر  در نشست خبری با اصحاب رسانه، خوزستان را سرزمین آب و آفتاب دانست و اظهار کرد: خوزستان در کل کشور بیشتر به قطب انرژی معروف است ولی در حقیقت پیشانی کشاورزی و استان اول کشور به لحاظ کشاورزی و تولید کالاهای اساسی است.

رئیس سازمان جها کشاورزی خوزستان افزود: سال گذشته یکی از سخت‌ترین سال‌های پس از انقلاب در خصوص تحریم‌ها، مشکلات و کرونای جهانی بود ولی با این وجود خوزستان خوش درخشید و می‌توان گفت که شاید تنها استانی بوده که محصولاتش نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش تولید داشتیم و با ۱۷٫۵ میلیون تن محصولات کشاورزی ۱۴ درصد از کل تولیدات کشور را به خود اختصاص داده و سال‌هاست که بر قله رفیع محصولات اساسی و کالاهای استراتژیک قرار دارد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته میزان گندم خریداری شده در کشور حدود چهار و نیم میلیون تن بوده که از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن متعلق به خوزستان است و ۲۵ درصد از کل گندم کشور را که گندم درجه یک هست را به خود اختصاص داده است.

امیری‌زاده با بیان اینکه حدود ۹ سال است که خوزستان در تولید و خرید گندم در رتبه اول کشور قرار دارد تصریح کرد: بزرگترین جلگه و رودخانه‌های کشور در خوزستان است و هفت سد در رودخانه‌ها قرار دارد که بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب آب را ذخیره می‌کنند و برای جلوگیری از سیلاب‌ها، شرب، مصارف صنعتی و محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی خوزستان در گندم خلاصه نمی‌شود و ما در بیشتر محصولات کشاورزی مقام اول را داریم عنوان کرد: امسال با بیش از ۱۰۰ هزار تن کلزا در خوزستان حدود ۴۰ درصد از کلزای کشور که ۲۵۰ هزار تن بوده را تامین و رتبه نخست را کسب کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در چغندرقند پائیزه نیز با حدود یک میلیون و ۱۷۴هزار تن یک رکوردشکنی جدیدی به وجود آوردیم و با ۷۹ درصد تولید این محصول رتبه اول را داشتیم ابراز کرد: در سبزی و صیفی‌جات مقام دوم را داریم و تامین‌کننده و متعادل‌کننده کشور هستیم و همچنین شکر ۳۱ میلیون نفر در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در خرما مقام دوم و در صادرات خرما رتبه اول را داریم اذعان کرد: خوشبختانه سال قبل حدود ۳۶ درصد افزایش تولید خرما داشتیم که از ۱۷۰ هزار تن به ۲۵۰ هزار تن رسیدیم و امسال نیز باز هم افزایش تولید داشتیم.

امیری‌زاده با بیان اینکه در همه زمینه‌ها به نسبت سال زراعی قبل افزایش داشتیم و این امر با برنامه‌ریزی و تلاش و همت کشاورزان و نظارت و مدیریت همکاران ما در جهاد کشاورزی صورت گرفته است تاکید کرد: با توجه به رتبه‌هایی که در سال زراعی قبل کسب کردیم یک برنامه‌ریزی بهتری انجام دادیم که امسال هم جهش خوبی در این حوزه‌ها داشته باشیم.

وی تنش آبی را محصول کاهش بارندگی در استان‌ها دانست که طی ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد آب‌های مصرفی ما آب‌های سطحی است و تنها حدود پنج درصد از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: از آنجا که ما پائین‌دست استان‌های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هستیم، همین امر باعث کاهش آورد رودخانه‌های ما شده و باید پشت سدهای ما حداقل ۱۵ میلیارد مترمکعب باشد که بخشی از آن برای پایداری سدها ضروری بوده و از این میزان، ۱۰ میلیارد مترمکعب قابل بهره‌برداری است که صرف آب شرب، صنعت، محیط زیست و کشاورزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی بیشترین سهم آب را نیاز دارد گفت: میزان آبی که سازمان آب و برق برای کشت‌های پائیزه اختصاص داده ۲٫۵ میلیارد مترمکعب و برای کشت‌های دائمی نیز حدود ۸۷۰ میلیون مترمکعب و در مجموع ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است که این میزان آب منجر به الگوی کشت جدیدی شد.

امیری‌زاده خاطر نشان کرد: برای این منظور در برخی حوزه‌های چهارگانه سدها ناچارا مجبور به ممنوعیت ۲ کشت سودآور و خوب کشاورزی چغندرقند و کلزا شدیم به عنوان مثال در کشت چغندرقند ۲۲ هزار هکتار مصوب شده بود و ما تنها توانستیم ۹ هزار هکتار را آن هم خارج از شبکه‌های چهارگانه کشت کنیم.

وی یاد آور شد: سال گذشته گندم آبی ۴۳۰ هکتار بود که امسال به دلیل کمبود آب به ۳۵۰ هزار هکتار کاهش یافت و تاکنون ۴۵ درصد آن حدود ۱۶۰ هزار هکتار آن کشت شده، در کلزا هم ۳۹ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده بود که ۳۷ هزار هکتار آن کشت شده، در سبزی و صیفی‌جات نیز که ۳۰ هزار هکتار مصوب شده بود تاکنون ۱۷ هزار هکتار کشت داشتیم، در چغندرقندر هم بر اساس الگوی کشت ۱۲ هزار هکتار مصوب بود که ۹ هزار هکتار آن کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه الگوی مصوب کشت ما بر اساس خکسالی ۴۳۰ هزار هکتار است که تاکنون ۲۲۰ هزار هکتار آن کشت شده اظهار کرد: در حوزه کشاورزی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و این برنامه از سال گذشته بوده و آن هم جهش تولید در دیم‌زارها همچون گندم، جو و کلزا است و با همکاری ستاد فرمان امام قرار است ۵۰ هزار هکتار در دیم‌زارها کشت کنیم که در این راستا برنامه‌ریزی‌های خوبی در حوزه فنی و اعتباری صورت گرفته از جمله بحث بیمه کشاورزان که مبلغ ان را در فصل برداشت دریافت می‌کنند.

وی بر پرداختن به کشاورزی قراردادی تاکید کرد و افزود: کشاورزی قراردادی در دنیا ۵۰ تا ۶۰ درصد انجام می‌شود ولی در کشور ما حدود ۱۲ درصد اجرایی شده است؛ باید گفت راه نجات کشور در حوزه کشاورزی رسیدن به یک کشاورزی قراردادی است که باید تولیدمحور، برنامه‌محور و اقتصادمحور باشد و در آن مشخص می‌شود چه کشتی برای چه کسی باید کاشته و به چه کسی فروخته شود.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه بنا شده کشاورزی قراردادی در کل کشور در ۲۵۰ هزار هکتار انجام شود که سهم خوزستان ۸۵ هزار هکتار است اضافه کرد: از هفته گذشته بستن قراردادها آغاز و تاکنون قرارداد برای ۱۵ هزار هکتار بسته شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی دارای ۲ آبتم آب و زمین است که آب در اختیار وزارت نیرو و زمین در دست جهاد کشاورزی است تصریح کرد: در زمینه آب پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که منابع زیادتر نخواهد شد بلکه آن چیزی که افزایش دارد مصارف است از این رو باید در توزیع منابع دقت کنیم و در این راستا باید برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاوزی عنوان کرد: در مصارف هم باید الگوهایی را رعایت کنیم که بتوانیم از این میزان آبی که در اختیار داریم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم؛ بنابراین باید هم در توزیع آب و هم مصارف برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم چرا که این یک بحران جدی است.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی مسئول تامین امنیت غذایی کشور است ولی هیچ نقش و دخالتی در برنامه‌ریزی آب نداریم ابراز کرد: ما می‌توانیم هم در توزیع و هم میزان آب قابل دسترس برای کشاورزی برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ در حال حاضر میزان منابع آب ما ۳۰ میلیارد مترمکعب است در حالی که مصارف ما ۳۱ میلیارد مترمکعب است و این بیلان منفی محسوب می‌شود.

امیری‌زاده با تاکید بر اینکه استان‌ها باید بر اساس آمایش سرزمینی در حوزه آب برنامه‌ تعریف کنند و در همه زمینه‌ها الگوی مصرف داشته باشند اذعان کرد: در بخش کشاورزی که بیشترین مصارف آب را دارد باید برای بسیاری از بخش‌ها از جمله سیستم شبکه‌های آبیاری تحت فشار و بالا بردن بهره‌وری آب برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوزستان ۲٫۲ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی دارد ولی با این میزان آب توان کشت در ۱٫۲ آن را داریم یاد آور شد: ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی در مصرف آب آن را احیا و از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا