تیتر یک

چشم انداز تولید ۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی تا سال ۱۴۰۴/برداشت بی رویه آب و ریزگردها مهم ترین چالش حوزه کشاورزی

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که شامگاه یکشنبه در نمایشگاه دستاوردهای دولت برگزار شد، درخصوص نمایشگاه اظهار داشت: در غرفه سازمان جهادکشاورزی ابتکاراتی صورت گرفته تا به جای شیوه های تکراری و کلیشه ای از طرح های چند بعدی برای نمایش دستاوردهای دولت استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه تا حد مطلوبی موفق به معرفی دستاوردهای خود در دولت یازدهم شده ایم، ادامه داد:این دستاوردها در حوزه زراعت، باغبانی، منابع طبیعی، امور عشایر، باغبانی، سطح زیر کشت، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و… است.
چنگلوائی درخصوص مهم ترین دستاوردهای سازمان جهادکشاورزی در چهار سال گذشته، تصریح کرد:محصولات کشاورزی استان خوزستان مانند صنایع نفت، پتروشیمی و گاز آن جنبه ملی دارد از همین رو خوزستان مهم ترین قطب کشاورزی است.
وی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در خوزستان فراتر از نیاز استان است، یادآور شد: از سویی دیگر محصولات استراتژیک و اساسی در این استان تولید می شود.
    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود خاطر نشان کرد: تولید محصولات کشاورزی در خوزستان از ۱۲ و نیم میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۵ /۹ میلیون تن در سال جاری رسیده است که رشد ۲۷درصدی را شامل می شود.
وی با بیان اینکه به طور متوسط هرساله رشد ۶/۷۵درصدی صورت گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر سرانه تولید محصولات کشاورزی در کشور۱۴۹۰ کیلوگرم است اما این رقم در خوزستان ۳۳۸۳ کیلوگرم می باشد. به عبارت دیگر هر خوزستانی در سال  ۲/۲ برابر هر ایرانی محصول کشاورزی  تولید می کند.
چنگلوائی گفت: خرید گندم در سال ۹۲ حدود ۷۲۵هزار تن بوده که این رقم در سال جاری به یک میلیون و ۳۵۰هزار تن رسیده و رشد ۹۲درصدی را تجربه کرده است.
وی با اشاره به اینکه در تولید آبزیان نیز از ۹۵هزار تن به یکصد و ۳۵۰هزارتن با رشد ۴۱درصدی رسیده ایم، ادامه داد: در سال ۹۲ میزان شکر تولیدی در خوزستان ۵۰۰هزار تن بوده که در سال جاری این رقم به ۸۴۰هزار تن با ۴۱درصد پیشرفت رسیده است.
 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان اظهار داشت: در سال ۹۲ بهای پرداختی به کشاورزان از محل گندم تولیدی و چغندرقند چهار هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سال جاری به ۱۸هزار میلیارد ریال رسید.
وی با بیان اینکه درحال حاضر استان خوزستان ۵۰درصد شکر کشور را تولید می کند، گفت: همچنین گندم مورد نیاز ۱۱ میلیون و ۳۰۰هزار نفر در خوزستان تولید می شود.
چنگلوائی در بخشی دیگر از سخنان خود پیرامون محدودیت های این حوزه تصریح کرد: یکی از مهم ترین معضلات فعلی ریزگردها و تغییر اقلیم است که بر روی تولید کمی و کیفی محصولات تأثیر منفی داشته است.
وی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته یکی از خشک ترین سال ها در طول صدسال گذشته بوده، افزود: یکی دیگر از چالش ها برداشت بی رویه و خارج از کنترل آب رودخانه ها در بالادست است.
 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان درخصوص طرح ۵۵۰هزار هکتاری نیز یادآور شد:فاز نخست این طرح شامل ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرایی شده است. چندی پیش جلسه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درخصوص فاز دوم طرح برگزار شد تا وزرات نیرو نظرات کارشناسانه خود را ظرف یک هفته ارائه دهد در غیر این صورت طرح تنظیم شده توسط سازمان جهادکشاورزی استان و سازمان آب و برق اجرایی شود.
وی درخصوص افق این سازمان در ۱۴۰۴ نیز تصریح کرد: ارتقاء راندمان آب، توسعه کشت گلخانه ای،تولید محصولات سالم با جنبه صارداتی، توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی و فرآوری شده، توسعه زیرساخت ها، حفظ منابع آب از طریق توسعه کشاورزی حفاظی، رفع مشکلات اراضی کشاورزان در تعارض با اراضی ملی و… از جمله برنامه های ما است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا