ایران و جهان

تیرِ نایب رئیس «انگلیسی» به سنگ خورد/ تعلیق شطرنج ایران منتفی شد


به گزارش خبرنگار مهر فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) روز گذشته نود و یکمین مجمع عمومی خود را به صورت وبینار برگزار کرد.

فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون شطرنج و شادی پریدر نایب رئیس این فدراسیون در حالی به عنوان نمایندگان کشورمان در این نشست آنلاین شرکت داشتند که تعلیق شطرنج ایران و تلاش های «نایجل شورت» نایب رئیس انگلیسی فیده در این زمینه یکی از موضوعات مطرح شده بود و حتی کشوری مثل کانادا هم در این زمینه همراه شده بود.

با این حال رئیس فدراسیون جهانی شطرنج که ریاست مجمع را برعهده داشت با ورود به موقع به بحث مربوط به ایران و تهدید تعلیق آن، مدیریت لازم را اعمال کرد.

در این نشست فرهاد نیکوخصال با یادآوری اینکه فدراسیون شطرنج ایران ۶ ماه پیش پاسخ نامه فیده را با تاکید بر اینکه ایران تخلفی مبنی بر عدم رعایت منشور المپیک مرتکب نشده داده است از مطرح شدن دوباره برخی مسائل در رابطه با شطرنج ایران انتقاد کرد.

سرپرست فدراسیون شطرنج ایران ضمن تاکید بر اینکه طی ماه‌های اخیر تلاش این فدراسیون حفظ رونق شطرنج در شرایط کرونایی بوده اینگونه عنوان داشت که در این مدت هیچ اتفاق جدیدی در رابطه با شطرنج ایران اتفاق نیفتاده است. بنابراین چرا نایب رئیس فیده مجدداً نسبت به طرح موضوع اقدام کرده است.

نیکوخصال حتی به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی مثل انگلیس و کانادا که علیه شطرنج ایران توطئه کرده اند عضو کمیته ملی المپیک کشور خود نیستند و بهتر است به جای ورود به این مسائل برای عضویت خود و رعایت منشور المپیک در این زمینه اقدام کنند.

مهمترین اتفاق در جریان مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج بیانیه ای بود که از طرف رئیس این فدراسیون تحت عنوان «پیشنهاد رئیس فیده» در خصوص موضوع ایران مطرح شد. اگر چه این طرح پیشنهادی با نام ایران منتشر شد اما شامل دیگر کشورهایی هم که با معضلاتی مثل ایران مواجه هستند، می‌شود. چرا که طبق آنچه توسط یکی از اعضای فیده و در مجمع روز گذشته مطرح شد بازیکنان کشوری مثل عربستان هم بعضاً از رقابت با رژیم صهیونیستی امتناع می کنند اما مشخص نیست چرا نایب رئیس فیده در این زمینه فقط ایران را تهدید کرده است؟

در طرح پیشنهادی رئیس فدراسیون جهانی شطرنج در خصوص موضوع ایران آمده است:

«این پیشنهاد خطاب به فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران و همه فدراسیونهای کشورهای دیگر توصیه می‌شود که به بازیکنان کشورشان بیاموزند که به اصول المپیک و فیده احترام بگذارند. شطرنج، ملت ها، فرهنگ ها و سنت ها را به هم متصل می کند و نباید به عنوان ابزاری برای جداسازی بایکوت و یا تحریم استفاده شود.

مجمع فدراسیون جهانی شطرنج از فدراسیون جهانی اسلامی ایران می خواهد که اطمینان حاصل کند که در آینده مواردی از بایکوت بخصوص در مسابقات رسمی فیده اتفاق نیفتد و علاوه بر آن از مسئولین یا بازیکنان خواسته شود که از تبلیغ مثبت در مورد تحریم خودداری کنند و وب سایت فدراسیون شطرج از این پس از انتشار دیدگاههای سیاسی که با اصول فدراسیون جهانی منافات دارد اجتناب کند.

چنین مواردی می تواند به اعمال تنبیه هایی از طرف فدراسیون جهانی شطرنج منجر شود که ممکن است به بازیکنان ایران آسیب برساند. در حین اینکه از روش های دیپلماتیک برای حل اختلاف باقیمانده استفاده می کنیم و مجمع عمومی به هیئت رئیسه تفویض اختیار می کند. برای حل اختلافات باقیمانده و هر کار لازم برای اعمال هرگونه سختگیری جهت حل این موضوع اعمال نظر کند.

تمامی این موارد به تمام فدراسیونهای ملی کشورها، بازیکنان و مسئولان بدون استثنا یا تبعیض اعمال می‌شود».

به گزارش خبرنگار مهر در نهایت اینکه اعلام این طرح پیشنهادی تنها نتیجه ای بود که از طرح موضوع تعلیق شطرنج ایران در مجمع جهانی بدست آمد. بدین ترتیب تلاش های نایب رئیس فیده در این زمینه بی نتیجه ماند و تعلیق شطرنج ایران منتفی است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا