ایران و جهان

بی آبی در بهشت منابع آبی کرمان/ «ارمله» تشنه است


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شهرستان رابر با ۳۹۲ میلیمتر بارندگی در طول سال بیشترین میزان بارش‌های یک ساله استان کرمان را به خود اختصاص داده است.

بر خلاف تصور عموم از کرمان، این استان در غرب و جنوب و برخی از قسمت‌های شمالی اقلیم کویری ندارد و در غرب استان در شهرستان رابر بزرگترین رودخانه‌ها و منابع آبی جنوب شرق کشور قرار دارد.

سرچشمه‌های رودخانه هلیل رود که در جنوب استان جاری است از ارتفاعات شهرستان‌های بافت و رابر منشأ می‌گیرد و میزان وجود منابع آبی ناشی از آب شدن ذخیره‌های برف در ارتفاعات این دو شهرستان قابل توجه است بطوریکه می‌توان در برخی از مناطق یخچال‌های دائمی را هم مشاهده کرد.

اکثر منابع آبی در جنوب استان کرمان که این مناطق را به بهشت کشاورزی ایران تبدیل کرده از شهرستان‌های بافت و رابر در غرب استان سرچشمه می‌گیرد

این یعنی اکثر منابع آبی در جنوب استان کرمان که این مناطق را به بهشت کشاورزی ایران تبدیل کرده است از شهرستان‌های بافت و رابر در غرب استان سرچشمه می‌گیرد.

رابر منطقه‌ای کوهستانی مملو از رودخانه‌های جاری در عمق دره‌ها و جنگل‌های بادام و گردو و میوه‌های مختلف است اما وقتی تمام این شرایط را کنار هم بگذارید شاید دیگر تصور اینکه در این منطقه، روستایی فاقد آب آشامیدنی باشد غیر قابل قبول باشد اما در نزدیکی شهر رابر به عنوان مرکز شهرستان روستایی به نام «ارمله» وجود دارد که مردم این روستا با وجود اینکه کار اصلی آنها دامداری و کشاورزی است اما آب شرب بهداشتی ندارد.

حدود ۳۵ تا ۴۰ خانوار در روستای سرسبز و خوش آب و هوای ارمله زندگی می‌کنند اما لب‌های روستاییان خشکیده است و حتی آبی برای استحمام ندارند!

۵ کیلومتر راهی که در زمستان‌ها بسته می‌شود!

اگر از شهر رابر به سمت ارمله حرکت کنید فقط باید ۵ کیلومتر راه طی کنید جاده‌ای خاکی و که عبور و مرور در آن به دلیل کوهستانی بودن منطقه مشکل است.

روستایی‌ها می‌گویند در زمستان ارمله مملو از برف می‌شود و از این روستا اگر به ارتفاعات نگاه کنید در این فصل از سال هم می‌توان ارتفاعات سفید پوش از برف را مشاهده کرد.

حدود ۳۵ تا ۴۰ خانوار در روستای سرسبز و خوش آب و هوای ارمله زندگی می‌کنند اما لب‌های روستاییان خشکیده است و حتی آبی برای استحمام ندارند

صدای پرنده‌ها و جویبار و باغ‌های کشاورزی و مراتع سرسبز اطراف از این حکایت دارد که در این روستا محدودیت منابع آبی هم وجود ندارد.

اما روستای ارمله مانند روستاهای کویری ریگان و فهرج با مشکل آب مواجه است!

ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم» کاملاً مصداق مردمان همین روستا است، ارمله دقیقاً روی منابع اصلی آب استان قرار دارد اما مردمش در آرزوی آب هستند.

در هر خانه یک تانکر آب وجود دارد

محمدیکی از سالخوردگان روستا است که به خبرنگار مهر می‌گوید: روستای ما تا شهر رابر که مرکز شهرستان است فقط ۱۵ دقیقه فاصله دارد اما چون جاده خاکی است رفت و آمد به شدت مشکل است.

وی می‌گوید: جاده خاکی است و در صورتیکه سیل و یا بارش برف روی دهد امکان تردد وجود ندارد.

ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم کاملاً مصداق مردمان همین روستا است، ارمله دقیقاً روی منابع اصلی آب استان قرار دارد اما مردمش در آرزوی آب هستند

وی می‌افزاید: شغل همه ما کشاورزی، پرورش زنبور عسل و دامداری است به خصوص تولید گردو و میوه در این روستا رونق دارد اما نبود امکانات مردم را با مشکل مواجه کرده است.

این روستایی می‌افزاید: نبود امکانات باعث شده جوانان روستا به شهر مهاجرت کنند در حالی که آسفالت کردن راه روستا با توجه به فاصله نزدیکی که با شهر دارد نه پر هزینه و نه پروژه زمان بری است اینکه چرا تا امروز وضعیت جاده اصلاح نشده برای مردم روستا هم تعجب آور است.

زهرا یکی دیگر از اهالی روستا است که می‌گوید: در زمستان و بهار بیشترین حجم بارندگی در منطقه روی می‌دهد و در این زمینه با محدودیت آب مواجه نیستیم و اگر همین آب‌ها که اکثراً در قالب آب‌های جاری هدر می‌روند استحصال شود مشکل آب روستا رفع می‌شود.

مسئولان به داد مردم برسند

وی می‌گوید: آب لوله کشی در اختیار مردم قرار ندارد و با تانکر آب به روستا منتقل می‌شود از مسئولان می‌خواهیم برای حل مشکل بی آبی در روستای ارمله چاره اندیشی کنند.

وی گفت: دهها خانوار در روستا به صورت ثابت ساکن هستند و روستا به هیچ عنوان عشایری نیست اکثر جوانان به شهر مهاجرت کرده‌اند و اکثراً جمعیت روستا سالمند هستند.

احمد دیگر روستایی ارمله می‌گوید: ارمله از خوش آب و هوا ترین روستاهای رابر است و اگر مشکلات روستاها مانند راه و آب آشامیدنی حل شود جوانان به روستا برمی گردند چون آب مورد نیاز برای کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: لوله کشی آب آشامیدنی نداریم و در اکثر خانه‌ها تانکر آب وجود دارد از مسئولان می‌خواهیم برای حل مشکلات ما چاره اندیشی کنند.

امیدواریم صدای مردم به گوش مسئولان برسد و با اختصاص اعتبار لازم حداقل در قالب مجتمع‌های آب روستایی مشکل ما حل شود

این جوان روستایی می‌گوید: امیدواریم صدای ما به گوش مسئولان برسد و با اختصاص اعتبار لازم حداقل در قالب مجتمع‌های آب روستایی آب از روستای اسکر به خانه‌های ما نیز برسد.

آنچه که در میان گلایه‌های مردم موجب تعجب می‌شود این است که چرا در شهرستانی مانند رابر که بهشت منابع آبی استان کرمان محسوب می‌شود و بیشترین میزان سرانه بارندگی را در استان به خود اختصاص داده برخی روستاها فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

نکته دیگر در شهرستان رابر خاکی بودن راه تعدادی از روستاهای شهرستان است که انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار لازم از سوی استانداری کرمان مشکل زیر ساخت‌های حمل و نقل در رابر حل شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا