ایران و جهان

دوران پیری دومین فرودگاه ایران در نقاهت

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرلنگه، فرودگاه مهرآباد تهران در ۱۳ مرداد ۱۳۱۷ تاسیس شد که البته اولین فرودگاه ایران و حتی تهران نبود. چند سالی پیش از آن، انگلیسی‌هایی که در پی نفت، کوه‌های مسجدسلیمان را زیر پا می‌گذاشتند، در این شهر اولین‌ها، اولین فرودگاه ایران و حتی خاورمیانه را تاسیس کردند. البته این فرودگاه، فرودگاهی رسمی نبود و زمین مسطح شده‌ای با باند سنگ‌فرش و سیمان برای نشست و پرواز هواپیماهای ملخی و کوچک داشت که بعدتر برج مراقبتی هم برای آن ساختند.

 دومین فرودگاه ایران و خاورمیانه نیز در شهر بندر لنگه استان هرمزگان تاسیس شد و از سال ۱۲۹۷ هم پروازهای بین‌المللی به انگلستان و هند را آغاز کرد، اما امروزه این فرودگاه، سالهاست که رنگ پرواز بین المللی به خود ندیده است و همین پروازهای داخلی نیز به تحلیل رفته اند و فرودگاهی که زمانی برو بیایی برای خود داشت امروز نفس های آخرش را می کشد و امروز از بین المللی بودن آن فقط تابلویی به یادگار مانده است. براستی چرا باید این فرودگاه ۱۰۲ ساله به این روز بیفتد و با این رکود بی سابقه مواجه شود؟

جالب اینجاست شهرستان بندرلنگه دارای سه فرودگاه می باشد، بندرلنگه ،کیش و لاوان.  فرودگاه بین المللی بندرلنگه در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر واقع شده است .

از ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ فرودگاه بندرلنگه با پرواز بین‌المللی بندرلنگه ـ دبی به عنوان مرز مجاز هوایی شناخته شد که دارای یک ترمینال با زیربنای ۳۸۶۰ مترمربع می باشد جایگاه سوخت رسانی به هواپیما و دستگاههای کمک ناوبری‌.

اولین فرودگاه رسمی ایران اما قلعه‌مرغی بود که در تهران به دستور احمدشاه ساخته شد این ،منطقه که بعد از ساخت فرودگاه مهرآباد، فرودگاهی نظامی محسوب می‌شد، این روزها بخش عمده زمین‌هایش صرف ساخت بوستان بزرگ ولایت شده است. 

به این ترتیب مهرآباد دومین فرودگاه تهران و چهارمین فرودگاه ایران و بندرلنگه نیز دومین فرودگاه ایران محسوب می‌شود؛ فرودگاهی که در این سال شمع تولد ۱۰۲سالگی‌اش را نیز خاموش کرد دیگر نفس های آخرش را می کشد. امید است مسئولان تا دیر نشده فکری به حال این پیر فرودگاههای کشور بکنند.

انتهای پیام/۸۸۰۲۸


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا