ایران و جهان

ترامپ «انصارالله یمن» را در فهرست سازمانهای تروریستی می گنجاند


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فارن پالیسی، منابع مختلف دیپلماتیک اعلام کردند که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده درصدد است تا پیش از کناره گیری از قدرت و خروج از کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، جنبش «انصارالله یمن» را در فهرست «سازمانهای تروریستی» بگنجاند.

این اقدام دولت ترامپ باعث تشدید بیم و نگرانیها از بروز اختلال در روند کمک رسانی بین المللی و همچنین برهم خوردن فعالیت‌های سازمان ملل برای برقراری صلح میان این جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن می‌شود.

در واقع نهادهای وابسته به سازمان ملل و همچنین نهادهای امدادرسانی بین المللی کوشیده اند تا دولت ترامپ را از این اقدام بازدارند، اما ظاهراً این تصمیم قریب الوقوع برای «مایک پمپئو» وزیر خارجه کنونی ایالات متحده به مثابه یک پیروزی دیگر در عرصه رویکرد به شدت ضد ایرانی او ثبت خواهد شد.

یک مقام دیپلماتیک آگاه اعلام کرد که «آنها [دولت ترامپ] مدت زمانی است که در حال بررسی این موضوع هستند، اما پمپئو می‌خواهد این روند به سرعت طی شود».

ریاض نیز که ظرف پنج سال گذشته با تشکیل یک ائتلاف نظامی با نیروهای انصارالله یمن درگیر جنگی خونبار بوده است، این جنبش مقاومت را یک سازمان تروریستی قلمداد کرده (!) و اکنون نیز از یکی از مشوقان مقامات واشنگتن برای انجام اقدامی مشابه است.

شایان ذکر است که در هفته‌های گذشته، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن با تأکید بر لزوم عقب نشینی ایالات متحده از این موضع، از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواسته تا در این موضوع مداخله کند.

ماه میلادی گذشته نیز آنتونیو گوترش از «کلی کرافت» نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل خواست تا طرح گنجاندن جنبش انصارالله یمن در فهرست سازمانهای تروریستی را مورد تجدیدنظر قرار دهد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا