ایران و جهان

موج‌سواری نفوذی‌ها بر مطالبات مردمی در لبنان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: حوادث و ناآرامی‌ها در لبنان مدتی است که فروکش کرده است اما آنچه که در صحنه سیاسی این کشور به چشم می‌خورد، موج سواری عناصر نفوذی بر سَر مطالبات مردمی به ویژه در عرصه اقتصادی است. نفوذی‌ها که عموماً تحت رهبری و هدایت محور غربی و عربی فعالیت می‌کنند، نوک پیکان حملات خود را به سمت حزب الله لبنان نشانه رفته‌اند.

واقعیت آن است که هدف اصلی و اساسی عناصر نفوذی ایجاد یک کمپین ضد حزب‌الله و مقاومت در لبنان است. خلع سلاح حزب الله لبنان در دستور کار این کمپین قرار خواهد داشت. در واقع، نفوذی‌ها به دنبال ایجاد فتنه داخلی در لبنان هستند. کلیدواژه این فتنه داخلی هم خلع سلاح حزب الله لبنان است؛ رؤیایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی سالهاست که آن را در سر خود می‌پرورانند و تاکنون موفق به تحقق آن نشده‌اند.

آمریکا و صهیونیسم عوامل نفوذی خود در لبنان را برای کلید زدن پروژه خلع سلاح حزب الله اجیر کرده‌اند ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند تا آنچه را که از طریق گزینه نظامی نتوانستند محقق سازند، با راهکار سیاسی به دست آورند. آنها عوامل نفوذی خود در لبنان را اجیر کردند تا ضمن موج سواری بر مطالبات مردمی و انحراف این مطالبات از مسیر خود، پروژه خلع سلاح حزب الله را کلید بزنند. در همین ارتباط، روزنامه البناء ضمن هشدار درباره خطر جنگ داخلی در لبنان، نوشت: خطر فتنه جنگ داخلی با اصرار بر خلع سلاح مقاومت، وجود دارد و همه باید مواظب باشند.

اما تلاش‌های محور غربی برای موج سواری بر مطالبات مردمی در لبنان تنها به مسأله خلع سلاح حزب الله مربوط نمی‌شود و ابعاد دیگری را نیز در بر می‌گیرد. ازجمله ابعاد تلاش‌های مذبوحانه محور مذکور، تحت فشار قرار دادن اقتصاد لبنان است که آمریکایی‌ها در صدد هستند تا از این رهگذر هم دولت لبنان را با شکست مواجه سازند و هم حزب الله را به عنوان یکی از عوامل اصلی وخامت اوضاع اقتصادی جلوه دهند.

اغتشاشات در لبنان توسط عناصر نفوذی

در واقع، محور غربی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از شرایط اقتصادی نامناسب لبنان برای ضربه زدن به حزب الله بهره برداری کند؛ این در حالی است که نقش آفرینی امروزِ حزب الله لبنان در امور این کشور چه در دولت و چه در پارلمان ناشی از آراء بالای مردمی به این جنبش در جریان انتخابات گذشته بوده است. در واقع، محبوبیت روزافزون حزب الله موجب شده است تا غربی‌ها حتی از وخامت اوضاع معیشتی مردم لبنان نیز برای تحقق اهداف و خواسته‌های سیاسی و البته مداخله جویانه خود، استفاده ابزاری کنند.

پس از مخالفت‌های دولت لبنان با کاهش نقش آفرینی حزب الله در اداره امور این کشور، ایالات متحده آمریکا نیز وارد میدان شد تا در کنار غربی‌ها، فشارهای خود بر بیروت به منظور وادار کردن کشورهای غربی طرح فروپاشی اقتصاد لبنان را در دستور کار خود قرار داده‌اند آن به تَن دادن به خواسته‌های نامشروع را تشدید کند. در همین راستا، مقامات واشنگتن تلاش می‌کنند تا به منظور ممانعت از تقویت ساختار پول داخلی لبنان، مانع از ورود ارز خارجی به این کشور شوند. آمریکایی‌ها با این اقدامات خود در حقیقت طرح «فروپاشی اقتصاد» لبنان را کلید زده‌اند تا از این کشور علیه حزب الله امتیازگیری کنند.

یکی از توطئه‌های واشنگتن علیه اقتصاد لبنان در واقع به فعالیت‌های یک شرکت اقتصادی بازمی گردد. اخیراً یک شرکت آمریکایی به نام «KROLL» به عنوان مسئول بررسی حساب‌های بانک مرکزی لبنان مشغول به کار شده است. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتخاب شرکت مذکور، اقتصاد لبنان را در دام پیچیده‌ای گرفتار کرده است. علت هم آن است که این شرکت از ابزارهای آمریکا برای تأثیرگذاری بر اقتصاد لبنان به شمار می‌رود.

بررسی‌ها همچنین حاکی از آن است که شرکت «KROLL» تحت مدیریت مجموعه‌ای کار می‌کند که با دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در ارتباط است. اکنون این سؤال وجود دارد که آیا اخبار و اطلاعات اقتصاد لبنان از طریق شرکت مذکور به CIA و FBI و سپس دستگاه‌های جاسوسی دیگر نظیر موساد مخابره می‌شود؟ در همین ارتباط، یک نویسنده آمریکایی به نام Rodney Stich که کارشناس امور اطلاعاتی نیز هست، می‌گوید: شرکت «KROLL» از افسران دستگاه جاسوسی آمریکا موسوم به CIA تشکیل شده است. بسیاری از کارکنان این شرکت از عوامل CIA هستند. علاوه بر این، شرکت مذکور با موساد نیز در ارتباط است.

رد پای عربستان سعودی در نا آرامی‌ها و اغتشاشات اخیر لبنان به چشم می‌خورد علاوه بر کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا، رد پای عربستان سعودی در سلسله اغتشاشات و ناآرامی‌ها در لبنان به چشم می‌خورد. در این میان، نگاهی هرچند گذرا به خط مشی شبکه العربیه در پوشش حوادث اخیر لبنان به خوبی نشان دهنده موضع ریاض در قبال این حوادث است. شبکه العربیه با انعکاس وارونه واقعیت‌های کنونی در لبنان در واقع به تریبونی علیه دولت حسان دیاب تبدیل شده است.

این شبکه با انتشار اخبار دروغین در خصوص لبنان، حزب الله را عامل اوضاع اقتصادی کنونی در این کشور معرفی می‌کند تا به زعم خود، محبوبیت این گروه مقاومتی نزد افکار عمومی را خدشه‌دار سازد. البته استراتژی همیشگی شبکه العربیه، الحدث و دیگر شبکه‌های تحت امرِ مقامات سعودی همواره بر قرار دادن مردم در مقابل حزب الله در لبنان مبتنی بوده است و از همین روی، شبکه‌های مذکور، اعتراضات کنونی را بهترین فرصت برای تحقق اهداف خود علیه حزب‌الله تلقی کرده‌اند.

پر واضح است که خط مشی شبکه‌های سعودی نظیر العربیه و الحدث در پوشش غرض‌ورزانه حوادث لبنان با چراغ سبز مقامات ارشد سعودی، طراحی شده است، چرا که سیاست‌ها و استراتژی رسانه‌ای شبکه‌های مذکور همواره در دربار پادشاهی عربستان مشخص می‌شوند.

در نهایت می‌توان به ضرس قاطع گفت که دو پروژه اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا و هم پیاله‌های غربی و عربی‌اش در لبنان و علیه حزب الله با شکست مواجه شده است. پروژه اول، مقصر جلوه دادن حزب الله لبنان در وخامت اوضاع اقتصادی این کشور است و پروژه دوم در بهره برداری از مطالبات مردمی به منظور جامه عمل پوشاندن به هدف دیرینه خلع سلاح حزب الله خلاصه می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا