اجتماعیاخبار خوزستانتیتر دوستون وسط

ایست قلبی؛ حمله جدیدکرونا

آمار مرگ و میر در میان مبتلایان به کرونا در یک هفته گذشته، روزانه بیش از ۲۰۰ نفر بوده و طبق آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان از پنج شنبه (۲ مرداد) تا جمعه (۳ مرداد ۹۹) ۲۱۵ نفر در کشور جان خود را از دست داد‌ه‌اند، به این ترتیب آمار جان باختگان این بیماری در ۱۵۳ روز گذشته به ۱۵‌هزار و ۲۸۹ نفر رسید. در حساب سرانگشتی روزانه ۱۰۰ نفر جان‌شان را از دست می‌دهند و در هر ساعت ۸ نفر از بیماران به آرامستان‌ها منتقل می‌شوند. البته این آمار رسمی است و این روزها آمار مرگ بر اثر ایست قلبی در کشور حدود ۴۰‌درصد در میان افراد بالای ۶۰ سال افزایش پیدا کرده است.

آیا کرونا باعث ایست قلبی می‌شود؟ 

مطابق مطالعات جدیدی که در مورد کرونا انجام گرفته، مشخص شده که تعداد قابل توجهی از بیماران کرونایی بستری شده دچار آسیب قلبی شده‌اند که با بالا رفتن خطر مرگ در این بیماران مرتبط است. در این مطالعه مشخص شد که ۱۹٫۷‌درصد این افراد دچار آسیب قلبی هستند که یکی از عوامل تاثیرگذار در احتمال مرگ ناشی از کرونا به شما می‌رود. برخی از کارشناسان معتقدند دلایل اصلی افزایش مرگ و میرهای افراد مبتلا به کرونا مواردی همچون نارسایی‌‌های تنفسی و ریوی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل و همچنین علائم دیگری همچون بیماری‌های زمینه‌ای به‌ویژه در افراد بالای ۶۵ سال موجب مرگ بیماران کرونایی است. همچنین در این زمینه چاقی و اضافه وزن در فوت بیماران جوان کرونایی دخیل بوده است. طبق اعلام مسئولان در ماه‌های اخیر تعداد ابتلا در میان افراد جوان‌تر و حتی در کودکان افزایش پیدا کرده است.همچنین در تعداد مبتلایان به کووید ۱۹تغییر زیادی اتفاق نیفتاده اما افزایش موارد حاد بیماران کووید۱۹ و تعداد مرگ و میر‌ها در هفته‌های گذشته این سؤال را مطرح می‌کند که چرا با وجود ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی آمار جانباختگان دوباره خیز برداشته است؟ البته ستاد ملی مقابله با کرونا تنها راه‌حل برون رفت از این وضعیت را بازگشت برخی محدودیت‌ها می‌داند و بر همین اساس متخصصان حوزه سلامت تاکید دارند با مداخلات تشدید یافته آمار فوتی‌ها ظرف سه تا چهار هفته آینده دوباره نزولی می‌شود.

افزایش بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد 

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان ۳۶۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و از پنج شنبه (۲ مرداد) تا جمعه (۳ مرداد ۹۹) دو‌هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که یک‌هزار و ۵۰۴ نفر از آنها بستری شدند. با احتساب به این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۶‌هزار و ۵۲۳ نفر رسید. همچنین همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت هشدار را پشت سر می‌گذارند. همچنین بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در استان کهگیلویه و بویراحمد میانگین موارد بستری روزانه طی دوماه گذشته به چهار برابر رسیده و در شهرستانی مانند گچساران میزان بستری تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. سیما لاری ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان سه شهرستان وضعیت قرمز و دو شهرستان وضعیت هشدار دارند و شهرستان های زابل و زاهدان موارد بستری به بیش از پنج برابر رسیده است. در این شرایط ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه تا اطلاع ثانوی و حداقل یک سال آینده درگیر ویروس کرونا خواهیم بود، گفت: لازم است که برخی از تصمیمات و ملاحظات دینی آینده نزدیک که اعیاد قربان و غدیر و ایام محرم است را با مشارکت روحانیت، هیات‌های مذهبی و جامعه مداحان داشته باشیم. وی همچنین معتقد است که عادی‌سازی و عادی پنداری در اثر کاهش میزان ترس نسبت به این ویروس باعث شیوع بالای این بیماری شده و میزان ابتلا، بستری و مرگ را افزایش خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا