ایران و جهان

میراث فرهنگی در تقابل با مردم شوش / احضار استاندار خوزستان به دادگاه

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، در بازدید امشب محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور از محوطه باستانی شوش و چهارراه ورودی شهر، جمعی از شهروندان در تجمعی خواستار بازنگری این سازمان در سیاست‌های خود شدند.

مردم شوش از مسوولان میراث فرهنگی به علت مانع‌تراشی در اجرای پروژه‌های مختلف، انتقاد کردند.

احضار استاندار خوزستان به دادگاه

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در واکنش به مصوبه  شورای تامین شهر شوش برای احداث زیرگذر در ورودی شوش، در صفحه خود نوشت: اجازه نمی‌دهیم میراث تاریخی ایران را نابود کنند! هم شکایت می‌کنیم هم به معاون میراث گفتم به جد پیگیر موضوع باشد!»

 رحمت الله رئوف مدیر کل دفتر عملکرد بازرسی و پاسخگویی سازمان میراث فرهنگی نیز در مصاحبه‌ای گفت: در حال حاضر استاندار خوزستان و فرماندار شوش چون خود متولی حفاظت از آثارملی و جهانی هستند به دو دلیل به دادگاه احضار می‌شوند. یکی آن که از امانت ملی و جهانی به درستی حفاظت نکرده‌اند و دیگری آن که وظیفه قانونی‌شان است جلوی کار را بگیرند.

دوگانگی در مواضع استانداری خوزستان

شهاب رزمی مدیر کل بازرسی استانداری خوزستان استاندار خوزستان در این رابطه به اظهارات مسوولان میراث فرهنگی واکنش نشان داد و گفت: استاندار خوزستان به محض اطلاع از آغاز پروژه عملیات اجرایی احداث زیرگذر در شهر باستانی شوش دستور توقف سریع این پروژه را به مسئولان شهری شهر شوش صادر کرد.

این اظهارات شهاب رزمی در حالی است که این پروژه که توسط استاندار خوزستان در اردیبهشت ۹۶ کلنگ‌زنی شد.

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان خرداد سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه اجرای این پروژه منتفی نشده، اظهار کرد: برای احداث زیرگذر بنای ما بر انجام گمانه‌زنی و کاوش جهت بررسی وجود آثار باستانی در آن نقطه بود. با مونسیان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در این رابطه صحبت کرده‌ام و این مسئله را به گونه‌ای پیش می‌بریم که ملاحضات سازمان میراث فرهنگی و همچنین خواسته شهروندان عزیز شوشی در نظر گرفته شود.

مانع تراشی متولیان میراث در مسیر توسعه

به گزارش خبرگزاری فارس، چهارراه ورودی شوش در جاده ترانزیتی اهواز – اندیمشک‌ واقع شده و مردم شوش از دیرباز به منظور تسهیل در عبور و مرور، خواستار احداث زیرگذر در این نقطه هستند اما مسؤولان میراث فرهنگی با  مخالفت می‌کنند و دلیل مخالفت خود را قرار گرفتن این جاده در محوطه باستانی شوش عنوان می‌کنند.

 زیرگذر ورودی شوش تنها پروژه‌ای نیست که با مخالفت میراث فرهنگی روبه‌رو شده است بلکه پل روگذر بیمارستان نظام مافی، هتل امیر زرگر و پایانه شوش از جمله پروژه‌هایی است که با صرف هزینه‌های بسیار برای آن‌ها، پس از مدتی با مخالفت اداره میراث فرهنگی، به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده‌اند.

انتهای پیام/الف


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا