ایران و جهان

بررسی بودجه ۱۴۰۰ روی میز نمایندگان/غیبت «روحانی» علیرغم دعوت مجلس


خبرگزاری مهر، گروه سیاست؛ بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح امروز (سه شنبه) با ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

علیرغم اینکه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور از وی دعوت کرده بود که برای دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی امروز مجلس حضور پیدا کرد ولی رئیس جمهور اجابت نکرده است.

بر همین اساس، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به جای رئیس جمهور برای دفاع از بودجه به صحن مجلس آمده است.

مشروح مذاکرات امروز مجلس شورای اسلامی را در زیر می‌خوانید:

پورابراهیمی خطاب به دلخوش: زحمات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بدون اطلاع زیر سوال نبرید

در ادامه جلسه محمدرضا پورابراهیمی طی اخطار قانون اساسی در پاسخ به نماینده مردم صومعه سرا گفت: از زحمات آقای دلخوش در کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم. وی پس از آنکه این مباحث را درباره بنده مطرح کرد به سمت بنده آمد و عذرخواهی کرد.

وی بیان کرد: دلخوش گفت که کمیسیون اقتصادی مجلس چه اقدامی انجام داده که بنده باید بگویم زمانی که اطلاعات کافی ندارید، نباید کارهای ما را زیر سوال ببرید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مجلس دهم کلیات مالیات بر عایدی سرمایه و بحث سی جی تی را تصویب کردیم اما دولت با آن مخالفت کرد اما ما در مجلس یازدهم هم این موضوع را به طور ویژه و در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و تصویب کردیم.

وی گفت: انتظار ما آن بود که این موضوع در لایحه بودجه مورد توجه قرار گیرد اما این گونه نبود. همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس مصوبه‌ای درباره سامانه مؤدیان پایانه‌های فروشگاهی داشت که با توجه به اینکه حجم زیادی فرار مالیاتی در کشور وجود دارد این مصوبه تا حدی به حل این مشکل کمک می‌کند.

وی خطاب به دلخوش گفت: بالاخره شما عضو کمیسیون تلفیق بودجه بودید و باید هم از آن دفاع کنید اما بدون اطلاع، زحمات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را زیر سوال نبرید.

دلخوش، نماینده موافق: تغییرات در لایحه بودجه در حد ۱۳ درصد است

سید کاظم دلخوش در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات لایحه، گفت: شما کلیات لایحه دولت را تأیید کردید، الان می‌خواهید آن چیزی که کمیسیون تلفیق آورده است را رد کنید، اگر رد کردید به دولت بر می‌گردد و دولت همین را بزک می‌کند و تحویل شما می‌دهد، یعنی هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید. دقت کنید که با تلفیق بودجه صحبت می‌کنید.

وی گفت: آقای پورابراهیمی! در زمان تلفیق بودجه یک ماه وقت داریم، مطالبی که شما فرمودید همه شعار است. شما که رئیس کمیسیون اقتصادی هستید کدام یک از آنان را عملیاتی کردید؟ جهل به مصوبات تلفیق ظلم به خودتان است، ما هم به برخی موارد اشکال داشتیم که در جزئیات قابل حل است اما اگر امروز این را رد کنید، دولت دوباره آن را بزک می‌کند و به خودمان می‌دهد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد می‌آورد، دو و نیم میلیارد دلار این ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو و ۵ و نیم میلیارد دلار هم به مستضعفین و کالاهای ضروری مردم اختصاص پیدا کرده است و این جای دوری نرفته است. تغییرات در لایحه بودجه هم در حد ۱۳ درصد انجام شده است. جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق همه را هوا می‌کند، کمک کنید در اصلاحات جزئی اقداماتی را انجام دهیم.

دلخوش گفت: دولت ۴ نرخ را در بودجه آورده بود، این نرخ‌ها همه مخفی بودند و کمیسیون تلفیق را شفاف کرد. صداقت حرفه ای تلفیق این بود که موارد غیر شفاف را شفاف کرد.

وی با بیان اینکه ما در تلفیق شاخص‌ها را بهتر کردیم، افزود: نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی بهتر شده است. نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۹ ۶.۳ درصد بوده است و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ۵.۹ درصد آورده شده است و در گزارشی تلفیق به ۸.۲ دهم درصد افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم نفت از منابع در لایحه بودجه ۲۳.۷ درصد بوده است، اما کمیسیون تلفیق در گزارش خود آن را به ۱۸ درصد رسانده است. موضوع قیر چندین سال است که در لایحه دولت نمی‌آید اما ما این را در لایحه اضافه کردیم.

موسوی لارگانی: عدم حضور روحانی بی احترامی به مجلس و ملت است

سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: رئیس مجلس ۱۰ روز پیش به رئیس جمهور نامه زد تا در مجلس حضور یابد اما وی این کار را نکرد که بی احترامی به ملت ایران و مجلس است.

وی بیان کرد: نزدیک به ۹ ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد اما رئیس جمهور حتی برای یک بار هم در مجلس حضور پیدا نکرده و توجیه ندارد که رئیس جمهور در قرنطینه باشد اما اظهارنظر کند و بگوید که ما مصوبه مجلس درباره بودجه را نمی‌پذیریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دولت و رئیس جمهور ایرادی به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه دارند، امروز رئیس جمهور فرصت داشت که این موارد را در مجلس مطرح کند اما در مجلس حضور پیدا نکرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بودجه‌ای که دولت به مجلس ارسال کرده، بیشتر جنبه سیاسی داشت و در آن توجهی به رفع مشکلات مردم که وضعیت معیشتی اسفباری دارند نشده است و این روزها می‌بینیم که مردم در صف روغن نباتی می‌ایستند و سوال آن است مگر مجلس تا پایان امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در اختیار دولت قرار نداده بود، پس چرا مردم باید با قیمت آزاد کالاهای اساسی خود را خریداری کنند؟

وی متذکر شد: زمانی که قرار بود کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی گیری شود، رئیس جمهور به مجلس نامه زد و گفت که تغییرات بودجه را می‌پذیرد اما این روزها حرف دیگری می‌زند که این کار درست نیست.

قالیباف: ۱۰ روز قبل از رئیس‌جمهور دعوت کردم / روحانی اجابت نکرد

محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: بر اساس قانون، رئیس‌جمهور امروز باید برای بررسی کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی حضور می‌یافت، انتظار ما این بود که رئیس‌جمهور در مجلس حاضر شود، درباره مسائل مهمی چون یارانه و نرخ ارز، مباحث خود را مطرح کند و از بودجه دولت دفاع کند.

وی بیان کرد: حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس هم به نفع دولت و هم به نفع مجلس بود چرا که باعث می‌شد ابهامات بودجه برطرف و از سوی دیگر، اعتماد بیشتر شود و حضور رئیس‌جمهور در این جلسه لازم است.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین گزارش شرکت‌ها و مؤسسات در قالب جداول در لایحه بودجه نیامده و این نوع بودجه‌نویسی درست نیست.

وی اظهار داشت: هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده که بررسی بودجه در سه شیفت انجام خواهد شد اما به اعتقاد بنده، برگزاری جلسات در یک روز و بیش از هشت ساعت ممکن است باعث شود که دقت کافی در بررسی بودجه وجود نداشته باشد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: طبق قانون، رئیس‌جمهور امروز باید در دفاع از لایحه بودجه، در مجلس حضور پیدا می‌کرد، بنده وظیفه خود را انجام داده و از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم، از وی دعوت کردم اما اجابت نشد.

قالیباف افزود: درباره جداول بودجه باید بگویم که تنظیم همه جداول در زمان کم امکان‌پذیر نبود و به مرور زمان انجام خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، تصمیم درباره نحوه برگزاری جلسات بررسی بودجه بر عهده هیئت رئیسه مجلس است، ما صحبت کردیم، قرار بر این شد که در هفته اول جلسات به صورت سه شیفت باشد و اگر روند بودجه به جایی رسید که فرصت داشتیم، جلسات به صورت دوشیفته برگزار می‌شود.

کوچکی نژاد، نماینده مخالف: کمیسیون تلفیق باید کلیات بودجه را رد می‌کرد

جبار کوچکی نژاد امروز در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه، با بیان اینکه بعد از رهنمودهای رهبر انقلاب هم به دولت و هم به مجلس، انتظار می‌رفت که کمیسیون تلفیق بودجه را رد می‌کرد، گفت: در این صورت دولت فرصتی پیدا می‌کرد که بودجه را دوباره بررسی کند.

وی افزود: دولت اعلام می‌کند که بودجه را قبول ندارد و این بودجه گرانی به مردم تحمیل می‌کند حرف‌هایی که در ایام انتخابات شروع می‌شود و یک جنگ روانی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار می‌رفت همکاران مراقبت کنند که گرانی بیشتری به مردم تحمیل نشده و تورم افزایش پیدا نکند، اظهار داشت: مردم دیگر طاقت افزایش بیشتر تورم را ندارند، اما این بودجه تورم سنگینی به جای می‌گذارد و با این بودجه بیش از ۴۰ درصد کسری داریم.

کوچکی نژاد با بیان اینکه در بودجه درآمدهای ناپایداری لحاظ شده و وابستگی به نفت ۳۰ درصد است که مغایر با سیاست‌های کلی نظام است، افزود: این بودجه باید جلوی حقوق‌های نجومی را بگیرد اما کجای آن این موضوع آمده است یا آنکه جلوی فرار مالیاتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی گرفته شود، اما به جای آن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش افزوده اضافه شده که این یعنی مستقیم از جیب مردم پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: بودجه در جهت وفاق تولید نیست، اگر تلفیق می‌خواست به نفع کشور کار کند باید بودجه را رد می‌کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما هم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق هستیم، تاکید کرد: اما باید به روش درست انجام می‌شد؛ مجلس انقلابی اجازه نمی‌دهد مردم آسیب بیشتری ببینند و نگران شوند به دلیل آنکه این موضوع کل جامعه را تأثیر قرار می‌دهد.

کوچکی نژاد با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: قیمت مواد اولیه وارداتی از این طریق بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که باعث گرانی کالاها می‌شود از سوی دیگر نمی‌توان به جای کالا، پول در اختیار نیازمندان قرار داد چرا که همگی می‌دانیم همه نیازمندان این مبلغ را صرف خرید کالا نخواهند کرد.

وی با اشاره به درآمد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی بودجه از محل فروش نفت، گفت: درآمد بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی که مجلس برای دولت در نظر گرفته است پایدار نیست و ۳۰ درصد وابستگی به نفت دارد همچنین جلوی فرارهای مالیاتی گرفته نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به کاهش بودجه عمرانی از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد، اظهار داشت: این اتفاق باعث تعطیلی پروژه‌های عمرانی کشور و موج جدیدی از بیکاری خواهد شد.

امیرآبادی، نماینده موافق: بودجه دولت قابل دفاع نیست / کمیسیون تلفیق بودجه را تغییر داده است

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: قطعاً ما نمایندگان با کلیات لایحه دولت مخالف هستیم و بنده در جلسه کمیسیون تلفیق هم به عنوان مخالف صحبت کردم اما آن چیزی که الان در حال بحث و بررسی آن هستیم، گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده است.

وی بیان کرد: ۴۵ نفر از نمایندگان مجلس به مدت یک ماه و در سه شیفت کلیات لایحه دولت را مورد بحث و بررسی قرار دادند و وارد جزئیات آن شدند و بخش عمده‌ای از لایحه بودجه را تغییر دادند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده موافق کلیات لایحه دولت نیستم، چرا که لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس به هیچ وجه قابل دفاع نیست و دولت یک لایحه کاملاً سیاسی را نوشته بود تا مجلس را در تنگنا برای تصویب یا عدم تصویب آن قرار دهد و نظر ما درباره لایحه دولت مشخص است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ما بارها با مسئولان دولتی صحبت کردیم و تقاضای آنان از مجلس آن است که رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بین ببریم اما عجیب است که این افراد در رسانه ملی رفتار سیاسی می‌کنند و می‌گویند که ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید حذف می‌شد.

امیرآبادی فراهانی یادآور شد: در این دو سال اخیر که ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشت، سوال بنده آن است که کدام یک از مردم توانستند مرغ یا دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند؟ رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی صرفاً در جیب عده‌ای از افراد خاص به ویژه وابستگان و هم حزبی‌های آقایان و سلبریتی ها رفته و به دست مردم نرسیده است.

وی تأکید کرد: بر این اساس کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت که آن را به صورت یارانه به مردم دهد و نکته بعدی آن است که کمیسیون تلفیق ۸ هزار میلیارد تومان برای صنایع، ۸ هزار میلیارد تومان برای تقویت بخش کشاورزی، ۸ هزار میلیارد تومان برای تولید روستایی و شهری و همچنین ۳۲ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۸ برای این موضوع در نظر گرفته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: از سوی دیگر ۲۰ هزار میلیارد تومان برای مددجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است. دولت در لایحه بودجه، بودجه قوه قضائیه را ۲۲ درصد و بودجه نهاد ریاست جمهوری را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده بود و این نشان دهنده آن است که دولت عملکرد قابل قبولی در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نداشت.

بابایی، نماینده مخالف: بودجه ۱۴۰۰ سفره اقشار آسیب‌پذیر را تنگ‌تر می‌کند

علی بابایی کارنامی در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه، اظهار کرد: نقطه عطف همکاران ما در سال اول مجلس یازدهم در فضایی است که باید به مردم پاسخ دهیم زیرا نقطه عطف امسال همین بودجه ۱۴۰۰ است. بودجه ۱۴۰۰ با چند فضای هیجانی روبرو خواهد شد. اعداد و ارقامی که در بودجه دنبال می‌کنیم و شاخص‌هایی که مدنظر است، نشان می‌دهد که لایحه بودجه با فضای هیجانی وارد مجلس شده است.

بابایی کارنامی گفت: بودجه باید چند هدف را دنبال کند. افزایش شفافیت منابع باید در بودجه لحاظ می‌شد اما شاهد نبودیم. وابستگی و انضباط شرکت‌های زیرمجموعه ای که منشأ فساد هستند متأسفانه در بودجه وجود نداشت. کاهش رانت و فساد در بودجه همچنان وجود دارد. توجه به تولید که دغدغه همه ماست و مردم از ما توقع دارند که برای تولید چه کاری انجام دادید، در بودجه دیده نشده است.

وی گفت: توجه به سلامت و فرهنگ در بودجه دیده نشده است و راهکاری در بودجه در این زمینه وجود ندارد. بهبود شاخص عدالت و محرومیت زدایی در بودجه وجود ندارد. اصلاح حقوق و دستمزد یکی از بحث‌های مهم است که ما در بودجه ندیدیم. این بودجه با ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهد بود و باید تراز عملیاتی بودجه مدیریت پیدا می‌کرده است.

این نماینده مجلس گفت: یارانه‌ها قرار بود هزینه اقشار آسیب پذیر جامعه را کاهش دهد اما امروز سفره افراد آسیب‌پذیر جامعه تنگ‌تر شده است. ما باید از اقشار آسیب پذیر جامعه در بودجه حمایت کنیم، اما این بودجه این پیام را ندارد و به همین دلیل من با این بودجه مخالف هستم.

بابایی کارنامی گفت: این بودجه نمی‌تواند انتظارات مردم که از مجلس انقلابی توقع دارند را برآورده کند. دولت محترم باید بداند که در کنار مجلس است و به اعداد و ارقام نقد داریم. مجلس باید دقت کامل و بیشتری داشته باشد.

وی افزود: بحث مالیات حتماً باید مبنای بودجه قرار گیرد و دستور کار نظام هم همین است اما زیر ساخت آن در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد. سال ۱۴۰۰ قرار است دو تفکر با هم رقابت کنند اما این زیرساخت وجود ندارد، از الان دولت اعلام کرده من آمادگی کارهایی که تلفیق تکلیف کرده را ندارم.

ابوترابی، نماینده موافق: بازگرداندن بودجه اشتباه است / دولت اقدامی برای اصلاح نمی‌کند

ابوالفضل ابوترابی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: ما در وهله اول باید اصلاح نظام اداری را داشته باشیم تا اصلاح نظام بودجه نویسی محقق شود و مجلس انقلابی هم باید همت خود را برای اصلاح نظام اداری بگذارد که البته یک فرآیند طولانی است اما بالاخره باید از یک جا شروع شود.

وی بیان کرد: ما امسال و به ویژه در شب عید و سال آینده با یک دولت متزلزل مواجه هستیم و اگر لایحه بودجه رد شود، بودجه دست دولت می‌افتد و با نگاهی که در دولت وجود دارد قطعاً آنان اقدام خاصی را انجام نخواهند داد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ابتدای سال حقوق‌ها باید افزایش پیدا کند و اگر لایحه بودجه رد شود، بهترین حالت این است که مجلس به دولت تنخواه دهد اما حساب و کتابی انجام ندهد که این اشتباه محض است.

وی تصریح کرد: برخی از افراد معتقد هستند در صورتی که لایحه بودجه در مجلس رد شود به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود اما اینگونه نیست چرا که آئین نامه داخلی مجلس تغییر کرده و امسال بستگی به نظر رئیس مجلس دارد و اگر بودجه به دولت بازگردد به این معنی است که بودجه به ناکجا آباد می‌رود.

ابوترابی اظهار داشت: از سوی دیگر نمایندگان باید به این مساله توجه داشته باشند که می‌توانند در صحن علنی هم اصلاحات خود درباره بودجه را مطرح کنند. درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته می‌شود که این موضوع تورم زا است و دولت هم الان یک جنگ روانی راه انداخته است و گرانی‌ها را گردن مجلس می‌اندازد اما باید بگویم شاید در کوتاه مدت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ضرر مجلس تمام شود اما در بلند مدت این موضوع تأثیر مثبت خود را می‌گذارد.

وی گفت: از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کرد که مردم در شرایط فعلی گوشت، تخم مرغ و مرغ خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی درباره دارو همچنان وجود خواهد داشت.

بنکداری، نماینده مخالف: افزایش ارز ترجیحی به ۱۷۵۰۰ تومان، تورم را ۴۰۰ برابر می‌کند

علی پور بنک‌داری در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه، اظهار کرد: ما بودجه ۱۴۰۰ را در اولین سال گام دوم انقلاب مصوب می‌کنیم که باید دارای شرایطی باشد. ما در سال آینده چند رویکرد و رویداد داریم. اولین موضوع و رویداد انتخابات سال آتی است. دومین رویداد تغییر دولت، سومین تورم جاری کشور که در دولت بعدی همراه ما خواهد بود و چهارم بحران کرونا و پنجم افزایش نامتوازن مالیات که در تلفیق شاهد هستیم.

بنک داری گفت: ما باید بودجه‌ای را مصوب کنیم که تأمین کننده آرامش در کشور باشد. امروز که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را در کشور داریم، این مشکلات ۴۲ درصد تورم در کشور وجود دارد. چه کسی می‌تواند تضمین کند که اگر ما دلار را به ۱۷,۵۰۰ تومان برسانیم، سال آینده با کاهش قیمت‌ها مواجه باشیم.

وی افزود: من از زحمات کمیسیون تلفیق تقدیر و تشکر می‌کنم اما ما سال آینده باید تزریق آرامش در کشور را داشته باشیم تا مردم با آرامش پای صندوق رأی بیایند. ما نباید صورت مساله را پاک کنیم. ما با پاک کردن صورت مسئله شرایطی را فراهم می‌کنیم که سال آینده با مشکل تورم ۴۰۰ برابری مواجه باشیم.

این نماینده مجلس گفت: مگر می‌شود دلار ۴,۲۰۰ تومان را ۱۷,۵۰۰ تومان کنید و بگویید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ما حق نظارت داریم و باید کنترل کنیم که چرا ۴۲۰۰ تومانی در جای خود هزینه نشده است.

بنک داری تاکید کرد: اگر دوستان و همکاران کمیسیون تلفیق نگران ارز ترجیحی هستند مجلس باید ورود جدی داشته باشد نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم. در بودجه‌ای که کمیسیون تلفیق ارائه می‌دهد، ۸۴۱ هزار میلیارد تومان را به هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسانیم اما روی تملک دارایی و کارهای عمرانی ۲ هزار میلیارد تومان اضافه کرده ایم. آیا شما در راه‌های روستایی، در کارهای عمرانی، در آب شرب، در کارهای بنیاد مسکن مشکل ندارید.

وی ادامه داد: مگر می‌شود کشور را با اینکه معیشت مردم مشکل دارد، همه نگرانی‌ها را ببریم در جایی که بر روی معیشت است اما از سوی دیگر عملیات و کارهای عمرانی و تملک دارایی کشور را تعطیل کنیم. در این بودجه این مسائل لحاظ نشده است. اگر قرار است ما کشور سازنده باشیم و اگر قرار است تا سال ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشیم، باید کارهای عمرانی و زیرساخت‌های کشور را درست کنیم.

این نماینده مجلس گفت: در این بودجه هیچ رقمی به صنایع اضافه نشده است. هیچ مبلغی به سرمایه اضافه نشده است، مگر نه اینکه نگرانی رهبری تولید و اشتغال است؟ هرچند که ما به لایحه دولت اشکال داریم، اما لایحه دولت سراسر اشکال است. لایحه کمیسیون تلفیق نیامده است که زخمی بر زخم لایحه دولت بزند. ما شدیداً باید با این لایحه مخالفت کنیم تا در کشور آرامش ایجاد کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق: کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به صورت مشروط رأی آورد

رحیم زارع در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دولت بر اساس قوانین به کمیسیون تلفیق ارجاع و با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و آنچه به عنوان مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ارائه می‌شود نتیجه رأی‌گیری و مجموع نظرات اعضای این کمیسیون است. هر چند برخی افراد با کلیات لایحه دولت موافق نبودند اما به صورت مشروط کلیات این لایحه رأی آورد و اصلاح شد.

وی با اشاره به مقایسه آماری لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق، افزود: رقم درآمدها در لایحه دولت ۳۱۷ هزار میلیارد تومان بود که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان تغییر یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: دولت در بخش واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این مبلغ در مصوبه کمیسیون به ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. همچنین در مورد واگذاری دارایی‌های مالی دولت در لایحه ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که کمیسیون تلفیق آن را با ۳۷۰ هزار میلیارد تومان تغییر داد.

زارع با بیان اینکه جمع منابع عمومی در لایحه دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود که ما در تلفیق این مبلغ را به هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومان تغییر دادیم، افزود: درآمدهای اختصاصی ۸۸ هزار میلیارد تومان در لایحه در نظر گرفته شده بود که به ۹۵ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه منابع بودجه عمومی دولت در لایحه ۹۲۹ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق بودجه به هزار و ۲۸۹ هزار میلیارد تومان تبدیل شد، تاکید کرد: سرجمع بودجه شرکت‌ها و بودجه عمومی دولت در لایحه ۲ هزار و ۴۹۱ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق به ۲ هزار و ۸۵۱ هزار میلیارد تومان تبدیل شد البته اقلامی که دو بار در بودجه شرکت‌ها و در لایحه عمومی دولت محاسبه شده، کسر می‌شود و منابع بودجه کل کشور در لایحه ۲ هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که در کمیسیون تلفیق به ۲ هزار و ۷۹۵ هزار میلیارد تومان تغییر یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که در برنامه ششم توسعه ۱۰ درصد دیده شده بود در لایحه دولت ۵.۹ درصد پیشنهاد شد و در مصوبه تلفیق به ۸.۲ درصد تغییر یافت.

زارع اضافه کرد: نسبت مالیات به کل منابع بعد از شفاف سازی ارقام در لایحه دولت ۲۹.۵ درصد پیشنهاد شد ودر مصوبه به ۲۸.۶ درصد تبدیل شد. در مورد نسبت منابع حاصل از نفت ۲۳.۷ در لایحه دولت عنوان شد که در مصوبه تلفیق به ۱۸ درصد تغییر یافت.

وی افزود: در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ۷۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شد که به ۴۶ هزار میلیارد تومان تغییر پیدا کرد یعنی ۳۹ هزار میلیارد تومان این رقم در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری تقلیل پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه مالیات بر اصناف تا سقف صد میلیون تومان شد و مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه ۲۰۰ میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق ۲ هزار میلیارد تومان مشخص شد، افزود: مستمری کمیته امداد و بهزیستی در لایحه بودجه ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق ۱۹ هزار میلیارد تومان مشخص شد و اجازه دادیم دو میلیون نفری که پشت صف برای تحت پوشش قرار گرفتن قرار دارند، این تعداد نیز تحت پوشش قرار گیرند.

زارع گفت: هزینه‌های درمان ناباروری و حمایت از زنان سرپرست خانوار در لایحه نیامده بود که جمعاً ۸۷۵ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای آن اختصاص پیدا کرد. همچنین سهم گازرسانی برای روستاها که پروژه‌هایشان نیمه تمام مانده و مناطق کوهستانی و صعب‌العبور از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت در لایحه دولت ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بود اما مصوبه تلفیق این سهم را به دو هزار میلیارد تومان رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: پرداخت یارانه سود تسهیلات در لایحه دولت ۷ هزار میلیارد تومان بود اما در کمیسیون تلفیق ۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد، در بحث محرومیت زدایی در لایحه دولت در تبصره ۱۴ و بخش‌های دیگر دیده نشده بود که یک ۱۸ هزار میلیارد تومان و ۲۵۰۰ برای آب وگاز روستاها در نظر گرفته شد، در جمع ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، همچنین برای تقویت مدارس با خرید تبلت و تقویت مدارس استثنایی و هنرستان‌ها و خوراک شبانه‌روزی آنها ۷۷۵ میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود اما طبق مصوبه تلفیق دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

زارع گفت: برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های اجتماعی و تقویت بنیه فرهنگی در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

وی تاکید کرد: برای کنترل فضای مجازی توسط ۲۶ دستگاه گفته شده ۳ هزار میلیارد تومان اضافه شد همچنین معادل ریالی دو میلیون تن قیر برای راه‌های فرعی روستایی و روکش آسفالت معابر و بهسازی روستاها و نوسازی مدارس و … در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۲۲ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود و در تلفیق نیز همین ۲۲ هزار میلیارد تومان رأی موافق داده شد. همچنین برای کاهش فقر و حمایت از قانون جامع حمایت از معلولان و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود و در تلفیق نیز همین عدد در نظر گرفته شد.

زارع بیان کرد: در لایحه دولت ۵ هزار میلیارد تومان برای مسکن محرومان و همچنین رزمندگان معسر دیده شده بود که در کمیسیون تلفیق نیز همین ۵ هزار میلیارد تومان تصویب شد، همچنین برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانواده زندانیان ۹۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ در تلفیق اضافه شد. هزینه آب، برق و گاز مشترکان کم مصرف مناطق محروم و مدارس و مساجد و پایگاه‌های مقاومت و کلانتری‌ها بخشودگی پیدا کردند و هزینه‌های آنها در حد اجرای اصلاح الگوی مصرف رایگان است.

وی گفت: مالیات بر خانه‌های لوکس و گرانقیمت برای ساخت مسکن محرومین، مددجویان و تسهیلات بانکی، نوسازی مسکن روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در لایحه دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق نیز ۹۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه همچنین تسهیلات اشتغالزایی، کمیته امداد و بهزیستی با اولویت زنان سرپرست خانوار در لایحه دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۵ ساله و کمیسیون تلفیق ۱۳ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۷ ساله در نظر گرفته شد، اظهار داشت: همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی ایثارگران ۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه تلفیق بود و هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۵ ساله و ۷ ساله تلفیق تغییر پیدا کرد.

زارع تاکید کرد: اشتغالزایی تسهیلات توسط بنیاد برکت هزار میلیارد تومان در لایحه دولت و سه هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق در نظر گرفته شد. تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی و سپاه در مناطق کم برخوردار در لایحه دولت نیامده بود که در کمیسیون تلفیق ۵ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: برای وام ازدواج نیز ۵۰ میلیون تومان مد نظر لایحه به ۷۰ میلیارد تومان تبدیل شد و طبق تبصره آورده شده و جوانان پسر زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۴ سال ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. به تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی، هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه همچنین اشتغالزایی توسط بنیاد مسکن در مناطقی که نرخ بیکاری بالاتری دارند در کمیسیون تلفیق دو هزار میلیارد تومان اضافه شد، اظهار داشت: همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه برای بیماران صعب‌العلاج و زوج‌های نابارور و … از ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه دولت به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق تقلیل پیدا کرد.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق به انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام کرد که ۲۷ هزار میلیارد تومان در منابع و مصارف برای حوزه‌های کشاورزی از جمله آب و مهار آب‌های و آبخیزداری، مبارزه با ریزگردها، تولید واکسن دامی، کشت یکپارچه واشتغال روستایی اضافه کردیم و اوراق مالی اسلامی احداث و تجهیز و تکمیل فضاهای آموزشی که در لایحه دولت دو هزار میلیارد تومان آمده بود که در کمیسیون تلفیق هزار و ۸۵۰ را در اختیار آموزش و پرورش و ۱۵۰ میلیارد تومان را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دادیم.

وی همچنین درباره نرخ ارز محاسباتی در لایحه دولت، افزود: سهم دولت از نفت ۱۷.۳ میلیارد دلار است که مبلغ ۸ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه ۱۱.۵ را ضرب در ۱۷.۳ میلیارد دلار کرده که شده ۱۹۹ اما نحوه محاسبه آن این است که ۹.۳ میلیارد دلار را ضرب در ۱۷ و ۵۰۰ و ۸ میلیارد دلار را ضرب در ۴۲۰۰ کرده است، تاکید کرد: اگر ۴۲۰۰ آورده‌ایم دیگر نباید میانگین بگیریم، یعنی ۵ نرخ ارز در لایحه دولت آمده است یعنی ۴۲۰۰ تومانی، ۱۱ و ۵۰۰، ۱۷ و ۱۵۰، ۱۷ و ۵۰۰ و یک نرخ هم بر اساس سامانه ETS یا سامانه معاملات الکترونیکی در تبصره‌های ۱ و ۴ آمده است.

زارع گفت: سیاست کمیسیون تلفیق ارز تک نرخی بود و هدف ما از این کار جلوگیری از فساد ناشی از رانت ارزی بود و این کمیسیون قیمت ارز را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفت.

اسامی موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، اسامی موافقان و مخالفان گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بدین شرح قرائت کرد:

اسامی موافقان: ابوالفضل ابوترابی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدحسن آصفری، سیدکاظم دلخوش اباتری، محمد رشیدی، سیدمحمدرضا میرتاج الدین و احد آزادیخواه.

اسامی مخالفان: علی بابایی کارنامی، کمال علی پور خنکداری، جبار کوچکی نژاد، محمدرضا پورابراهیمی، روح الله ایزدخواه، محسن زنگنه و سید احسان خاندوزی.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا