ایران و جهان

قزاقستان ۲۰۱۸؛ از مذاکرات صلح سوریه و نشست خزر تا ریاست بر شورای امنیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سال جاری میلادی را می‌توان به عنوان سال تقویت جایگاه سیاست خارجی قزاقستان و موفقیت‌های «آستانه» در سطح بین المللی خواند.

فعالیت در بزرگترین سازمان‌های بین المللی، به طور خاص اتحادیه اقتصادی اوراسیا، برگزاری نشست‌ها در سطوح مختلف، همکاری با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان، روابط استراتژیک با چین و در نهایت همکاری با آمریکا از مهم‌ترین فعالیت‌های قزاقستان در سال جاری میلادی به شمار می‌رود.

فعالیت در بزرگترین سازمان های بین المللی

ریاست قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل را می‌توان به عنوان نخستین تجربه موفق آمیز یک کشور شوروی سابق در چنین سطحی اشاره کرد.

قزاقستان در این سمت، صرف نظر از آشفتگی و درگیری‌ها در سیاست خارجی، به عنوان مدیر گفت‌وگوهای سیاسی، توانست مورد استقبال و ارزیابی مثبت از سوی شرکای مختلف بین المللی خود قرار گیرد.

همچنین باید به نقش روند صلح سوریه در «آستانه» در پیشبرد طرف‌های درگیر برای دستیابی به توافق هماهنگ اشاره کرد.

توافقنامه در زمینه ایجاد مناطق کم‌تنش در سوریه از جمله موفقیت‌های دیپلماسی قزاقستان و روسیه بود.

برگزاری نشست‌های مختلف

نشست سران ۵ کشور ساحلی دریای خزر در قزاقستان که بعد از ۲۰ سال بحث و گفت‌وگو با امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی به پایان رسید نیز از مهم ترین رویدادهای سال جاری به شمار می‌رود.

نتایج به دست آمده در پایان این نشست به تکیه گاه مهمی برای ایجاد تعادل منافع در این منطقه و مبنایی برای تهیه برنامه‌های مختلف توسعه مشترک برای کشورهای خزر تبدیل شد.

این کنوانسیون پشتیبان ثبات و توسعه روابط میان کشورهای منطقه خزر می‌باشد که در پس زمینه وضعیت عمومی در جهان و افزایش پتانسیل درگیری و حتی گفتمان نفرت در برخی مناطق حائز اهمیت است.

امضای توافقنامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و چین در همایش اقتصادی اورآسیا در «آستانه» نیز از رویدادهای مهمی به شمار می‌رود که در سال جاری میلادی در قزاقستان اتفاق افتاد.

بسیاری از کارشناسان این اقدام را به عنوان نخستین گام واقعی در راستای اتصال اتحادیه اقتصادی اورآسیا با پروژه چینی «یک کمربند، یک جاده» ارزیابی کردند زیرا توافق مذکور مسائل زیادی در ارتباط با کنترل تجاری و همکاری را در بر می‌گیرد.

در عین حال، بروز تناقضات میان کشورها و نهادهای اقتصادی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیا سوالاتی را در مورد ضرورت مشخص کردن فرمت و استانداردهای همکاری میان کشورهای این اتحادیه مطرح کرد.

افتتاح مرکز مالی بین المللی «آستانه»

به افتتاح مرکز بین المللی مالی آستانه در قزاقستان باید به عنوان موفقیت چشمگیر این کشور در سیاست اشاره کرد.

مرکز مالی بین المللی آستانه در آینده به یک مرکز مالی آسیای مرکزی و با در نظر گرفتن بی ثباتی در روابط بین المللی و سیاست تحریم و فشار، این مرکز می‌تواند به زیرساخت بین المللی برای تمام اتحادیه اقتصادی اورآسیا تبدیل شود.

روابط قزاقستان با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی

روابط قزاقستان با روسیه در سال جاری میلادی به عنوان شریک اصلی آستانه به طور پویا توسعه یافت.

اگرچه روابط ۲ کشور با وضعیت‌های مختلفی رو به رو شد اما این موضوع هرگز قوی بودن و چشم انداز مشارکت ۲ کشور را زیر سوال نمی‌برد.

در این راستا می‌توان به ملاقات‌های زیاد سران ۲ کشور، هماهنگی سریع مواضع یا تبادل افکار مانند دیدار سه جانبه «میرضیایف-نظربایف-پوتین»، تماس‌های چند جانبه قزاق و روس‌ها در همایش مناطق مرزی، تجاری و نمایشگاه‌ها، نشان‌های واضح کرمیلین در مورد احترام به موقعیت مستقل آستانه در زمینه مسائل مربوط به رای دهی در شورای امنیت سازمان ملل و در مورد توافقات این کشور با آمریکا در مورد زیرساخت‌های خزر جهت حمل و نقل محموله‌های نظامی، اشاره کرد.

بهبود فضای سرمایه گذاری در منطقه و تلاش برای توسعه بیشتر تاسیسات زیرساختی که تمام کشورهای منطقه را متحد می‌کند، از مهم ترین مسیرهای سیاست خارجی آستانه در آسیای مرکزی به شمار می‌‌رود.

در پایان کنفرانس سران کشورهای آسیای مرکزی در آستانه در مارس سال جاری روند خودشناسی منطقه‌ای و نزدیک شدن کشورها برای هماهنگی اقدامات و همگرایی برای حل و فصل مشکلات مشترک در منطقه مشخص و روی آوردن آستانه و «تاشکند» به تعمیق روابط دوجانبه مشخص شد.

البته این امر رقابت طبیعی کشورها در عرصه‌های مختلف را  نفی نمی‌کند اما همزمان آنها را دشمن همدیگر هم نمی‌سازد.

بازدید و حمایت متقابل، سهم قابل توجهی در شکل‌گیری آرمان‌های همکاری نزدیک منطقه‌ای داشت.

ازبکستان که معمولا متعهد به فرمت روابط دوجانبه بود، از موضع آستانه در زمینه تعمیق تعاملات منطقه‌ای حمایت کرد.

در چارچوب این فرآیند روابط متشنج میان قزاقستان و قرقیزستان در پی اظهارات و اقدامات تحریک آمیز مربوط به مبارزات پیش از انتخاباتی سال گذشته قرقیزها نیز به سطح معمولی خود برگشت.

تعاملات استراتژیک قزاقستان با چین

در سال جاری میلادی جنبه استراتژیک تعاملات قزاقستان با چین به طور عملی تایید شد و سفر رئیس جمهور قزاقستان به چین و چگونگی شرکت وی در نشست شانگهای بیانگر این مهم بود.

در این سفر مسائل مربوط به مشارکت دوجانبه در چارچوب پروژه ملی اقتصادی قزاقستان «نورلی ژآل» و پروژه چینی «یک کمربند، یک جاده» هماهنگ شد.

با این حال، موضوع احساسات ضد چینی در جامعه قزاقستان در سال جاری به عنوان یک مسئله مهم باقی ماند.

باید گفت که بدون شک موضوع تشکیل اردوگاه‌های تربیتی در «سینگ کیانگ» و وضعیت قزاق‌های محلی در چین بر افکار عمومی و تصویر همسایه شرقی قزاقستان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

روابط قزاقستان با آمریکا

سفر رئیس جمهور قزاقستان در اوایل سال جاری میلادی به آمریکا یکی دیگر از رویدادهای بسیار مهم سال ۲۰۱۸ میلادی در این کشور می‌باشد.

این سفر بدون شک به توسعه روابط نه تنها در قالب فرمت‌های از پیش تعیین شده غرب مانند «۵+۱»، بلکه به تقویت توجه آمریکا به رویدادهای منطقه انگیزه بخشید.

به عنوان مثال، ماهیت تجمعی اقتصادی نفوذ چین در منطقه امروز مبهم و به موضوع نگرانی جدی نه تنها کشورهای آسیای مرکزی بلکه خارج از منطقه تبدیل شده است.

در این راستا، ابتکارات و موقعیت بازیگران بزرگ در آسیای مرکزی روند سیاسی را قابل پیش بینی می‌کند.

به این ترتیب، سال ۲۰۱۸ میلادی را می‌توان سال تقویت سیاست خارجی قزاقستان، سال موفقیت برای انتخاب ابزارهای مناسب در جهت حفاظت از منافع یک کشور مستقل و مسئولیت در برابر وضعیت منطقه‌ای و بین المللی عنوان کرد.

انتهای پیام/ح


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا