ایران و جهان

۲ نامزد در راه کاخ کارتاژ/ غول رسانه و ماجرای فیلم پرسپولیس

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: منابع تونسی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بالغ بر ۴۵ درصد در داخل و ۱۹.۷ درصد در خارج تونس اعلام و بیان کردند که بر اساس شمارش اولیه آرا، «قیس سعید» و «نبیل القروی» به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس راه می‌یابند. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد که المنصف المرزوقی رئیس جمهور سابق تونس به شکست در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اذعان کرد.

بدون پشتوانه سیاسی و داشتن حزب، قیس سعید نامزد مستقل با کسب ۱۹.۵۰ درصد از آرای به دور دوم انتخابات به همراه نبیل القروی که با ۱۵.۵ درصد در رتبه دوم قرار گرفت، راه یافتبدون پشتوانه سیاسی و داشتن حزب، قیس سعید نامزد مستقل با کسب ۱۹.۵۰ درصد از آرای به دور دوم انتخابات به همراه نبیل القروی که با ۱۵.۵ درصد در رتبه دوم قرار گرفت، راه یافت. پیروزی قیس سعید در دور اول به مثابه ضربه مهلکی به نامزدهای بارز انتخابات ریاست جمهوری تونس محسوب می شود.

وی پس از پیروزی در دور اول با طرفدارانش در ستاد انتخاباتی خود در پایتخت تونس شعارهای انقلابی از جمله وفاداری به خون کشته شدگان انقلاب تونس سر داد و تاکید کرد که تونس مجددا مجد و بزرگی خود را به دست خواهد آورد و بر پایه دولت قانون و عدالت استوار خواهد شد.

ناظران سیاسی نتیجه دور اول را به مثابه زلزله سیاسی دانستند زیرا عبدالفتاح مورو و یوسف الشاهد و عبدالکریم الزبیدی و المنصف المرزوقی راه به جایی نبردند.

قیس سعید کیست؟

وی استاد دانشگاه و ۶۱ ساله است.نام وی پس از انقلاب تونس بر سر زبانها افتاد و طرفدارانش به ویژه جوانان از صراحت لهجه و پایبندی به حرف زدن با زبان عربی فصیح در مجالس رسمی و عمومی خوششان آمد.

نامزد عدالتخواهی که چشم امید به جوانان دارد

وی حامی اصول و مبادی انقلاب تونس بود و بر این باور بود که رفتن راس رژیم به معنی تمام نظامش نیست و خواهان تشکیل کشور بر اساس عدالت و حاکمیت ملی است و مشارکت خود در انتخابات را هم به منظور مقابله با منظومه حزبی دانست. ازنگاه وی دوره احزاب تمام شده است و ملت باید بر ثروتها و سرزمین خود حاکم شود. وی از پذیرفتن هزینه ای که دولت به نامزدهای برای تبلیغات انتخاباتی می داد، خودداری کرد و به پول حامیان خود که عمدتا از میان جوانان هستند، تکیه کرد.

«طارق الکحلاوی» تحلیلگر سیاسی تونسی درباره پیروزی قیس سعید به عنوان نامزد مستقل گفت: «این مفهمومش رویگردانی ملت از احزاب و طبقه سیاسی بود. وی امید را به قشر جوان بازگردانیده است به ویژه کنار زده شدگان و بیکاران. احتمال برنده شدن قیس سعید در دور دوم بعید نیست. حامیانش از وی دربرابر نبیل القروی که نماینده سرمایه داری متوحش و لابی پول رسانه های فاسد است، حمایت قوی به عمل خواهند آوردالکحلاوی: حامیان قیس سعید از وی دربرابر نبیل القروی که نماینده سرمایه داری متوحش و لابی پول رسانه های فاسد است، حمایت قوی به عمل خواهند آورد».

«زبیر الشهودی» از رهبران حزب النهضه تونس درباره پیروزی قیس سعید در دور اول گفت: «این پیامی آشکار به طبقه حاکم است. اینکه تونسی ها به سعید رای داده اند نمایانگر انقلاب جدید علیه فاسدان و همه کسانی است که اهداف انقلاب را به شکست کشاندند».

اما نبیل القروی که به دنبال قیس سعید به مرحله دوم راه یافت کیست؟

وی بازرگان و از رجال سیاسی تونس است و از وی به عنوان غول رسانه ای در تونس یاد می شود که شبکه تلویزیونی و رسانه هایی را در اختیار دارد. وی حزب قلب تونس را تاسیس کرد تا وارد انتخابات شود اما قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی بازداشت و زندانی شد و «سلمی سماوی» همسرش ستاد انتخاباتی وی را هدایت کرد. همسر وی در شرکت مایکروسافت شاغل است.

موسس شبکه تلویزیونی «نسمه» در دوم اگوست برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد. نبیل القروی ۵۶ ساله با موضوعات و شکایات زیادی که علیه وی و شبکه اش وجود دارد، روبرو است. شبکه نسمه تی وی در جریان انقلاب ۲۰۱۱ تونس که ویژه برنامه های سرگرم کننده بود مورد اقبال تونسی ها بود به ویژه که در زمان انقلاب به اخبار روی آورد.

غول رسانه و ماجرای فیلم پرسپولیس

در تاریخ، ۷ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی، شبکه تلویزیونی خصوصی عربی‌زبان نسمه در تونس اقدام به پخش فیلم ضد ایرانی پرسپولیس کرد. این اقدام در تونس موجی از اعتراضات اسلام‌گرایان را به دنبال آورد. دلیل اعتراضات گروه‌های اسلام‌گرای سلفی، «کفرآمیز» بودن صحنه‌ای از فیلم است که در آن خداوند «تجسد» پیدا کرده بود. در صحنه‌ای از فیلم دختر ایرانی فیلم که در حیرت و درماندگی گرفتار شده بود، از خدا راهنمایی می‌خواهد و در فیلم دیده می‌شود که خداوند در هیکل پیرمردی سفیدموی و مهربان بر دختر جوان ظاهر می‌شود و او را راهنمایی می‌کند.

اعتراض‌های خیابانی و حملات اسلام‌گرایان و در پی آن، شکایت حقوقی گروه‌های سلفی باعث شد تا نبیل قروی، مدیر شبکه تلویزیونی نسمه در واکنش، بخاطر پخش انیمیشن پرسپولیس از این شبکه خصوصی، اقدام به «عذرخواهی از مردم تونس» بکند. وی هم‌چنین در دادگاهی که در همین زمینه تشکیل شد، به جرم «برهم زدن نظم عمومی» و «توهین به ارزش‌های اخلاقی» محکوم شد، اما از اتهام «توهین به مقدسات اسلامی» تبرئه شد. دادگاه هم‌چنین شبکه تلویزیونی نسمه را به پرداخت ۲۴۰۰ دینار تونس محکوم کرد.

القروی با اتهامات و انتقادات گسترده و اتهامات زیادی دربار به کارگیری از شبکه تلویزیونی روبرو بوده است و پس از مدتی به حزب نداء تونس پیوست. هیئت عالی مستقل سمعی بصری تونس که صلاحیت اعطای مجوز به رسانه ها را در تونس دارد مانع از پوشش تبلیغات انتخاباتی کانال تلویزیونی نسمه شد.

آیا القروی از زندان به کاخ راه می یابد

به اعتقاد ناظران امور تونس، وی با حزب قلب تونس وارد کارزار انتخابات شد ۲۰۱۹ شد. وی در ۲۳ آگوست گذشته بازداشت شد. دادستان تونس در تاریخ ۸ جولای اموال وی را به اتهام پولشویی توقیف کرد. «نبیل القروی» به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت شد.

وی در سالهای گذشته خود را در قالب یک خیر و نیکوکار مطرح کرده است و با توزیع کمک به فقیران و افراد نیازمند در واقع تلاش کرده است که است که رای آنها را جلب کند. و شبکه نسمه وابسته به آنهم تبلیغات فراوانی در این زمینه کرده است تا جایگاه وی را بالا ببرد و وی را حامی فقیران نشان دهد. از نگاه تحلیلگران، وی در واقع با مانور دادن روی بیکاری و تورم به دنبال جذب رای دهندگان برآمد.

به اعتقاد کارشناسان و ناظران امور تونس، درواقع وی با نامگذاری حزبش به عنوان قلب تونس و نیز ورود به خانه فقیران و زاغه نشینان اهداف خاصی را دنبال کردوی با نامگذاری حزبش به عنوان قلب تونس و نیز ورود به خانه فقیران و زاغه نشینان اهداف خاصی را دنبال کرد. وی که در زندان به سر می برد دست به اعتصاب غذا زد و خواستار رای دادن شد.

در واقع تحلیلگران درباره القروی بر این نظر هستند که پول و رسانه ابزار وی برای رای آوردن بوده است. وی با جدایی از حزب نداء تونس و تشکیل حزب قلب تونس در واقع خواست که تجربه حزب نداء و السبسی را در تونس بیازماید.

دور دوم انتخابات در ۱۳ اکتبر برگزار خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که غول رسانه که با بهره گیری از پول و رسانه به دور دوم راه یافته به کاخ کارتاژ راه پیدا می کند یا نامزد حامی انقلاب و عدالت می تواند کلید کاخ ریاست جمهوری تونس را به دست آورد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا