ایران و جهان

حریق سرخ برتن سبز زاگرس می‌تازد/بلوط‌های مدار۳۰درجه خاکستر می‌شود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: امسال نیز همچون سال‌های گذشته، زخم‌های کاری آتش بر پیکر زاگرس نشست و آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس هکتارها جنگل را به خاکستر تبدیل کرد.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز از اوایل خردادماه، حریق سرخ بر تن سبز جنگل تاخت و ردی از سیاهی را بر این گستره بکر بر جای نهاد تا در چهار آتش‌سوزی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش خاکستر شده و منطقه حفاظت‌شده خاییز نیز در آتش بسوزد.

بلوط ۷۰ درصد تیپ گونه‌های گیاهی زاگرس را تشکیل می‌دهد

زاگرسی که جنگل‌هایش با گستردگی در ۱۱ استان کشور و شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل داده و حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را نیز بلوط‌ها شامل می‌شود، این اکوسیستم وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران است.

جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز و به جنوب غرب ایران می‌رسد و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان‌گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

درختان بلوط معمولاً در ارتفاع ۶۵۰ تا دو هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا بر پهنه زاگرس رخ نموده‌اند و زاگرس جنوبی رویشگاه خاص گونه بلوط ایرانی بوده که شامل استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، خوزستان، فارس، اصفهان و چهارمحال بختیاری است.

۷۵ درصد اکسیژن کره زمین را درختان تولید می‌کنند

درختان در سراسر جهان ۷۵ درصد اکسیژن دنیا را تولید می‌کنند و در هر هکتار ۶۸ تن گرد و غبار هوا توسط درختان رسوب‌گیری می‌شود و این یعنی جنگل که نفس نکشد، انسان نیز نفس نمی‌کشد.

آتش سوزی یکی از عوامل مهم ایجاد اختلال در اکوسیستم‌های جنگلی کشور است و به عنوان یک آشفتگی بر ساختار و تجدید حیات گونه‌های گیاهی تأثیرات بسیار منفی دارد و به گفته کارشناسان نابودی هر درخت بلوط چیزی بیش از ۲۰۰ هزار دلار خسارت در پی دارد.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد جنگل است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص با بیان اینکه تولید اکسیژن و آب، پیشگیری از بروز سیل، کشاورزی پایدار، حفظ گونه‌های حیات‌وحش و رونق گردشگری از مهم‌ترین ارزش‌های زیستی جنگل‌ها است، گفت: حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

حسین کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵ هزار کیلومترمربع مساحت در جنوب غربی ایران ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای‌داده و نباید اجازه داد که این ظرفیت‌ها و منابع خدادادی در آتش سهل‌انگاری‌ها بسوزد.

وی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به وضعیت مناسب بارش‌ها و افزایش پوشش علفی کف جنگل، احتمال وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی شدت یافته است، تصریح کرد: باید کانون‌های بحران شناسایی‌شده و با استفاده از ظرفیت تشکل‌های زیست‌محیطی این کانون‌ها پایش شده تا در صورت آتش‌سوزی، اطفای حریق در مدت‌زمان کمتری انجام شود.

۳۶۴ هکتار از جنگل‌های استان سال گذشته در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان اظهار داشت: در سال گذشته ۳۶۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت.

یکی از این آتش‌سوزی‌ها، حریق در منطقه حفاظت‌شده خاییز بود که مهار آن با توجه به وزش باد و سخت گذر بودن منطقه چندین روز طول کشید غلام‌حسین حکمتیان در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در سال جاری نیز تاکنون چندین آتش‌سوزی در نقاط مختلف استان در ارتفاعات و جنگل‌ها به وقوع پیوسته است.

وی بیان داشت: یکی از این آتش‌سوزی‌ها، حریق در منطقه حفاظت‌شده خاییز بود که مهار آن با توجه به وزش باد و سخت گذر بودن منطقه چندین روز طول کشید که درنهایت با استفاده از بالگردهای آبپاش این حریق مهار شد.

حکمتیان افزود: در آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده خاییز بیش از ۴۰ هکتار دچار خسارات جدی شد.

وی تصریح کرد: عامل اغلب آتش‌سوزی‌ها در سال گذشته عامل انسانی بود که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

حکمتیان افزود: متأسفانه ما هنوز هم برای مهار آتش کمبود امکانات و نیروی انسانی داریم و اگر امکانات به‌روزتر و بیشتری برای مهار آتش داشتیم، آتش در زمان کمتری مهار می‌شد.

۴۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز در آتش سوخت

مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده در سال گذشته کاهش داشت، گفت: در سال گذشته، کوه خامین باشت و منطقه حفاظت‌شده خائیز و منطقه حفاظت‌شده دنا دچار حریق شد که متأسفانه در سال جاری نیز در آغاز آتش‌سوزی‌ها، منطقه حفاظت‌شده خائیز دچار آتش‌سوزی شد که ۴۰ هکتار از این منطقه در آتش سوخت.

اسدالله هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: هرساله بخشی از این مناطق که سرمایه عظیم خدادادی را در خود جای‌داده در آتش می‌سوزد.

وی بیان داشت: با شناسایی نقاط بحرانی و تدابیر پیشگیرانه در این مناطق با همکاری تشکل‌های زیست‌محیطی مردمی و همچنین اطلاع‌رسانی نکات ایمنی در هنگام ورود به طبیعت توسط اصحاب رسانه و افزایش فرهنگ محیط زیستی توسط رسانه ملی، شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها خواهیم بود.

هاشمی اظهار داشت: ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت‌شده و شکارممنوع در کهگیلویه و بویراحمد تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد که ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور در این مناطق هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل‌های زاگرس که حدود ۵۵۰۰ سال پیش تشکیل‌شده و به حالت اوج اکولوژیکی رسیده‌اند، این جنگل‌ها بیشترین تأثیر را در تأمین آب، حفظ خاک، تعدیل آب‌وهوا و تعادل اقتصادی و اجتماعی در کل کشور دارند، اما آتش‌سوزی تیشه بر ریشه این جنگل‌ها زده و با احتساب میانگین ۱۲۵ بلوط سوخته در هر هکتار از جنگل‌های زاگرس، خسارت بیش از ۱۲۵ میلیارد تومانی در سوختن هر هکتار از جنگل‌های زاگرس به بار می‌آید.

ارزش بیولوژیکی هر درخت بلوط ۲۰۰ هزار دلار است

ارزش ژنتیکی و اکولوژیکی هر اصله درخت بلوط بر اساس آخرین اطلاعات علمی دنیا ۲۰۰ هزار دلار است.

یک کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس حدود ۴۰ درصد از کل جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگل‌های زاگرس ۲۰ درصد است.

آرین امیدی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک‌میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است که از این سطح ۸۷۳۶۰۰ هکتار که شامل ۵۳ درصد مساحت کل استان می‌شود را جنگل و ۵۵۲۷۰۰ را که شامل ۳۴ درصد مساحت کل استان می‌شود را مرتع تشکیل می‌دهد.

وی بیان داشت: در سال ۹۵، ۷۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان رخ داد که در این آتش‌سوزی‌ها ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت و در سال ۹۶ نیز تا پایان آذرماه، ۱۱۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد که در آن‌ها، ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخت.

امیدی تصریح کرد: در سال گذشته نیز ۳۶۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش‌سوزی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سریال تراژیک آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد که هشت درصد از جنگل‌های کشور را در مساحت یک‌درصدی خود جای‌داده، از اواسط بهار آغاز می‌شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد و مرگ تدریجی بلوط‌های دنا در جنگل مدار ۳۰ درجه زمین را رقم می‌زند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا