اخبار خوزستاناقتصادیتیتر دوستون وسط

رئیس سازمان جهادکشاوزی خوزستان:  وزارت جهاد کشاورزی نگاه ویژه‌تری به خوزستان داشته باشد 

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴- اهواز، خدارحم امیری‌زاده چهارشنبه ۲ مهر در جلسه کشت قراردادی دانه‌های روغنی اظهار کرد: با وجودی که خوزستان در فصل برداشت کشت تابستانه قرار دارد اما کشت پاییزه را آغاز کرده‌ است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اضافه کرد: در کشت تابستانه بیش از برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی برای ما پیش‌بینی کرده بود، موفق شدیم و تقریباً ۱۰۸ درصد برنامه را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات و کمبودها به ویژه نهاده‌ها در فصل تابستان توانستیم بیش از سقف کامل برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی و بالاتر از آن را اجرا کنیم افزود: در آستانه برداشت محصولات تابستانه، کشت پاییزه را آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۶۰۰ هکتار چغندرقند کشت شده است و در آستانه کشت‌های دیگر هستیم.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه در سال ۹۸- ۹۹، ۵۷ هزار هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی داشتیم و حدود ۶۸ هزار تن برداشت شده ابراز کرد: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیمو از ۱۳ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند بیش از ۷۸۸ هزار تن برداشت کردیم.

وی در خصوص برنامه‌های سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰ تصریح کرد: ۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، ۱۵ هزار هکتار چغندرقند، ۳۹۰ هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۸ هزار هکتار گندم دیم مصوب شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان سطح کل اراضی زراعی در استان را ۹۱۰ هزار هکتار دانست و عنوان کرد: حدود ۱۶۱ هزار هکتار دیگر نیز کشت داریم که در مجموع یک میلیون و ۷۱ هزار و ۴۱۵ هکتار سطح اراضی کشاورزی خوزستان است.

امیری‌زاده به ۳۸ هزار تن بذر گندم در استان اشاره کرد و ادامه داد: این تعداد بذر هنوز کامل توزیع نشده و ۵۱۰ تن بذر کلزا داریم که در حال هماهنگی برای توزیع آن هستیم.

وی با بیان اینکه امسال کشاورزی در حال متحول شدن است ابراز کرد: همه نهاده‌ها از بند دولتی آزاد شدند و در فاز دیگری در حال وارد شدن هستند؛ برنامه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعیین الگوی کشت را نیز داریم که ما خودمان را برای تحول در بخش کشاورزی آماده کردیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اضافه کرد: از اکنون به بعد کار ما فنی‌تر، سخت‌تر و مشکل‌تر خواهد شد، بنابراین کشاورزان نیز باید پابه‌پای این برنامه‌ها پیش روند و آموز‌ش‌های لازم را ببینند که این مسائل مستلزم امکانات و اعتبارات است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه وزارت جهادکشاورزی توقع و انتظار زیادی از خوزستان دارد، چراکه خوزستان بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور است از این رو باید نگاه ویژه‌تری به این استان صورت گیرد.

امیری‌زاده با اشاره به اینکه با وجود همه مشکلات اما نیروهای ما تمام وقت پای کار هستند تاکید کرد: حداقل ابزار موردنیاز کار باید فراهم شود و در حال حاضر از کمبود وسیله نقلیه گرفته تا امکانات اداری دیگر را شاهد هستیم به طوری که همکاران ما حتی پول بنزین هم ندارند.

وی تعداد نیروهای حجمی این سازمان را ۱۸۰ عنوان کرد و ادامه داد: این تعداد بخش مهمی از کار در جهادکشاورزی را در دست دارند و از ابتدای سال تاکنون حقوق نگرفته‌اند.

امیری‌زاده با اشاره به گران شدن نهاده‌ها اذعان کرد: کمبود و گران شدن نهاده‌ها و بذر باید رفع شود تا بتوانیم انتظار وزارت جهادکشاورزی را برآورده کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم یاد آور شد: ما سربازان اقتصادی هستیم که باید در این عرصه بجنگیم، تحول در کشت قراردادی می‌تواند گره‌گشا باشد و همه باید به این سمت و سو بروند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا