ایران و جهان

خسارت میلیاردی کرونا به اقتصاد/ بسته‌های حمایتی عملیاتی شود

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شیوع کرونا ویروس از اسفندماه سال گذشته در کشور و گسترش آن به‌سرعت موجب شد طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا، واحدهای اقتصادی در مهم‌ترین ماه درآمدزایی خود تعطیل شوند.

شیوع ویروس کرونا سبب کاهش مراجعات حضوری به اماکن عمومی در ماه پایانی سال شد که طبیعتاً روزهای پررونقی برای کسب‌وکارهای خرد و کارگران فصلی بود و به فعالان تجاری، اصناف مختلف و کارگران آن‌ها هم آسیب‌های جدی وارد کرد.

تمامی صنف‌ها غیر از فروشندگان مواد غذایی، خواروبارفروشان، لبنیات‌فروشان، فروشندگان مواد پروتئینی، مرغ و ماهی، قصابان، نانوایان، میوه‌فروشان، شیرینی‌فروشان و عطاران در سطح کشور تعطیل شدند تا زمینه برای در خانه ماندن مردم و جلوگیری از گسترش و شیوع کرونا فراهم شود.

خسارت ۶۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به بخش ورزش کشور

خسارت‌های کرونا در کشور به بخش‌های مختلف قابل‌توجه است به‌عنوان‌مثال کرونا به بخش ورزش کشور، ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

به گفته معاون امور حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان، تعطیلی فعالیت‌های ورزشی بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت به این بخش در سه ماه گذشته کشور وارد کرده است.

خسارت‌های کرونا در بخش گردشگری کشور به گفته دبیر تشکل‌های ملی گردشگری و رئیس جامعه هتل‌داران ایران حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

جمشید حمزه‌زاده عنوان کرد: گردشگری تنها صنعتی بود که در جریان تعطیلی‌های دوره کرونا آسیب ۱۰۰ درصدی دید و حدود پنج هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان فقط در ماه‌های اسفند و فروردین متضرر شد.

وی ادامه داد: این خسارت به صنعتی وارد شده است که ۲۴۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۵۵۰ هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به‌کار هستند.

آسیب‌های کرونا متوجه چهارمحال و بختیاری نیز شده و هم اکنون خسارت‌های زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی به این استان وارد شده است

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است که از آسیب‌های کرونا متضرر شده و خسارت‌های قابل‌توجهی در بخش‌های مختلف اقتصادی به این استان واردشده است.

واحدهای صنفی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در این استان به شمار می‌روند که در پی شیوع کرونا دچار خسارت شدند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از ۳۱ هزار واحد صنفی چهارمحال و بختیاری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دچار خسارت مالی و آسیب شده‌اند.

حسن شمسی‌پور با بیان اینکه واحدهای صنفی خسارت‌دیده در چهارمحال و بختیاری در ۱۴ بخش است، ادامه داد: آرایشگران زنانه و مردانه، پوشاک‌فروشان، پارچه‌فروشان، آجیل‌فروشان، شیرینی‌فروشان، رستوران‌داران، تالارهای پذیرایی، طلافروشان، کافی‌شاپ‌ها و… از مهم‌ترین صنف‌های آسیب‌دیده ناشی از کرونا هستند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بخشی از واحدهای صنفی نیز کمتر از یک ماه تعطیل بودند که خسارت‌های آن‌ها کمتر از دیگر واحدهای صنفی است.

وی اعلام کرد: اطلاعات خسارت‌های کرونا به اصناف به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اعلام و تمهیداتی نظیر تسهیلات بلندمدت، بخشودگی و تخفیف مالیاتی، تعدیل سود تسهیلات پرداختی به اصناف، تخفیف یا معافیت در پرداخت عوارض شهرداری نیز مطرح‌شده است.

۶۰۲ میلیارد ریال خسارت به صنعت گردشگری چهارمحال و بختیاری وارد شد

بخش گردشگری چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعال در این استان نیز در پی شیوع کرونا و تعطیلی مسافرت‌های نوروزی دچار خسارت قابل‌توجه شده است.

خسارت‌های کرونا در بخش گردشگری از ابتدای اسفندماه تاکنون حدود ۶۰۲ میلیارد ریال برآورد شده است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: شیوع ویروس کرونا بیش از ۶۰۲ میلیارد ریال خسارت به صنعت گردشگری چهارمحال و بختیاری وارد کرده است.

فرجام سمیعی تصریح کرد: این میزان خسارت به واحدهای آموزشی گردشگری چهارمحال و بختیاری، هتل‌ها و مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و فعالان این حوزه واردشده است.

وی بیان کرد: ضریب اشغال تخت‌های هتل‌ها در این استان در ۲ ماه گذشته صفر بوده و هم‌اکنون خسارت این بخش بیش از ۱۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کرونا در بخش مهمان‌پذیرها نیز حدود چهار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است و میزان خسارت کرونا به دفترهای خدمات گردشگری حدود ۱۳۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه خسارت‌های کرونا در بخش مراکز تفریحی و گردشگری استان نیز قابل‌توجه است، افزود: بیش از ۲۲ میلیارد ریال خسارت به مراکز گردشگری و تفریحی استان خسارت واردشده است.

وی در ادامه گفت: خسارت‌های کرونا در بخش‌های اقامتگاه بوم‌گردی، سفره‌خانه‌های سنتی، مجتمع‌های پذیرایی و بین‌راهی و مراکز آموزش گردشگری به ترتیب حدود ۱۲ میلیارد ریال، ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، ۱۲ میلیارد ریال و پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تمهیدات لازم برای حمایت از فعالان بخش گردشگری آسیب‌دیده در این استان اندیشیده شده است، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات بلندمدت، تنفس پرداخت حق بیمه و بخشش‌ها و معافیت‌هایی نیز برای حمایت از این بخش در نظر گرفته‌شده است.

خسارت‌های کرونا در بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری حدود ۶۰ میلیارد ریال در ماه‌های اسفند و فروردین برآورد شده است بخش هنر نیز از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در پی شیوع کرونا در این استان دچار خسارت و زیان شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: خسارت‌های کرونا در بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری حدود ۶۰ میلیارد ریال در اسفند ماه و فروردین ماه برآورد شده است.

ابراهیم شریفی بیان کرد: بررسی‌هایی توسط کارشناسان در خصوص میزان خسارت‌های کرونا در بخش فرهنگ و هنر استان انجام و مشخص شد که به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر فعال حوزه فرهنگ و هنر استان خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در این استان در پی شیوع کرونا موجب خسارت به فعالان این بخش شده است، بیان کرد: یک هزار و ۱۰۰ نفر در بخش هنر در پی شیوع کرونا در این استان دچار زیان شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۲۵۰ نفر فعال رسانه‌ای و یک هزار و ۵۰۰ نفر فعال فرهنگی در این استان در پی شیوع کرونا دچار خسارت شدند.

شریفی تاکید کرد: مجتمع‌ها و پردیس‌های هنری و سینمایی، سالن‌های سینما و تئاتر، تماشاخانه‌ها، فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها هنری، آموزشگاه‌های آزاد هنری و سینمایی، نگارخانه‌ها، مؤسسات مطبوعاتی، رسانه‌ای آنلاین و مکتوب و نشریات، کتاب فروشی‌ها، کانون آگهی و تبلیغات، مؤسسه‌های قرآن و عترت و… از مهم‌ترین بخش‌های زیان‌دیده در پی شیوع کرونا در بخش فرهنگ و هنر این استان هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: میزان خسارت‌ها این بخش جمع‌بندی شده است و به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده است.

کرونا به بخش کشاورزی و صنایع فرآوری چهارمحال بختیاری نیز خسارت وارد کرده است، به‌طوری‌که این خسارت‌ها همچنان ادامه دارد.

شیوع ویروس کرونا به صنایع تبدیلی کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: کرونا خسارت‌های قابل‌توجهی به بخش صنایع تبدیلی و فرآوری چهارمحال و بختیاری وارد کرده است.

طهمورث فتاحی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا ۲۰ درصد به صنایع تبدیلی کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در زمینه‌های صنایع لبنی، خوراک دام و طیور، خوراک آبزیان، کشتارگاه‌های دام سبک و سنگین، کشتارگاه طیور، سردخانه و بسته‌بندی انواع تولیدات کشاورزی و… فعالیت می‌کنند، ادامه داد: خسارت‌های کلی این بخش در حال برآورد نهایی است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر در بازار چهارمحال و بختیاری و گفت‌وگو با فعالان این بخش نشان می‌دهد که هنوز بسته‌های حمایتی ازجمله تسهیلات برای اقشار مختلف فعال در کسب‌وکارها عملیاتی نشده است.

خسارت‌های کرونا در بخش‌های مختلف اقتصادی همچنان در حال افزایش است و باید تمهیدات لازم برای حمایت از فعالان اقتصادی اندیشیده شود تا زمینه برای ادامه‌دار بودن فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود.

اعمال سیاست‌های فوری برای حمایت از اقتصاد، حفظ روابط شبکه اقتصادی و مالی بین کسب‌وکارها، عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی در این شرایط بسیار مهم است و باید موردتوجه جدی دولت قرار بگیرد.

اعلام و عملیاتی شدن بسته‌های حمایتی به‌سرعت برای جبران خسارت‌های ایجادشده فعالان اقتصادی توسط دولت ضروری است و باید تلاش شود که تمهیدات آسان نیز برای گرفتن این بسته‌های حمایتی اندیشیده شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا