ایران و جهان

بالاترین معروفات در دستگاه قضایی، حاکمیت قوانین در کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسین مرادی‌وحدت ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های تابعه قضایی استان اظهار داشت: فعالیت‌های دستگاه قضایی نمونه بارز امر به معروف و نهی از منکر است لذا همانطور که می‌دانیم آخرین راهکاری که همه مردم در زمان بروز مسائل و مشکلات  به آن پناه می‌آورند دستگاه قضایی است که چهارچوب اصلی آن از جنس امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: هر چند که می‌طلبد با کمک و مساعدت همه دستگاه‌های اجرایی بتوانیم اختلافات را در مراحل اجرایی مدیریت کنیم و نیازی به دخالت دستگاه قضایی نباشد ولی به هرحال ناگزیر هستیم چرا که ناهنجاری‌ها و اختلافات اجتماعی و اخلاقی در جامعه وجود دارد و نمی‌شود آن را به صفر رساند.

بازرس کل استان کردستان ادامه داد: بعضی‌ها معتقد هستند که  اصل فلسفه وجودی ناهنجاری ایرادی ندارد و بعضی اوقات برای رشد هم لازم است در واقع خوبی و بدی در طول تاریخ وجود داشته و تا آینده هم ادامه دارد اما در مقابل آنها باید اجرای عدالت جایگاه اصلی خودش را حفظ کند.

وی گفت: با توجه به جایگاهی که امروز در آن قرار گرفتیم باید بدانیم چقدر یک مسئله حق است و چقدر باطل؟ لذا تشخیص حق از باطل برای ما هم مهم است و هم کار سخت و دشواری است خصوصا با پیچیدگی که هر روز به مسائل اضافه می‌شود.

مرادی‌وحدت یادآور شد: نسخه‌ای که برای تشخیص حق از باطل پیچیده می‌شود افزایش بصیرت مسوولین دستگاه قضا است لذا هرچقدر بتوانیم بصیرت خود را افزایش دهیم قطعا در تشخیص حق هم می‌توانیم برای جامعه مفید باشیم.

وی تصریح کرد: بالاترین معروفات در دستگاه قضایی و دادگستری بحث حاکمیت قوانین در کشور است که وظیفه بسیار سنگینی است هرچند حرف زدن در مورد آن راحت است اما مطمئنا عمل کردن و پایبند بودن به آن بسیار دشوار و سخت است یعنی هرچند همه ما در ظاهر به آن تاکید می‌کنیم اما ممکن است در زمان اجرا پای منافع شخصی و حزبی به مسئله باز می‌شود و همین کار را دشوار می‌کند.

بازرس کل استان کردستان با اشاره به اینکه کار نظارت سخت و سنگین است عنوان کرد: نظارت بر کار دیگران یک سنت خدایی بوده و هست یعنی از ابتدای آفرینش گفتار ما، رفتار ما، کردار ما  و همه امور ما تحت نظارت آفریدگار است در بحث جامعه بشری هم، حکومت‌ها بخاطر  پیچیدگی‌هایی که برای بحث نظارت ایجاد شده ناچار شدند سازوکارهای متفاوت و متنوعی را پیش‌بینی کنند.

وی تاکید کرد: سرنوشت همه ما در جامعه به هم گره خورده است یعنی قطعا مثل افرادی هستیم که همه سوار یک کشتی هستیم و نمی‌توانیم نسبت به اعمال و رفتار همدیگر بی‌تفاوت باشیم لذا ما در دستگاه قضاتی باید حس برادری و حس مسوولیت را نسبت به همدیگر چندین برابر مضاعف داشته باشیم تا بتوانیم در انجام وظیفه خطیری که به عهده ما است موفق شویم.

مرادی‌وحدت با تاکید بر لزوم تقویت مسوولیت اجتماعی در جامعه گفت: برخی ادعا می‌کنند که ما وظیفه نداریم که دیگران را به بهشت ببریم ما در جواب می‌گوییم که وظیفه هم نداریم که همدیگر را به سمت جهنم سوق دهیم لذا باید در رفتار خود تجدیدنظر کنیم و بدانیم که در قبال جامعه خود که نتیجه خون هزاران شهید و تلاش و مجاهدت بزرگان ما بوده مسوولیت چندین برابری داریم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا