اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

ولوی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان: پژوهش‌ها باید هدف دار، اثربخش و نتیجه‌محور باشد/ صنایع به پژوهشگران بومی اعتماد کنند

به گزارش خوز ۲۴ از اهواز، «پروانه ولوی» امروز چهارشنبه ۱۰ دی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد اظهار کرد: با بررسی‌هایی که در خوزستان انجام شده برای ما این امر محرز و مسلم است که پژوهشگران بزرگی در استان و ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های بزرگی را برای فعالیت‌های پژوهشی در سطح امور بزرگ داریم اما متاسفانه بنا بر گزارشات به هر دلیلی از این ظرفیت‌ها آنچنان استفاده نمی‌شود که باید تلاش کرد این پتانسیل‌ها شناسایی و مشکلات استان را توسط پژوهشگران خوزستان رفع کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با بیان اینکه یکی از مشکلات استان این است که برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در حال تولید سرمایه‌های کشور هستند اما اعتماد آن چنانی به پژوهشگران ما ندارند افزود: آنها برای فعالیت‌های خود و حتی فعالیت‌هایی که ما برای آنها در استان برنامه داریم همکاری نمی‌کنند و برون‌سپاری در این استان مد شده است.

وی اضافه کرد: یکی از فعالیت‌هایی که درصدد انجام آن هستیم و بر تحقق آن تاکید داریم این است که بتوانیم این سازمان‌ها را که بودجه ملی پژوهش هم در اختیارشان است به سمت پژوهشگران استان هدایت و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

ولوی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کارهای خوبی در این راستا انجام شده اما هنوز کافی نیست ابراز کرد: باید پژوهشگران استان خودشان را اثبات کنند؛ پژوهش‌هایی در طول این دوره ۴۰ ساله در کشور انجام شده اما در خوزستان مشکلات اثربخشی و عملیاتی شدن دارند چراکه سازمان‌های ما اعتماد به پژوهشگران نداشتند و از این پژوهش‌ها برای عوض شدن رویه فعالیت‌های خود بهره‌برداری نکردند و همین امر باعث شده تا اثربخشی نداشته باشیم.

وی یکی از ملاک‌های پژوهش‌های پژوهشگران را اثربخشی، کاربردی و نتیجه‌محور شدن آنها دانست و تاکید کرد: حتما باید به نتیجه‌محور بودن فعالیت‌ها توجه کنیم تا بتوانیم مشکلی از مشکلات استان را حل کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان استان چالش‌خیزی بوده و مشکلات در آن بی‌شمار است اذعان کرد: این مسائل در طول زمان افزایش پیدا کردند و یکی از نواقص آن این است که پژوهشگران ما به وظیفه اصلی خود که حل این مسائل با توجه به مسائل زیست‌محیطی است عمل نکردند ولی امیدواریم در آینده این موضوع را بیشتر ببینیم.

وی تصریح کرد: باید پژوهشگران ما به این سمت سوق پیدا کنند که بیشتر از آنکه بخواهند کار پژوهشی انجام دهند مساله‌ای از مسائل استان را رفع و به رفاه و توسعه استان کمک بیشتری کنند.

ولوی یکی از محورهای توسعه هر جامعه‌ای را پژوهش عنوان کرد و یاد آور شد: اگر این پژوهش هدف دار، اثربخش و نتیجه‌محور نباشد به جز صرف هزینه تاثیر دیگری نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا