ایران و جهان

کشت گندم امسال از ۱۴۸ هزار تن به ۲۷۰ هزار تن رسید/ ۸۵ درصد تولید برق کشور به زاینده‌رود وابسته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس رضایی پیش از ظهر امروز در نشست استانداران ادوار اصفهان و اصفهانی‌های استاندار در کشور اظهار کرد: قطعا در استان اصفهان ظرفیت‌های خوب و متعددی هست که باید آن‌ها را به فعلیت در بیاریم و در کنار این ظرفیت‌ها آسیب‌ها و تهدیدهایی را هم داریم که باید از ظرفیت و دیدگاه‌های شما استفاده کنیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه شورای مشورتی توسعه را داریم که پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: فرصتی که امروز فراهم شده ارزشمند است و باید به کمک شما مشکلات و معضلات استان را برطرف کنیم.

وی در مورد وضعیت استان گفت: وضعیت فعلی استان طوری است که ۴۰ درصد از جمعیت استان در کلان‌شهر اصفهان زندگی می‌کنند این درحالی است که نرخ رشد جمعیت به ۰٫۹۷ کاهش پیدا کرده است.

رضایی بیان کرد: استان ۱۰ درصد از شهدای کشور را به خود اختصاص داده و بیش از ۵۰ هزار جانباز داریم که ۹ درصد از جمعیت کل کشور است و تعداد آزادگان ما ۸ درصد کل کشور است و این حاکی از آن دارد اصفهانی‌ها هر زمان به کارزاری ورود پیدا کند، تا انتها پیش می‌روند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه فرهنگ ایثار و ایثارگری همچنان در اصفهان زنده است، گفت: مجموعه UCF، سایت هسته‌ای نطنز، صنایع مادر، پژوهشگاه رویان، پارک علم و فناوری که امروزه به نخستین منطقه ویژه علم و فناوری در کشور تبدیل شده از جمله صنایع شاخص در استان اصفهان است.

وی اضافه کرد: استان در تولید ۱۰ محصول عمده در سطح کشور پیشتاز است از جمله فولاد و صنایع آن، فرش ماشینی، پوشاک، کاشی و سرامیک و ۱۱ درصد از اشتغال‌زایی کشور را به خود اختصاص داده است.

رضایی مطرح کرد: بزرگترین چالش ما آب است به همین جهت در بخش کشاورزی فعالیت‌‌های بسیار زیادی در توسعه محصولات گلخانه‌ای انجام شده تا بتوانیم محصولات بیشتری تولید کنیم؛ امروزه در برخی از شهرستان‌ها روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از بخش‌های دیگر کارگر فصلی و سالانه می‌پذیرند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بزرگترین تولیدکننده شیر کشور هستیم، بیان داشت: در سال زراعی گذشته که سال خوبی بود ۲۷۰ هزار تن گندم برداشت کردیم که ۳٫۲ سطح زیرکشت کل کشور را به خود تخصیص داد درحالی که همین میزان در سال گذشته ۱۴۸ هزار تن بود.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری فقط در کشت تابستانه ۶۴۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای را برداشت کردیم و در سال ۹۷ نیز ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی در مجموع ۵٫۷ میلون تن محصولات کشاورزی تولید کردند.

رضایی تاکید کرد: در ۸ ماهه نخست سال جاری ۱۰۷۳ قلم معادل ۱ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار به ۹۰ کشور علی‌رغم همه تحریم‌های ظالمانه صادر کردیم، پنجمین استان صادراتی کشور بودیم که ۹۵ درصد از محصولات صادراتی ما تولید شده خود استان است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ۵۸ بیمارستان در سطح استان با ۲۸ هزار کارمند داریم، ادامه داد: تعداد هنرمندان صنایع دستی ۴۰ هزار نفر است که در ۱۹۹ رشته فعال است و همچنین ۲۲ هزار اثر تاریخی داریم؛ ۳۳۰ هزار نفر تا پایان مهرماه گردشگر در استان داشتیم که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی در ادامه آمار وضعیت استان اصفهان مطرح کرد: ۲۶۲ هزار دانشجو در ۲۳۱ مرکز علمی و دانشگاهی استان اصفهان با بیش از ۶ هزار نفر اعضای هیأت علمی مشغول به تحصیل علم و دانش هستند؛ ۲۸ هزار نخبه و استعداد برتر تحت پوشش داریم.

رضایی عنوان کرد: اصلی‌ترین و مهمترین چالش ما آب است که در حوضه زاینده‌رود عدم تامین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی و خطر نابودی محیط زیست رودخانه و تالاب از جدی‌ترین چالش‌هاست که بحث تالاب یک مقوله ملی است و دامن‌گیر چند استان خواهد بود.

استاندار اصفهان بیان داشت: خطر نابودی میراث ایران اسلامی در اصفهان در پی خشک شدن رودخانه زاینده‌رود است و با مرگ زاینده‌رود به معنای مرگ یک تمدن چندصدساله خواهد بود؛ برخی از دوستان من از متخصصان قلب و عروق و اعصاب و روان می‌گفتند زمانی که رودخانه جاری است تعداد بیمارانشان کاهش پیدا می‌کند.

وی اذعان کرد: زاینده‌رود آبروی نظام مقدس است و تنها به استان اصفهان باز نمی‌گردد زیرا آب شرب ۶ میلیون نفر را تامین می‌کند و ۶۸ درصد تولید آهن و فولاد کشور، ۸۵ درصد تولید برق کشور و ۲۶ درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور به آن وابسته است که آثار سو آن در سطح ملی خواهد بود.

رضایی در مورد فرونشست دشت‌های اصفهان گفت: دشت مهیار با افت تجمعی حدود ۴۷ متر در بازه زمانی ۳۷ ساله فرونشست داشته که بیشترین افت را نسبت به سایر دشت‌ها داشته است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: استان اصفهان استانی توسعه نیافته، با آلاینده‌های زیست محیطی، آب و خشکسالی، مهاجرت بی رویه، حاشیه نشینی و پروژه‌های رها شده است.

وی مطرح کرد: با این حال در طول یکسال گذشته کاهش نرخ بیکاری از ۱۴٫۱ به ۱۰٫۴ در استان، ایجاد کلینیک فعالان اقتصادی، ۳۲ سفر شهرستانی و بازدید طی ۶ ماه ابتدای سال، پیگیری اجرای سد کوهرنگ ۳، پروژه تونل کوهرنگ ۳ و پروژه اجرای خط سامانه دوم آبرسانی در این مدت انجام شده است به طوری که سد کوهرنگ ۳ تا پیش از من ۲۰ درصد پیشرفت داشت و در این یک سال هم ۲۰ درصد دیگر پیشرفت داشته است.

رضایی تصریح کرد: پیگیری پروژه تکمیل و احداث آزادراه شرق اصفهان، اجرای قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران، آغاز عملیات اجرایی قطار حومه‌ای، برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه توزیع آب در حوضه آب‌ریز زاینده‌رود از جمله پروژه‌های شاخص درحال انجام در سطح استان است.

به گزارش فارس، در ادامه این جلسه از سیدعبوالوهاب طالقانی نخستین استاندار استان چهارمحال و بختیاری تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/م۳۰/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا