ایران و جهان

نقش خود را در خصوص وقایع یمن باید بشناسیم/ رویدادی برای یک آغاز


به گزارش خبرنگار مهر، نشست کارگاه تخصصی «یمن و نقش من» با هدف نقش‌آفرینی هنری و رسانه‌ای در پشتیبانی از مقاومت مردم یمن با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مسعود نجابتی مدیر گروه هنرهای تجسمی روایت فتح، رضوی مدیر مدرسه علامه حلی، عبدالکریم المطری مسئول دفاتر خارج از یمن مؤسسه بین‌المللی بنیان یمن و علی حیاتی مسئول هیأت هنر، عصر امروز چهارشنبه ۱۹ دی در سالن «گوشه عراق» مدرسه علامه حلی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی اکبر مسئول «خیریه هنر» هیأت هنر به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری کارگاه تخصصی «یمن و نقش من» پرداخت و گفت: فاجعه رخ داده برای مردم یمن از نظر ما بدترین فاجعه انسانی موجود در جهان است. «خیریه هنر» متکفل برگزاری اینگونه رویدادها است و کمک می‌کند تا هنرمندان نسبت به امور عام المنفعه دسترسی راحت تری داشته باشند. ابزار رسانه و هنر در همه جای دنیا قابل فهم است و ما برای موضوع یمن از این ابزار استفاده کردیم.

بزرگ‌ترین کارگاه مردمی بدون ریالی حمایت

وی اظهار کرد: تصمیم گرفتیم کارگاهی بزرگ در مدیاهای مختلف برگزار کنیم و به سمت مردمی برگزار کردن آن حرکت کردیم و با حضور ۳۰۰ شرکت کننده و بدون ریالی حمایت از شخصیت های حقیقی و حقوقی بزرگترین کارگاه مردمی کشور را برگزار کردیم. تنها حامی ما مدرسه علامه حلی بود که فضای برگزاری را در اختیار ما گذاشت. «خیریه هنر» سال ها بازارهای خیریه برگزار کرده و عواید فروش آن نیز بنیه‌ای مالی شده تا فعالیت های خود را برگزار کند.

اکبر با اشاره به حضور ۲۱۹ نفر ثبت نام کننده داخلی در کارگاه تخصصی «یمن و نقش من»، افزود: ۲۰ شرکت کننده خارجی و ۲۵ استاد عرصه هنر در این کارگاه حضور دارند و شعار «یمن و نقش من» برای این انتخاب شد تا هر کسی نقش خود را نسبت به یمن و مردم آن تعریف و بشناسد.

وی درباره خروجی کارگاه تخصصی «یمن و نقش من» که در ۳ روز برگزار می‌شود، یادآور شد: ما به دنبال تجربه‌ای عجیب و غریب نبودیم و بیشتر به یک آغاز فکر کردیم. این رویداد بیشتر آغاز یک فصل رسانه ای برای هنرمندان با هدف بیان کردن فجایع انسانی رخ داده در یمن به مخاطبان بین المللی است.

یک رویداد رسانه‌ای منهای خروجی

در ادامه این نشست علی حیاتی مسئول هیأت هنر نیز اظهار کرد: قرار است در این ۳ روز شرکت کنندگان منهای کمک هنری، در جریان موضوع فعالیت رسانه‌ای و هنری در خارج از کشور در زمینه فجایع انسانی رخ داده در کشور یمن قرار گیرند. البته مخاطب داخلی نیز برای ما اهمیت دارد زیرا در داخل کشور هم بر سر موضوعاتی این چنین بحث هایی وجود دارد. کارگاه تخصصی «یمن و نقش من» می‌تواند یک اتفاق و رویداد رسانه ای منهای خروجی‌اش باشد.

سپس عبدالکریم المطری نیز به ارائه توضیحات و آماری در خصوص وضعیت مردم مظلوم یمن پرداخت و گفت: ۴ سال از جنگ یمن می‌گذرد که ۱۷ کشور جهان نظیر امارات، عربستان، انگلستان و آمریکا در آن سهم داشته اند. بعد از ۴ سال که هیچ نتیجه ای از جنگ نظامی نداشتند، به سمت جنگ اقتصادی رفتند نظیر انتقال بانک مرکزی، بستن بندرها و راه‌های ارتباطی. آخرین کارشان هم بستن بندر «حدیده» یمن به عنوان شاهراهی که ۱۸ میلیون نفر از طریق آن تغذیه می‌کردند، بود. در یمن بیش از ۲۲ میلیون نفر نیاز به دارو، غذا و آب دارند، بیش از ۱۱ میلیون ۳۰۰ هزار نفر نیاز به غذا و آب و بیش از ۷ میلیون ۵۰۰ هزار نفر نیاز به دارو دارند.

وی ادامه داد: حدود ۳ میلیون کودک و زن نیاز به غذا دارند و دچار سوء تغذیه شده اند، ۱۶ میلیون نفر هم دسترسی به منابع غذایی ندارند که به وسیله محاصره انسانی در یمن ایجاد شده است. بیش از ۱۵ نفر در یمن شهید شده اند و حدود ۲۴ هزار نفر هم زخمی شده اند، بیش از ۱۴ هزار نفر هم به دلیل بسته بودن فرودگاه و اینکه نتوانستند برای درمان به خارج از یمن بروند، فوت کردند. این آمار از طریق سازمان ملل متحد اعلام شده است.

المطری تأکید کرد: در مقابل این سختی ها هنوز ایستادگی از سوی مردم یمن وجود دارد. کشاورزان و ماهیگیران با وجود حملات هر روزه به کار خود مشغول هستند. مؤسسه بنیان برای یاد دادن ساختن دوباره کشور یمن به مردم، تأسیس شده است و در حال حاضر به کشاورزان و ماهیگیران کمک می‌کند. این مؤسسه از همسران شهدا و جانبازان یمن حمایت می‌کند و آموزش های خاصی در زمینه هنرهای دستی به آن ها می‌دهد.

محدودیت‌های زیادی برای رسیدن صدای مظلومیت مردم یمن وجود دارد

وی تصریح کرد: محدودیت زیادی برای رسیدن صدای مظلومیت مردم یمن به جهان وجود دارد و امیدوارم رویداد «یمن و نقش من» آغازی برای از بین بردن حصاری باشد که برای یمن ایجاد کرده‌اند.

شجاعی طباطبایی دیگر سخنران این نشست بود که با بیان این جمله که «مردم یمن تنها نیستند»، اظهار کرد: کارگاه تخصصی «یمن و نقش من» را با یک هم افزایی با ارگان‌ها و نهادهای دیگر به هفته یمن ختم می‌کنیم. چند سالی است که شرایط برای مردم یمن سخت شده است و آمار نشان می‌دهد که هر ۷ دقیقه یک کودک یمنی بر اثر جنگ یا سوء تغذیه به شهادت می‌رسد.

وی ادامه داد: در بحث کاریکاتور این کارگاه با هنرمندان آمریکای لاتین، خاور دور، فدراسیون کارتونیست های اروپایی، سایت دون کیشوت آلمان، مراکش و مصر انجام دادیم که اعلام آمادگی کردند که با موضعات مدنظر ما شروع به تولید کار کنند. بحث کودکان یمنی موضوع بسیار مهمی است زیرا شرایط بسیار سختی را تحمل می‌کنند. امیدوارم این رویداد به رویدادی جهانی ختم شود.

در ادامه رضوی مدیر مدرسه علامه حلی درباره دلایل حضور و حمایت این مدرسه از کارگاه تخصصی «یمن و نقش من»، اظهار کرد: سعی مجموعه ما این بوده که کلمه مدرسه را خیلی بزرگ ببیند زیرا وارث ۵۰ سال نخبه پروری در ایران هستیم که بیشتر سن اش برای بعد از انقلاب است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نخبگان نباید در برابر ظلم و ستم سکوت کنند. مسأله یمن برای همه مردم ایران مهم است و مدرسه علامه حلی نیز خود را موظف به حرکت در این مسیر و همکاری در رویداد «یمن و نقش من» دانست.

وی تأکید کرد: وقتی تعبیر امت اسلام را داریم یعنی ایران، یمن و کشورهایی که در امت اسلامی هستند. قدم برداشتن مجموعه علامه حلی در این رویداد از همه نظر برای ما برکت دارد.

در پایان این نشست نیز مسعود نجابتی مدیرگروه هنرهای تجسمی روایت فتح تأکید کرد: همه از مردم، هنرمندان و نخبگان باید نقش خود در خصوص یمن را بشناسند و پیدا کنند. تا زمانی که شرک و ظلم در جهان وجود دارد اینگونه کارها و رویدادها باید ادامه داشته باشند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا