ایران و جهان

وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل می شود


به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره سازمان میراث فرهنگی رای وزارتخانه شدن را از شورای نگهبان گرفت. در این مدت هر بار که این موضوع در دستور کار جلسه مجلس قرار می گرفت با مخالفت عده ای همراه می شد. تا اینکه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که  طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تایید شورای نگهبان رسید. 

در طی مدتها بحث و ارائه طرح های مختلف به مجلس درباره تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها افراد مختلف از خارج سازمان میراث فرهنگی بر وزارتخانه شدن این سازمان تاکید داشتند اما با مخالفت مسئولان داخل سازمان مواجه می شدند. روسای این سازمان همیشه در نقد وزارتخانه شدن آن مصاحبه می کردند و بهانه بزرگ شدن دولت را دلیل مخالفت خود اعلام می کردند آبان ماه سال ۹۶ علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع هتلداران کشور گفت: نظر دولت این است که تبدیل این سازمان به وزارتخانه، موجب بزرگ‌تر شدن دولت می‌شود، با توجه به اینکه مأموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی فرابخشی است و موضوعات گردشگری به بخش‌های مختلفی مرتبط است، فعالیت این سازمان به‌عنوان معاونت ریاست جمهوری می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد، اما در نهایت هر تصمیمی که اتخاذ شود ما آن را انجام می‌دهیم.

اکنون باید دولت در مدت سه ماه از زمان ابلاغ شورای نگهبان به دولت برای وزارتخانه شدن این سازمان، سرپرستی را برای این وزارتخانه معرفی کند.

حالا باید دید آیا مونسان با توجه به عملکردی که در ریاست این سازمان دارد، می تواند به عنوان گزینه ای برای وزارتخانه شود یا خیر. در این باره، احمد شاکرزاده از کارشناسان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: به نظر نمی رسد عملکرد رئیس سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر عملکرد قابل قبولی باشد تا بتواند به عنوان گزینه وزارت مورد بررسی قرار گیرد. در این سالها اقدام قابل توجهی از این سازمان دیده نشده است به همین دلیل بوده که نمایندگان مجلس اصرار بر وزارتخانه شدن آن داشتند بنابراین اگر قرار باشد وزیر هم همان رئیس فعلی باشد ، دیگر چه فرقی کرده است باید بتوانیم افرادی را در این منصب بنشانیم که بتوانند یک وزارتخانه را اداره کنند نه یک سازمانی که حتی زورش به وزارتخانه های دیگر و یا سازمانهای کوچک تر از خودش هم نمی رسید. 

وی افزود: این وزارتخانه حالا باید بتواند جلوی ساخت وسازهای شهرداری ها را بگیرد و به وزارتخانه هایی مانند نیرو حکم کند که بدون اجازه آن اقدامی در جهت تخریب میراث فرهنگی انجام ندهد. اکنون دیگر این وزارتخانه باید برای حوزه هایی مانند صنایع دستی معاونان قدرتمندی را انتخاب کند که صنایع دستی را از مهجور بودن خارج کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا