ایران و جهان

مرمت نهایی «فلک الافلاک»تا سال آینده/مطالعات استحکام بخشی آغاز شد

سید امین قاسمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به وضعیت قلعه «فلک الافلاک»، اظهار داشت: چند بلایای طبیعی متأسفانه باعث شد که این قلعه در معرض آسیب قرار بگیرد.

طرح استحکام بخشی قلعه ناقص ماند

وی با بیان اینکه از گذشته بدنه این قلعه در دوره قاجار بازسازی کامل و اصولی شده است، گفت: همچنین در اواخر دوره پهلوی به طور مجدد یک سری بازسازی‌ها و مرمت‌ها روی آن صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه از همان دوره قاجار تا کنون متأسفانه یک سری ترک‌هایی را در برجک‌های قلعه داشته‌ایم، گفت: تصاویری که از گذشته از قلعه موجود است شاهد این امر است.

قاسمی با بیان اینکه یک مرمت استحکام بخشی نیز حدود ۱۵ سال پیش بر روی این بنا انجام شده است که به صورت ناقص مانده است، افزود: متأسفانه به دلیل اینکه طرح استحکام بخشی یک طرح کامل نبوده و بعضاً در برخی جاها دچار اشکال بوده است، این طرح ابطر مانده است.

مطالعات جامع استحکام بخشی تا ۱.۵ ماه آینده تکمیل می‌شود

وی با تاکید بر اینکه در این راستا یک مشاور را از اساتید و برجستگان دانشگاه صنعتی شریف به کار گرفتیم، تصریح کرد: مطالعات جامع استحکام بخشی و مرمت قلعه در حال انجام است و ظرف یک تا ۱.۵ ماه آینده خروجی کار به دست می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، ادامه داد: تلاش می‌کنیم پشت تپه، بنای قلعه و ضلع غربی آن را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف می‌کنیم و یک استحکام بخشی کاملی از تپه و بنا انجام خواهیم داد.

قاسمی با تاکید بر اینکه از سیلاب ۹۸، ما بحث رانش خاک تپه قلعه را داشتیم، بیان داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، کسانی که از اواخر دوران پهلوی در بحث مرمت این بنای ارزشمند تاریخی همکاری کرده بودند را پیدا کردیم.

وی با اشاره به اینکه مشخص شد که این تپه، یک تپه سنگی است و یک سری آزمایش‌های مکانیک خاک نیز انجام گرفت که تأیید کننده این موضوع بود، افزود: از طرفی، واریزه‌هایی که بر اثر مرمت‌ها طی ادوار تاریخی صورت گرفته بود باعث ایجاد یک سری خاک و کاشت درختانی در حاشیه تپه قلعه شده بود که در اثر بارش‌های سیل آسا سال گذشته این خاک رانش کرده بود.

مرمت نهایی قلعه تا سال آینده انجام می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر اینکه خوشبختانه سازه قلعه که روی تپه سنگی قرار دارد هیچ گونه خللی در استحکام آن به وجود نیامده است، گفت: در زلزله‌ای که هفته گذشته داشتیم و بیشترین آن ۵.۱ ریشتر بود مقداری ترک‌هایی که از گذشته ایجاد شده بود و در بدنه برج‌های شماره هفت، هشت و نه وجود داشت، مقداری تشدید شد.

قاسمی، تصریح کرد: «شاهد گذاری» هایی که گذاشته بودیم نشان دهنده این بود که این ترک‌ها در حد دو تا سه میلیمتر در بعضی جاها تشدید و بازتر شده است، گفت: با گزارشی که تهیه و بازدیدی که معاون استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از قلعه انجام دادند، استاندار دستور دادند که یک اعتبار امانی و نقدی در اختیار ما قرار داده شود.

وی، ادامه داد: در این راستا خیلی سریع تجهیز کارگاه کردیم و به وسیله مرمت گران استانی که در کشور کم نظیر هستند عملیات مرمت دندانه‌های این برج‌ها در حال انجام است، ترک‌هایی نیز که به وجود آمده یک شرکت با تکنولوژی اروپایی وارد شده، قرار داد آن منعقد شده و در حال تجهیز کارگاه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، تاکید کرد: مرمت نهایی پس از خروجی کار مشاوران که از دانشگاه صنعتی شریف و تأمین اعتبار به صورت یک فصل کامل ظرف امسال تا سال آینده انجام خواهیم داد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا