ایران و جهان

انتخاب دبیرکل جدید کمیته ملی طبق کدام اساسنامه؟


خبرگزاری مهر – گروه ورزش: مدیریت کمیته ملی المپیک بعد از گذشت ماه ها از وضعیت آشفته و بلاتکلیف دبیرکل بالاخره برای سروسامان دادن قطعی به این پست وارد عمل شده است. این ورود جدی با طرح موضوع در نشست اخیر هیات اجرایی و بررسی گزینه های مورد نظر انجام شد.

اینکه از میان گزینه های مطرح شده،  مناف هاشمی به اندازه کیکاووس سعیدی سرپرست فعلی دبیرکلی به تصدی این پست نزدیک است، به نوبه خود جای سوال و ابهام ایجاد کرده اما موضوع مبهم تر در رابطه با اساسنامه ای است که دست مدیریت کمیته ملی المپیک را برای انتخاب اینچنینی دبیرکل خود بازگذاشته است.

تصمیم گیری با وجود محدودیت های قانونی

نیازی به یادآوری نیست که حضور شاهرخ شهنازی در کمیته ملی المپیک با وجود محدودیت ها و مشکلاتی که با آنها مواجه بود، باعث آشفتگی طولانی مدت در پست دبیرکلی شد. شرایط برای رسیدگی به این وضعیت زمانی مهیا شد که وی اعلام کناره گیری کرد چرا که تا پیش از آن و به دلیل محدودیت‌های قانونی (اساسنامه) امکان تصمیم گیری در مورد دبیرکل وجود نداشت مگر اینکه مجمع فوق العاده تشکیل و تصمیم گیری می‌کرد که این اتفاق هم نیفتاد.

حالا اما بعد از گذشت سه ماه از انتخاب سرپرست دبیرکلی، قرار است برای باثبات کردن مدیریت آن تصمیم گیری شود در حالیکه محدودیت قانونی زمان شهنازی همچنان به قوت خود باقی است!

اساسنامه اصلاحی تصویب شده است؟

آنچه مسلم است تصمیم گیری و آمد و رفت ها در کمیته ملی المپیک باید بر اساس اسناسنامه انجام شود؛ این اساسنامه وضعیتی بلاتکلیف تر از پست دبیرکلی دارد چرا که نسخه جدید آن هنوز تایید نشده و نسخه قبلی که قاعدتا باید تا زمان تصویب و ابلاغ اساسنامه اصلاحی، ملاک عمل باشد انتخاب دبیرکل به این صورت را تایید نمی کند.

طبق اساسنامه فعلی کمیته ملی المپیک، انتخاب دبیرکل باید طبق روال همیشگی انجام شود به این صورت که با تعیین یک بازه زمانی به افراد متقاضی فرصت ثبت نام داده شود سپس با برگزاری مجمع، رای گیری میان گزینه ها انجام شود.

در اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک اما انتخاب دبیرکل از اختیارات مجمع خارج شده چراکه گزینه مورد نظر توسط رئیس کمیته پیشنهاد می شود تا در هیات اجرایی طرح و تایید شود. این تغییر در همین دوره مدیریت کمیته ملی المپیک در اساسنامه لحاظ شد و حالا برای نخستین بار ملاک عمل قرار گرفته اما سوال اینجاست که «آیا اساسنامه اصلاحی تصویب شده است؟»

طبق آخرین اطلاعاتی که صالحی امیری در رابطه با وضعیت اساسنامه در اختیار رسانه ها قرار داد، در هیات دولت نسبت به اساسنامه اصلاحی اشکالاتی – بیشتر ویرایشی- وارد شده و موضوع هم در حال رسیدگی است. در هر صورت اینکه اساسنامه هنوز مصوبه قطعی از دولت نگرفته ضمن اینکه بعد از آن هم باید به تایید نهایی کمیته بین المللی المپیک برسد. با این اوصاف «چطور و بر چه مبنایی اساسنامه ای با این وضعیت ملاک عمل برای انتخاب دبیرکل قرار گرفته است؟»

البته در قانون مدار بودن صالحی امیری شکی نیست و اینکه حرکتی انجام نمی دهد مگر اینکه به قانونمند بودن آن اطمینان داشته باشد. با این اوصاف به نظر می رسد رایزنی های لازم در مورد اساسنامه اصلاحی انجام شده و رئیس کمیته ملی المپیک نسبت به تصویب آن با تغییرات لحاظ شده – حداقل در مورد انتخاب دبیر کل- اطمینان دارد که پرونده انتخاب دبیرکل از میان گزینه های موردنظر را باز کرده است. 

هماهنگی با وزارت ورزش در مورد  آقای همیشه «گزینه»

به گزارش خبرنگار مهر، برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک در نشست روز شنبه هیات اجرایی گزینه های متعددی مطرح شدند که از میان آنها شانس مناف هاشمی و کیکاووس سعیدی بیشتر است.

سعیدی که در حال حاضر در بدنه هیات اجرایی و هیات رئیسه قرار دارد اما ملاک انتخاب مناف هاشمی چیست وقتی ۶ ماه پیش پرونده وی به عنوان استاندار گلستان بسته شد و انتظار می رفت به خاطر غیبت در بحرانی‎ترین روزهای این استان برای همیشه از مدیریت‎های دولتی دور باشد.

البته که طی همین مدت مناف هاشمی رفت و آمدهایی به ساختمان وزارت ورزش داشت و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در معاونت پارلمانی و امور حقوقی این وزارتخانه مطرح بود.

مناف هاشمی جزو مدیرانی است که همیشه برای تصدی پستی غیر از پستِ در اختیارش گزینه بوده است. خبرگزاری مهر چندی پیش در گزارشی با عنوان «بازگشت آقای همیشه گزینه به ورزش/ استاندار معزول با سیل نرفت» به این موضوع پرداخت و پست های مختلفی که به فاصله چند ماه برای این مدیر ورزشی – سیاسی مطرح شد و از جمله ورود به انتخابات کشتی، ریاست سازمان امور مالیاتی و …

در هر صورت معمولا برای گزینه های طرد شده از پست های مختلف دولتی، دیواری کوتاه تر از ورزش پیدا نمی شود و در نهایت آنها در این عرصه پستی در اختیار می گیرند. حالا هم قرار است کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش در رابطه با مناف هاشمی و به کارگیری او در پست دبیرکلی هماهنگی های لازم را انجام دهد درحالیکه او بعد از چهار سال حضور متوالی در همین وزارتخانه و برای ورود به انتخابات شورای شهر، عطای آن را به لقایش بخشیده بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا