ایران و جهان

دخالت بیش از اندازه در حیطه اختیارات مدرسه/ به گوشه رانده شدن مدارس

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: باید در برخورد با لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، میزان تعهد، علاقه‌مندی و مسؤولیت‌شناسی دولت و مجلس را در برابر تعلیم و تربیت، معلم و دانش‌آموز مورد سنجش قرار داد؛ چرا که بودجه‌ریزی امسال( برای سال ۹۸)، سنجه آینده‌نگری و پای‌بندی به عملیاتی کردن سند تحول بنیادین است

وی ادامه داد: باید تهدیدهای روزانه وزارت آموزش و پرورش به استیضاح را تبدیل به تدبیر سالانه در برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش کرد.

*  کسانی که تعلیم و تربیت را به کناره‌های پرتگاه سیاسی می‌رانند از سیاست جز تخریب چیزی نمی‌دانند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: کسانی که دستگاه تعلیم و تربیت را به کناره‌های پرتگاه سیاسی می‌رانند، از سیاست جز تخریب نمی‌دانند و از آموزش و پرورش جز مدرسه‌ای که در آن درس خوانده‌اند، نمی‌شناسند.

* دخالت بیش از اندازه در حیطه اختیار مدرسه، مدیر و معلم یعنی به گوشه راندن مدرسه 

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت گفت: مسئولان اداره آموزش و پرورش بدانند تحت فشار قرار دادن معلمان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، همچنان که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان باید توجه داشته باشند که در قبال چه چیزی از معلم، چه می‌خواهند؟!

وی ادامه داد: بروز تمامی رفتارهای خشونت‌آمیز در مدارس و کلاس نتیجه فشارهای بیرونی اعم از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است؛ شرایط، محیط کار و فعالیت را برای معلمان آسان‌تر و راحت‌تر کنید تا رضایتمندی شغلی در معلمان افزایش پیدا کند؛ دخالت بیش از اندازه در حیطه اختیار مدرسه، مدیر و معلم از مشق شب گرفته تا برنامه امتحانی یعنی به گوشه راندن مدرسه و تحمیل فشار و سلب اختیار از متولیان امور آموزشی و تربیتی مدرسه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: تحمیل اینکه برنامه امتحان ترمی مدرسه باید از ۱۸ روز به دو هفته تقلیل پیدا کند و روزهای پنجشنبه نیز برای دانش‌آموزان پیش‌بینی آزمون کنند، یعنی وادار کردن معلم و مدرسه و دانش‌آموز به اعتراض!

وی اضافه کرد: پی‌آمد ایجاد زمینه‌های اعتراض و بروز رفتارهای سخت و غیر متعارف، برعهده کسانی است به جای تدبیر امور، به تحریک عاطفی و بروز هیجانات اجتماعی می‌پردازند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت افزود: همگان موظفند آموزش و پرورش را در دستیابی به اهداف سند تحول و ارتقای کیفیت نظام آموزشی و تربیتی و گام برداشتن در مسیر تغییر رو به کمال، مدد برسانند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا