اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ؛ خوزستان ازنظردرآمدهای عمومی مالیاتی وسایردرآمدها دررتبه سوم قراردارد/ تخصیص بودجه عمرانی استانی تاپایان سالجاری به بالای ۴۰ درصد میرسد/ خوزستان درسال۹۸ از لحاظ نرخ بیکاری سومین استان کشوربوده است

 

به گزارش خوز ۲۴ ، مهرداد نیکو امروز یکشنبه ۲۴ اسفندماه در جمع خبرنگاران  بیان کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۸.۵ درصد اعتبارات استان ها مربوط به خوزستان است و در پروژه های ملی نیز حدود ۹.۵ درصد از اعتبارات ملی مربوط به استان است که با توجه به مقایسه جمعیت و اعتبارات اختصاص یافته سهم خوبی برای خوزستان در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

وی در خصوص جذب اعتبارات دستگاه های اجرایی خوزستان از ابتدای امسال تاکنون افزود: تاکنون ۳۸ درصد اعتبارات استانی مصوب شده تخصیص داده شد و ممکن است در روزهای باقیمانده از سال میزان تخصیص افزایش پیدا کند و به بالای ۴۰ درصد برسد. سال مالی از نظر تخصیص اعتبار تا پایان اسفند است اما دستگاه های اجرایی تا پایان تیرماه سال آینده می توانند نسبت به جذب اعتبارات اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در خصوص قانون ۳ درصد سهم نفت بیان کرد: طبق قانون مجلس ۳ درصد درآمد نفتی در یک ردیف متمرکز می شود که یک درصد آن به استان های نفتی و گازی و ۲ درصد آن به مناطق محروم که هیات وزیران معرفی می کنند اختصاص می یابد و در مجموع سهم خوزستان از این اعتبارات ۲۷ درصد است که به علت عدم تحقق درآمدهای نفتی تخصیص این ردیف به استان حدود ۱۲ درصد بوده و ممکن است با توجه به افزایش فروش نفت و پیگیری های انجام شده این رقم بیشتر شود.

نیکو به وصول درآمدهای عمومی در خوزستان نیز اشاره کرد و افزود: خوزستان از نظر درآمدهای عمومی مالیاتی و سایر درآمدها بعد از تهران و اصفهان رتبه سوم را دارد و  براساس قانون بودجه سال ۹۹ خوزستان باید ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات و سایر درآمدهای دستگاه های اجرایی وصول کند که اگر استان بتواند بیشتر از این عدد را وصول کند، مشمول مازاد درآمد می شود و بخشی از این مازاد درآمد به استان اختصاص می یابد. هرچند که تاکنون به دلیل مشکلات پیش آمده این میزان درآمد محقق نشده است.

وی در مورد آخرین وضعیت نرخ بیکاری در خوزستان اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ بیکاری در زمستان استخراخ نشده، نرخ بیکاری سال ۱۳۹۹ در خوزستان هنوز مشخص و نهایی نشده است اما نرخ بیکاری خوزستان در سال ۹۸ حدود ۱۴.۵ درصد بوده که ۴ درصد از میانگین نرخ بیکاری ۱۰.۶ درصدی کشور بالاتر بوده و از این لحاظ سومین استان کشور از لحاظ نرخ بیکاری بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: این نرخ بیکاری با این حجم از پتانسیل و ظرفیت های اقتصادی در استان همخوانی ندارد و یکی از دلایل این نرخ بیکاری همین دولتی بودن اقتصاد استان است و بخش خصوصی در اشتغال استان سهم کمتری دارد. البته در سال های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم شاهد اشتغال زایی بخش خصوصی در خوزستان باشیم.

نیکو اضافه کرد: خوزستان از نظر صنایع سنگین وضعیت خوبی دارد اما صنایع پایین دستی و میان دستی به اندازه صنایع بالادستی در خوزستان رشد نکرده است که اگر این بخش ( شهرک های صنعتی )فعال شود می تواند منجر به اشتغال زایی شود  در غیر این صورت صنایع بزرگ اشتغال زیادی ایجاد نمی کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه مدیریت پروژه محور را دنبال می کنیم، افزود: هدف گزاری ما تا پایان سال مالی تکمیل ۱۰۰ پروژه استانی است که تخصیص اعتبار آنها بطور کامل انجام شده و باید در تیرماه ۱۴۰۰ به بهره برداری برسند. این پروژه ها در حوزه راهداری، نوسازی مدارس، ورزش و جوانان، دانشگاه های علومی پزشکی، شهرداری ها، کتابخانه ها اجرایی خواهند شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: بحث پروژه های ملی نیز ۱۰ پروژه در حوزه راه، بیمارستان و طرح های آبرسانی اجرایی خواهد شد که تخصیص کامل اعتبارات این پروژه ها نیز انجام شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا