ایران و جهان

تمام ویژگی‌های سامانه کارپوشه ملی ایرانیان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، الکترونیکی شدن فرآیند درخواست مردمی از نهادهای دولتی و ارائه سرویس و خدمات به مردم در بستر دیجیتال از دغدغه‌هایی است که  بنا شده در دولت الکترونیک حل شود.

دولت الکترونیک، یکی از پروژه‌های مهمی است که تاکنون توانسته در برخی از حوزه ها نظیر سلامت و اقتصادی پیشرفت خوبی داشته باشد.

پیش از این رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات در نشست خبری، آماری از پیشرفت دولت الکترونیک ارائه کرده بود.

امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در توئیتر با قرار دادن این اینفوگرافی نوشت: «کاربر ایرانی بخش عمده‌ای از اطلاعات بهداشت و سلامت خود را از طریق اینترنت کسب می‌کند؛ به همین دلیل سلامت الکترونیک فراتر از پرونده سلامت و نسخه است. درمان‌محوری گرایش نظام سلامت است که به سلامت الکترونیکی نیز به ارث رسیده!

وی در ادامه نوشت: «دولت الکترونیک فرصت بازسازی نظام اداری ما نشده است»

یکی از برنامه‌هایی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می شود، ایجاد فضایی مناسب برای ارائه خدمت در تمام زیر مجموعه‌های این وزارتخانه است. هفته گذشته نیز دو نهاد شامل شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات با انعقاد تفاهم نامه ای از راه اندازی سامانه ملی کارپوشه ایرانیان خبر دادند.

اما این کارپوشه چیست و چگونه می تواند به تحقق دولت الکترونیک کمک کند؟

کارپوشه ملی ایرانیان با هدف کمک به تسهیل شدن فرآیندهای پستی شکل گرفته است. بر این اساس، دیگر نیازی نیست که مردم برای ارتباط با حاکمیت مراجعه حضوری داشته باشند و می‌توانند با ایجاد اکانت کاربری، درخواست های خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

همچنین، از طریق این سامانه می توانند مراحل مختلف انجام فرآیند را مشاهده کنند و در جریان انجام آن قرار گیرند، طبق گفته های مسؤولان در مراسم انعقاد تفاهم نامه، این سامانه تا ۴ ماه آینده راه اندازی می‌شود.

انتشار فراخوان عضویت در کارپوشه ملی ایرانیان

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره سامانه کار پوشه ملی ایرانیان اظهار کرد:  این سامانه برای سهولت انجام فرایندهای ارتباطی مردم با نهادهای دولتی و حاکمیتی به وجود آمده است و فراخوان عضویت در آن در این هفته منتشر می شود.

وی تأکید کرد: در این سامانه ۱۱ استارت آپ با کاربران بیش از ۱ میلیون با ما همکاری دارند و از این طریق می توان شاهد ایده های خلاقانه و کاربردی بود.

ناظمی تصریح کرد:براساس برنامه ریزی انجام شده، سامانه ملی کارپوشه ایرانیان تا چهار ماه آینده به صورت رسمی راه اندازی می‌شود.

در سامانه ملی کارپوشه ایرانیان، برای هر ایرانی یک حساب کاربری ایجاد می‌شود که همه مکاتبات از طریق این سامانه انجام می شود.دستگاه‌ها از مراجعه کنندگان می خواهند که فرم ها را در سامانه تکمیل کنند و دیگر نیازی به استفاده از فرم های کاغذی نیست

 

حفظ محیط زیست با حذف فرم‌های کاغذی ادارات

همچنین، محمدرضا قادری عضو‌ هیأت مدیره شرکت ملی پست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،گفت: در سامانه ملی کارپوشه ایرانیان، برای هر ایرانی یک حساب کاربری ایجاد می‌شود که همه مکاتبات از طریق این سامانه انجام می شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها از مراجعه کنندگان می خواهند که فرم ها را در سامانه تکمیل کنند و دیگر نیازی به استفاده از فرم های کاغذی نیست.

قادری تأکید کرد: با این روش هم مراجعه کنندگان  تمامی مستندات خود را دارند و هم  با کاهش استفاده از کاغذ، محیط زیست نیز حفظ می شود.

ارائه خدمات کارپوشه ملی ایرانیان به صورت رایگان است

اما حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پست در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، خبر از وکالت پست برای افراد کم بضاعت داد و گفت: نزدیک به ۲۴ درصد مردم، یا دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند و یا سواد دیجیتالی ندارند تا بتوانند در این سامانه فعالیت های خود را انجام دهند.

وی تأکید کرد: به همین منظور، شرکت ملی پست به عنوان وکیل آنها، وظیفه ثبت و ارسال مدارک را بر عهده دارد البته تعرفه‌های این فعالیت  رایگان است  اما برای استفاده از این بستر در اپلیکیشن های همکار با کارپوشه که بخش خصوصی را شامل می شوند، نرخ هایی در نظر گرفته می شود.

 ایجاد سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، یک میانبر برای حل مشکلات دولت الکترونیک است، اما فقط آن چاره ساز نیست و یک شبه جادو اتفاق نمی‌افتد.

 

جادوی یک شبه در تحقق دولت الکترونیک اتفاق نمی‌افتد

مرتضی متواضع کارشناس فناوری اطلاعات نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره این اقدام شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات تأکید کرد: متاسفانه بیشترین مراجعه حضوری درخواست کنندگان ارتباط با نهادهای دولتی  به دفاتر پیشخوان دولت برای پیگیری درخواست‌هاست.

وی تصریح کرد: ایجاد سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، یک میانبر برای حل مشکلات دولت الکترونیک است، اما فقط آن چاره ساز نیست و یک شبه جادو اتفاق نمی‌افتد.

این کارشناس فناوری اطلاعات اضافه کرد: با وجود راه‌اندازی این سامانه همچنان مشکل دولت الکترونیک وجود دارد و تحقق آن نیاز به فرهنگسازی دارد.

کمتر از ۴ ماه دیگر، سامانه کارپوشه ملی ایرانیان راه اندازی می شود اما باید دید که این پروژه می تواند نتایجی را که ازآن انتظار می رود را برآورده کند و آیا  می تواند یک پروژه موفق در کارنامه وزارت ارتباطات باشد؟

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا