اجتماعیاخبار خوزستاناخبار ویژهاقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسطفرهنگی

در نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح شد؛ بهره برداری از 30 پروژه نفتی در سال جدید/ اعتبار 40 هزار میلیاردی برای مسئولیت های اجتماعی

 

به گزارش خوز 24 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران؛ محسن خجسته مهر امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و در حاشیه دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی با اصحاب رسانه ی با بیان اینکه این نمایشگاه بسیار متفاوت‌تر از نمایشگاه پارسال است، بیان کرد: حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی و نمایش دستاوردهای دولت سیزدهم در این نمایشگاه، آن را متمایز کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه بخش بالادستی صنعت نفت وظیفه ثروت‌آفرینی و درآمدزایی دارد، افزود: کل فعالیت در زنجیره ارزش شرکت ملی نفت برای این است که رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم، پارسال از محل صادرات نفت و میعانات گازی ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم.
خجسته‌مهر با بیان اینکه برای افزایش حجم ساخت داخل فعالیت‌های مختلفی انجام شد که می‌توان به ساخت بار اول، استفاده از آزمایشگاه‌های داخل و … اشاره کرد، ادامه داد: اکنون ۱۰۰درصد مهندسی و اجرا و ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز ایرانی است.

واگذاری 700 چاه کم بازده به شرکت های دانش بنیان

معاون وزیر نفت با اشاره به حمایت شرکت ملی نفت از شرکت های دانش بنیان گفت: ۷۰۰ چاه کم بازده و بسته به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور واگذار شده است تا بخش خصوصی وارد زنجیره بالادست صنعت نفت گردد.
وی ضمن اشاره به حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه بیان داشت: دو برابر شدن تعداد شرکت‌های خارجی نشان دهنده این است که مخازن نفتی و گازی ایران به اندازه ای جذاب هستند که با وجود تحریم ها، شرکت‌های خارجی حاضر به فعالیت در ایران هستند.
وی افزود: پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مخازن نفتی و گازی دنیا در ایران هستند، با این حال در شرایط تحریم بدون آنکه چالش نگران‌کننده‌ای وجود داشته باشد، تولید نفت و گاز در کشور ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تولید نفت ایران نسبت به ابتدای دولت سیزدهم ۷۰درصد افزایش داشته است و صادرات دو برابر شده است و این در حالی است که بیشتر میدان‌های نفتی در نیمه‌دوم عمر خود قرار دارند و تولید نفت سخت‌تر شده است. امروزه تأمین کالاهای مورد نیاز درون‌چاهی و دیگر تجهیزات مورد نیاز در بالادست صنعت نفت در اولویت است.

کشف مخزن جدید نفتی

خجسته‌مهر تصریح کرد: ایران ۴۰۰ مخزن نفت و گاز دارد و مجموع ذخایر نفت و گاز ایران معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت خام است.
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه کشف ذخایر نفت و گاز در دولت سیزدهم با ۸ مخزن به میزان ۲.۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده اظهار داشت:  مخزن جدید دیگری نیز به تاز‌گی کشف شده که بزودی وزیر نفت آن را اعلام خواهد کرد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه با اقدام‌های انجام‌شده یک روز وقفه در تأمین خوراک پالایشگاه‌ها نبوده و افزایش تولید نفت به صادرات معطوف شده است، گفت: در گذشته کاهش تکلیفی تولید داشتیم، زیرا صادرات امکان‌پذیر نبود اما امروز نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم.

خجسته‌مهر افزود: در بخش توسعه میدان‌های نفتی و گازی در دو دولت گذشته ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بسته شده که معادل سالی ۱.۶ میلیارد دلار است، اما در ۲.۵ سال دولت سیزدهم ۱۵ میلیارد دلار قرارداد امضا کردیم که سالانه ۶.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود و رشدی ۴ برابری را نشان می‌دهد، اینها دستاوردهای بزرگ و افتخارهای دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: پارسال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های نفتی بستیم که ۱۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به ۲ میدان مشترک بود.
خجسته مهر بیان داشت: حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی در حال انجام است و تا نیمه نخست امسال برداشت از فاز ۱۱ این میدان افزایشی خواهد یافت.

اعتبار 40 هزار میلیاردی برای مسئولیت های اجتماعی

وی با اشاره به نقش مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص یافته که ۳ هزار پروژه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره میدان آرش توضیح داد: هر میدان نفتی و گازی که در مرزهای ایران باشد از سوی ایران نیز توسعه می‌یابد.

خجسته‌مهر تأکید کرد: جکت میدان مشترک فرزاد ب در حال ساخت است و امیدواریم امسال جکت نصب و حفاری آغاز شود.

وی با رد تهاتر نفت به جای فروش و صادرات آن از سوی ایران ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۳ موضوع تهاتر نفت را نداریم و همه نفت خام و میعانات گازی ایران فروش می‌رود.

نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای فشارافزایی

خجسته‌مهر با اشاره به اقدام‌های جدید و منحصربه‌فردی که در سال ۱۴۰۲ آغاز شد، بیان کرد: چند روز پیش قرارداد ۲۰ مخزن گازی را به ارزش ۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها امضا کردیم. شرکت ملی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها همکاری مشترک زیادی دارد و در واقع پشتیبانی این مجموعه‌ها را در خوراک و صادرات انجام می‌دهیم. این تفاهم‌نامه‌ها به معنی آغاز مطالعه مخازن و پس از آن ارائه برنامه برای سرمایه‌گذاری و تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اقدام مهم دیگر در سال ۱۴۰۲ را آغاز برنامه فشارافزایی در پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: این پروژه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اجرای آن ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی که برای این پروژه انتخاب کرده‌ایم باید در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، ساخت توربوکمپرسور و ساخت سکوهای فشارافزایی و اقامتی اقدام کنند. برای ساخت توربوکمپرسورها هم هفت قطب را تعریف کردیم.

اگر تکمیل فاز ۱۱ ساده بود چرا انجام ندادند؟

وی تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی را یکی از اقدام‌های مهم کشور برشمرد و افزود: اگر تکمیل این پروژه آسان بود، چرا قبلاً آن را انجام ندادید؟ اگر هم می‌گویند کار مهمی نبوده باز هم حرف خطایی است! اینکه ۲۰ سال پروژه یا در اختیار خارجی‌ها باشد و نگذارند خودمان آن را انجام دهیم قابل قبول نیست. طبیعی است که هم نمی‌خواستیم یک سکو به آن بزرگی را جابه‌جا کنیم، اما با موضوعات و شرایطی روبه‌رو شدیم که مجبور به انتخاب بودیم.

خجسته‌مهر مهم با اشاره به اقدام‌هایی که در جریان اجرای این پروژه وجود داشته است، گفت: در این پروژه نیازهای زیادی داشتیم که کسی به ما کمک نکرد و شاید روزی مستندی از این موضوعات تهیه شود تا مردم در جریان آنها قرار بگیرند. در مورد فاز ۱۱ همین بس که رئیس‌جمهور گفت که «برای وزارت نفت همین تکمیل فاز ۱۱ کافی بود تا بگوییم چه‌کاری انجام داده است!» از نظر ما این کارها اصلاً قابل قیمت‌گذاری نیستند. یکی دیگر از کارهای مهم در این دوره تکمیل فاز ۱۴ بود که پس از ۱۴ سال به ثمر نشست.

بهره‌برداری از ۳۰ پروژه نفتی در ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: امسال ۳۰ طرح به ارزش ۸ میلیارد دلار افتتاح و بهره‌برداری می‌شود و عملیات ۱۹ طرح به ارزش ۱۱.۵ میلیارد دلار نیز آغاز می‌شود. همچنین به‌زودی قراردادهای ساخت سکوهای فشارافزایی را امضا می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه امسال و به‌زودی سکوی فاز ۱۳ آلفا در پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این پروژه همان ترک فعل سال ۱۳۹۴ است که در اثر یک حادثه متوقف شد و حدود ۷ سال کشور از نعمت بهره‌مندی از این پروژه محروم بود.

خجسته‌مهر همچنین از یک کار مهندسی تازه برای توسعه یک بلوک گازی خبر داد و گفت: یک حلقه چاه مربوط به این بلوک توسعه‌ای جدید در پارس جنوبی انجام شده و یک حلقه چاه دیگر هم انجام می‌شود و امیدواریم نتایج مطالعات و زمین‌شناسی آن زودتر به نتیجه برسد و بتوانیم نتایج را اعلام کنیم و یک سکوی جدید در پارس جنوبی آغاز به کار کند.

وی همچنین با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ رکورد ذخیره‌سازی گاز شکسته شد، ادامه داد: افزون بر دو مخزن ذخیره‌سازی قدیمی کشور، دو مخزن «بانکول» و «مختار» به‌زودی به‌عنوان مخازن ذخیره‌سازی آماده بهره‌برداری خواهند بود. امسال همچنین تولید از میدان‌های «دی» و «توس» آغاز خواهد شد. از سویی ایستگاه تقویت فشار هما، وراوی و چشمه‌خوش هم بهره‌برداری می‌شوند.

راه دریافت اعتبارات اسنادی برای دانش‌بنیان‌ها را باز گذاشتیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به شعارها و برنامه‌هایی که دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ در مورد ساخت داخل و توسعه همکاری با دانش‌بنیان‌ها داشته است، توضیح داد: در گام نخست ارتباط با دانشگاه‌ها را اصلاح و پروژه‌هایی در شأن آنها طراحی کردیم و قراردادهای میدان‌محور را به قراردادهای مسئله محور تبدیل کردیم. به عبارتی مسئله مخازن را روی میز دانشگاه‌ها گذاشتیم تا حل کنند. همزمان حمایت‌های خوبی را از دانش‌بنیان‌ها آغاز کردیم و امروز وزارت نفت رتبه نخست را در ساخت و تولید بار اول در کشور دارد.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای تقویت آزمایشگاه‌های مرجع و پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی داشته‌اند، افزود: اکنون ۳۷۰ طرح در حال اجرا داریم که ارزش ریالی و ارزی آنها نزدیک به ۲۱ همت است. در عین حال یکی از مشکلات دانش‌بنیان‌ها این بود که پولشان را به‌موقع نمی‌دادند، یا روندی طولانی داشت. برای رفع این مسئله هم اجازه دادیم صندوق پژوهش و فناوری اعتبارات اسنادی به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان باز و پول خود را مستقیماً از دولت دریافت کند. افزون بر این تسهیلات و خدمات بانکی ارزان‌قیمت را هم از طریق صندوق پژوهش و فناوری برای آنها در نظر گرفتیم.

خجسته‌مهر به اقدام‌هایی که شرکت ملی نفت در زمینه تولید هیدروژن و هوش مصنوعی در زیرمجموعه‌ها آغاز کرده است نیز اشاره کرد و یادآور شد: بخش نرم شرکت ملی نفت در این زمینه‌ها عملکرد خوبی داشته است و به‌زودی قرار است تعدادی از چاه‌ها را در غرب کارون و دارخوین هوشمند کنیم. ما به‌خوبی می‌دانیم که آینده صنعت نفت و گاز با فناوری و هوش مصنوعی گره خورده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا