ایران و جهان

پروژه‌های تل آویو در سایه بیداری ملت‌ها عملی نخواهد شد


خبرگزاری مهر، سرویس بین‌الملل – فاطمه صالحی: پس لرزه‌های خیانت امارات به امت عربی و اسلامی و توافق با رژیم صهیونیستی بر سر علنی کردن روابط پنهان خود همچنان ادامه دارد.

این در حالیست که ملت‌های عربی و جریان‌های آزاده در منطقه و در جهان عرب به شدت مخالفت خود را با چنین اقداماتی که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی منطقه است اعلام کرده‌اند.

در این میان، گروه‌های فلسطینی تلاش دارند تا از طریق برگزاری نشست‌های مشترک و فراگیر، با کنار گذاشتن اختلافات خود، اتحاد داخلی را در برابر نقشه‌های رژیم صهیونیستی تقویت کنند.

در همین راستا خبرنگار مهر مصاحبه‌ای انجام داده است با «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس که مشروح آن در ادامه می‌آید.

دیدار اخیر اسماعیل هنیه با سید حسن نصرالله در بیروت دیداری مهم به شمار می‌رود و در راستای تقویت روابط میان حزب الله و جنبش حماس صورت گرفته است *اخیراً اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در بیروت داشته است. این دیدار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیدار اخیر اسماعیل هنیه با سید حسن نصرالله در بیروت یک دیدار مهم به شمار می‌رود و معتقدم که این دیدار نتیجه بخش بوده و در راستای تقویت روابط میان حزب الله و جنبش حماس صورت گرفته است به ویژه آنکه پیوندهای مشترکی در خصوص مقاومت در برابر صهیونیست‌ها، جنبش حماس و حزب الله را به هم گره می‌زند.

ما به دنبال تقویت محور مقاومت و ایستادگی در برابر سیاست‌های اشغالگرانه صهیونیست‌ها چه در خاک فلسطین و چه در خاک دیگر کشورهای عربی هستیم. همچنین می‌خواهیم در برابر طرح معامله قرن که اساساً، مقاومت با تمام شکل‌های آن را هدف قرار داده، بایستیم.

حزب الله و حماس پیوندهای مشترکی در خصوص مبارزه با عادی سازی روابط که برخی کشورهای عربی به دنبال آن هستند دارند و هر ۲ آنها معتقدند که عادی سازی روابط برای آرمان فلسطین و امنیت ملی کشورهای عربی یک خطر بزرگ به شمار می‌رود. هدف ما در مبارزه با اشغالگری‌های صهیونیست‌ها مشترک است و روابط مستحکمی با حزب الله داریم و آماده‌ایم این روابط را در راستای خدمت رسانی به جریان مقاومت در منطقه تقویت کنیم. دیدار هنیه و سید حسن نصرالله در راستای تقویت روابطی صورت گرفته است که باید در مراحل آتی مستحکم‌تر شود.

*به تازگی یک نشست فراگیر با حضور دبیران کل گروه‌های فلسطینی در رام الله و بیروت برای بررسی راه‌های مبارزه با رژیم صهیونیستی برگزار شده است. این نشست را تا چد در روند تقویت اتحاد داخلی میان گروه‌های فلسطینی تأثیرگذار می‌دانید؟

در خصوص نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی باید بگویم که جنبش حماس با قدرت از برگزاری چنین نشست‌هایی استقبال می‌کند و از زمان رونمایی از طرح معامله قرن و الحاق کرانه باختری برای تقویت همکاری‌های داخلی مشترک میان گروه‌های فلسطینی تلاش کرده است. نتایج مثبت این نشست بر کرانه باختری نیز تأثیر گذار بوده و بعد از آن شاهد برگزاری یک کنفرانس خبری مشترک میان مسئولان جنبش‌های فتح و حماس بودیم. این اقدام پیام‌های مهمی را در درون خود دارد که یکی از آنها، موضع متحد گروه‌های فلسطینی در برابر نقشه‌های صهیونیست‌ها و مبارزه با مداخلات خارجی برای سوء استفاده از اختلاف نظرها در میان این گروه‌ها است.

جنبش حماس امیدوار است که برگزاری چنین نشست‌هایی به تدوین استراتژی مبارزه با صهیونیست‌ها بیانجامد و باعث شود که شکاف داخلی میان گروه‌های فلسطین از بین برود. این نشست‌ها در تقویت اتحاد فلسطینی‌ها تأثیرگذار است و ما به صورت واضح و آشکار اعلام می‌کنیم که تشکیلات خودگردان فلسطین باید به سمت اجماع ملی و مبارزات ملی در برابر اشغالگران صهیونیست در داخل کرانه باختری حرکت کند.

همچنین اقدامات عملی برای اصلاح سازمان آزادی بخش فلسطین اتخاذ شود. گروه‌های فلسطینی از جمله حماس اقدامات زیادی در راستای تقویت اتحاد داخلی اتخاذ کرده‌اند و اکنون نوبت تشکیلات خودگردان است که در این خصوص اقدامی انجام دهد.

مسأله فلسطین در یکی از خطرناک‌ترین دوره‌های خود به سر می‌برد به طوری که طرح معامله قرن، پایه‌های اصلی آرمان فلسطین یعنی سرزمین، انسان و مقدسات را هدف قرار داده است *به نظر شما طرح آمریکایی معامله قرن و یا طرح الحاق در سایه تلاش کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به صورت موفقیت آمیزی عملی خواهد شد؟

مسأله فلسطین در یکی از خطرناک‌ترین دوره‌های خود به سر می‌برد به طوری که طرح معامله قرن، پایه‌های اصلی آرمان فلسطین یعنی سرزمین، انسان و مقدسات را هدف قرار داده و دولت آمریکا با تمام رفتارهای قلدرمآبانه خود و استفاده از تمام ابزارهای استکباری‌اش، می‌کوشد دیدگاه خود را که همان دیدگاه صهیونیست‌ها است عملی کند.

در این میان، آمریکایی‌ها به اختلافات میان کشورهای منطقه دامن می‌زنند. ما شاهد وجود اختلافاتی میان کشورهای عربی هستیم که این مسأله موضع کشورهای عربی را در حالت ضعف قرار می‌دهد. علاوه بر آن برخی کشورهای عربی بر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مصر هستند و این مسأله در توافقنامه عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی کاملاً مشخص است.

تمام این مسائل بیانگر آن است که محیط پیرامون فلسطین، در شرایط خطرناکی به سر می‌برد اما ما مطمئن هستیم که این طرح و نقشه‌ها در نهایت موفقیت‌آمیز نخواهد بود چرا که عاملی به نام ملت فلسطین در برابر آن ایستاده و تاکید دارد که در سرزمین خود باقی بماند. ماهیت پروژه‌های رژیم صهیونیستی، کنار زدن فلسطینی‌ها و به حاشیه راندن آنها و بیرون کردن آنها از سرزمین خود است. فلسطینی‌هایی که هفتاد سال قبل از سرزمین خود بیرون رانده شدند بیش از هر زمان دیگری میل بازگشت به سرزمین خود را دارند. ما در کرانه باختری نیز شاهد وجود یک مقاومت واقعی هستیم گرچه مظاهر بیرونی آن به دلیل شرایط پیچیده این منطقه کمتر به چشم می‌خورد.

در غزه نیز یک مقاومت نظامی واقعی وجود دارد که از تمام امکانات خود برای مقابله با رژیم صهیونیستی بهره می‌برد. این مقاومت می‌تواند حساب و کاب‌های اشغالگران را زیر و رو کند. تمام امت عربی و اسلامی به دنبال عادی سازی روابط نیستند بلکه ما شاهد وجود یک محور مقاومت در اطراف رژیم صهیونیستی هستیم.

ما ملت‌های عربی بیداری داریم که همچنان معتقد هستند که رژیم صهیونیستی دشمن اصلی امت به شمار می‌رود و باید از بین برود. تا زمانیکه فلسطینی‌ها در میدان حضور دارند و سلاح‌های خود را به سمت دشمن نشانه رفته‌اند این طرح‌ها عملیاتی نخواهد شد.

*واکنش ملت‌های عربی در قبال اقدامات حاکمانشان مبنی بر عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به چه شکل باید باشد؟

ملت‌های عربی باید مخالفت خود را با عادی سازی روابط با صدای بلند اعلام کنند. آنها باید با برگزاری تظاهرات و فعالیت‌های فرهنگی، علمی و هنری و حتی حضور در فضای مجازی به صورت متحد، اعتراض خود را نسبت به این روند اعلام کنند. باید تمام کسانی که اقدام به عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی می‌کنند از سوی ملت‌ها تحریم شوند.

رسانه‌ها و فرهنگیان نقش مهمی در تحریم کردن این افراد ایفا می‌کنند. همچنین تاجران و بازرگانان باید رژیم صهیونیستی و آمریکا و تمام کشورهایی که روابط خود را با تل آویو عادی می‌کنند تحریم کنند. ملت‌های زنده و بیدار اگر اقدامی انجام دهند می‌توانند بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشند. آنها می‌توانند بر دولت‌های خود فشار آورده تا رویه عادی سازی روابط را تغییر دهند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا