ایران و جهان

افتتاح جشنواره‌ای برای حمایت از کالای ساخت ایران

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بی گمان اگر سی سال پیش در ایران در باره ی سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، غنی سازی اورانیوم، دانش گداخت هسته ای، پیشرفت های دانش پزشکی و تولید انواع واکسن های مهم و حیاتی، ساخت ماهواره ی مخابراتی، هوا و فضا، موشک های دور پرواز سخن می گفتیم، انگار آرزوهای دست نیافتنی خود را مطرح می کنیم و پیش خود می گفتیم مگر ایران می تواند به این مرتبه از دانش در رشته های گوناگون نائل شود؟ اکنون اما چنین نیست.

امروز هیچکس از دستاوردهای دانشمندان ایران در حوزه های علم و فناوری در شگفت نمی شود.

بالیدن به ابن سینا و فارابی و خیام و خوارزمی و … هنوز موضوعیت دارد، اما ایران به دانشمندان بلند آوازه امروز خود که رهروان شایسته عالمان و بزرگان علمی قرون گذشته این سرزمین هستند نیز می بالد.

پس از چند قرن عقب ماندگی و رکود علمی،کاروان دانش و فناوری در ایران به راه افتاده و پرشتاب و با انگیزه به سوی افق های روشن در حرکت است.

ایرانیان امروز، بویژه جوانان، خود را باور کرده اند. فعل خواستن و توانستن به یک باور ملی تبدیل شده است. 

جشنواره فرهنگی و هنری «ایران ساخت» نیز برای تکریم این انقلاب علمی و بزرگداشت شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایرانی است.

دوره دیگری از این جشنواره نیز از امروز آغاز می‌شود.

بخش هنرهای تجسمی جشنواره در حوزه‌های کارتن‌، پوستر و تصویرسازی‌ برگزار می‌شود، در بخش کارتن ۲۳۴ اثر از ۸۲ هنرمند، در بخش پوستر ۳۰۶ اثر از ۱۵۵ هنرمند در بخش تصویرسازی‌ ۹۳ اثر از ۴۴ هنرمند به دبیرخانه‌ ارسال شدند که به برگزیده‌ اول مبلغ ۴ میلیون تومان و به ۳ نفر دیگر هر کدام مبلغ یک میلیون تومان وجه نقد به عنوان تسهیلات داده می‌شود.

در این دوره از جشنواره به ارتباط موضوع و ایده، ارتباط صحیح و روشن و پیام‌رسانی قابل فهم و خلاقیت مورد توجه قرار گرفته است.
 بخش دیداری و شنیداری به صورت خاص از دانشگاه صدا و سیما منتشر شد و تمام بخش‌های دیداری و شنیداری از درون این مرکز علمی بیرون آمده‌اند.

حدود ۱۰۴۱ اثر انتخاب شدند که در بخش انیمیشن ۱۴۷ اثر، در بخش فیلم کوتاه ۳۳۳ اثر و در بخش گزارش خبری و برنامه های تلویزیونی ۱۹۵ اثر و در بخش رادیویی ۳۵۸ اثر انتخاب شدند.

 از میان آثار واصله ۵۴ اثر در حوزه انیمیشن، ۴۸ اثر در حوزه فیلم کوتاه، ۸۹ اثر در حوزه برنامه‌های تلویزیونی و گزارش خبری جزو آثار منتخب هستند.

 در مجموع ۲۶۴ اثر به دبیرخانه ارسال شدند که از مجموعه آنها ۴۸ اثر در بخش بازی‌های یارانه‌ای، ۱۱ اثر در بخش سامانه‌های هوشمند، ۱۷ اثر در بخش شبکه‌های اجتماعی، ۹۰ نرم‌افزار تلفن همراه، ۲۲ نرم افزار چند رسانه‌ای و کاربردی و ۷۶ اثر در حوزه وب‌سایت توانستند رتبه‌های منتخب را به خود اختصاص دهند.

 نکته حائز اهمیت این است که بدانیم ظرفیت فرهنگی این دوره از جشنواره تغییر کرده است، در حال حاضر یک جوان نخبه ۱۸ ساله توانسته است در این جشنواره رتبه خوبی را کسب کند در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به دنبال او بودند.
در این بخش سه حوزه شعر، داستان و مستند نگاری وجود دارد.

 در مجموع ۵۰۰ اثر در مرحله نهایی به جشنواره رسیدند که از مجموعه آنها ۳۰ اثر در بخش شعر، ۳۰ اثر در بخش داستان و ۱۰ اثر در بخش مستند نگاری قبول شدند و در نهایت ۵ اثر به عنوان آثار منتخب قبول می‌شوند.

جشنواره ایران ساخت  از چند بخش ادبیات، هنر‌های تجسمی،  رسانه‌های دیجیتال، دیداری شنیداری، ایده بازار و بخش دانش آموزی تشکیل شده است.

در بخش ادبیات ۴۷۴ اثر، در بخش هنر‌های تجسمی ۸۴۰ اثر، در بخش رسانه‌های دیجیتال۲۶۴ اثر،  در بخش دیداری و شنیداری ۹۲۳ اثر و در بخش ایده بازار ۲۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره برای داوری ارسال شدند.

 این بخش تنها قسمتی است که بصورت استمراری ادامه دارد و از مهرماه تا خرداد ماه ادامه پیدا می‌کند و وزارت آموزش و پرورش طرح‌های برگزیده را انتخاب می‌کند.

تسهیلات مالی و معنوی برای حمایت از برگزیدگان جشنواره ایران ساخت

حمایت های مادی و معنوی مختلفی به برگزیدگان این جشنواره تعلق می‌گیرد و علاوه بر آن آثاری که به تایید ستاد اقتصاد علم و فرهنگ دانش بنیان برسند می‌توانند برای دوره بعدی جشنواره هم از حمایت‌های مادی و معنوی استفاده کنند اکنون سه اثر  وجود دارند که از همین طریق به جشنوراه راه پیداکرده‌اند.

به صورت معمول نفرات اول تا سوم هر یک از بخش‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند، اما ممکن است بر اساس تصمیم داوران در یک بخش بیش از سه برگزیده هم وجود داشته باشد و تعداد آثار برتر به رای هیئت داوران بستگی دارد.

روز سه شنبه چهارم دی ماه افتتاحیه این جشنواره در خانه هنرمندان انجام می‌شود ضمن آنکه تمامی  آثار راه یافته به بخش پایانی جشنوراه  از روز چهارم تا روز هشتم به نمایش گذاشته می‌شوند‌.

پس از چهار روز به نمایش گذاشتن آثار سرانجام روز  شنبه هشتم دی ماه مراسم اختتامیه برگزار می‌شود و در آن مراسم نفرات برگزیده از سوی داوران اعلام می‌شوند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا