ایران و جهان

فارس گزارش می‌دهد هزینه‌های اداری و مالی کل سود ایران خودرو را بلعید/ ۲۵۰ میلیون تومان پاداش هیات مدیره

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس؛ مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ایران خودرو ساعت ۹ صبح روز شنبه ۳۱ تیرماه ۹۶  در محل سالن اجتماعات شرکت ساپکو در حالی برگزار شد که ۱۰ درصد از سود خالص محقق شده در پایان عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ در این مجمع میان سهامداران تقسیم شد.

همچنین در حالی انتشار اوراق بهادار غیر قابل تبدیل به سهام تا سقف مبلغ ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال به هیات مدیره تفویض شد که مجمع با پاداش ناخالص اعضای حقوقی هیات مدیره به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان موافقت کرد.

در عین حال حق حضور اعضای هیات مدیره نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت برگزاری حداقل یک جلسه در ماه تعیین شده است.

تقسیم سود نقدی ۱۵ ریالی از سود خالص ۱۴۷ ریالی به ازای هر سهم میان سهامداران در حالی است که ایران خودرو بر اساس صورت های مالی منتشر شده در عملکرد سال مالی ۹۵ عمده سود خود را بابت رشد هزینه های اداری ، عمومی و فروش از دست داده است.

بر اساس اطلاعات موجود با وجود رشد حدود ۴۰ درصدی درآمد های عملیاتی در سال مالی ۹۵ نسبت به دوره مالی مشابه اما هزینه یک هزار و ۵۵۹ میلیارد و ۱۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی این شرکت در سال مالی ۹۵ باعث شده تا ۶۰ درصد از سود ناخالص این شرکت تبخیر شود.

بر این اساس از کل رقم باقیمانده از محل سود ناخالص ایران خودرو پس از کسر هزینه های عمومی و اداری هر آنچه که باقی مانده به لطف سایر درآمد های عملیاتی و درآمد سرمایه گذاری ها در نهایت به مبلغ یک هزار و ۴۹۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

نکته قابل تامیل اینکه کل سود عملیاتی شرکت ایران خودرو  با «هزینه های مالی» یک هزار و ۶۱۹ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومانی به زیان تبدیل می شود اما با درآمد غیر عملیاتی ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری ها و درآمدهای غیر عملیاتی ۱۷۹ میلیارد و ۳۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به سود خالص ۱۵۹ میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دست یافته است.

هزینه مالی عمدتا نرخ سود و بهره‌ای است که شرکت خودروساز می‌پردازد.

نکته قابل تامیل اینکه کل رقم سود ناخالص ایران خودرو مبلغ دو هزار و ۵۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

به این ترتیب سود پایه عملیاتی ایران خودرو ۹۸۰ ریال به ازای هر سهم و سود پایه هر سهم نیز ۱۰۴ ریال به ازای هر سهم بوده است.

این شرکت در عملکرد سه ماهه حسابرسی نشده سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۶ توانسته ۱۳ درصد از رقم سود برآوردی خود را در بودجه محقق سازد.

انتهای پیام/م


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا