اخبار خوزستان

جشن روز خبرنگار با کودکان بی سرپرست/ لبخند رضایت خبرنگاران

به گزارش خبرنگار مهر، یک هفته قبل از برگزاری جشن روز خبرنگار اهالی رسانه خوزستان اطلاعیه و فراخوانی برای برگزاری جشنی در آستانه روز خبرنگار و در کنار کودکان بی سرپرست منتشر کردند؛ قرعه فال خوب افتاد و در کنار برگزاری مراسم مختلف به مناسبت روز خبرنگار، تنها زمان خالی برای برپایی جشنی در کنار کودکان بی سرپرست درست عصر روز خبرنگار بود.

با همت عالی اصحاب رسانه خوزستان و استقبال آنها برای اولین بار در استان جشنی در روز خبرنگار و کنار کودکان بی سرپرست برگزار شد؛ رسانه ها آمده بودند تا لبخند رضایت خود را به واسطه چشمان معصوم کودکان بی سرپرست بر لب بنشانند.

آنها اعتقاد داشتند که شادی نهفته در چشمان این کودکان بزرگترین هدیه روز خبرنگار است و معنویت این مراسم بهترین شادی برای خبرنگاران خواهد بود. آمده بودند تا ساعاتی را کنار کودکان بی سرپرست سپری کنند و از شادی آنها انرژی گرفته و با توان بیشتری به رسالت اصلی خود بپردازند.

همه خبرنگاران آمدند تا بگویند؛ دغدغه مندی آنها تنها در نوک پیکان قلم هایشان خلاصه نمی شود و علاوه بر ایفای نقش خود در حوزه رسانه در سایر حوزه ها از جمله انجام امور خیر نیز مشتاقانه حضور پیدا می کنند.

مراسم بازدید و برگزاری جشن مشترک روز خبرنگار در کنار کودکان بی سرپرست عصر روز سه شنبه ۱۷ مرداد برگزار شد؛ خبرنگاران خوزستان به همراه تنی چند از مسئولان از جمله مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، معاون بهزیستی استان و رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات در این بازدید حضور داشتند.

ابتکار زیبا و اجتماعی خبرنگاران خوزستان

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات در این بازدید اظهار کرد: از اینکه امروز فرصتی دست داد و سعادت پیدا کردم تا در چنین جمعی باشم نهایت سپاس و تشکر را دارم؛ همچنین از خبرنگارانی که این حرکت جالب را انجام دادند، تقدیر و تشکر می کنم.

حسین حسین نژادیان ادامه داد: با وجود اینکه طی روزهای اخیر درگیر برنامه ریزی برای برگزاری مراسم های روز خبرنگار بودیم، شنیدیم برگزاری این جشن با کودکان بی سرپرست به عنوان یک کار ابتکاری، زیبا و اجتماعی همکاران اطلاع رسانی شده و من وظیفه خود دیدم به عنوان یکی از خدمتگزاران جمع اصحاب رسانه به نمایندگی از خانه مطبوعات در کنار سایر همکاران باشم و انشاالله در رسالت مطبوعاتی خود هم بتوانیم در این راستا وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهیم.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه گلشن آل طاها که این کودکان بی سرپرست را نگهداری می کند نیز در این مراسم بیان کرد: مراکز نگهداری بهشت که مربوط به این موسسه است، در مرحله اول حفظ کرامت کودکان و انسان ها و در مراحل بعد هم مسائل جانبی آنها را سرلوحه کار خود قرار داده است.

ساماندهی ۲۰۰ کودک کار در اهواز

ابراهیم لطیفیان اضافه کرد: این موسسه یکی از دو موسسه دولتی شهر اهواز است که کار نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست را برعهده دارد؛ مرکز بهشت یک نگهداری کودکان سه تا ۶ سال دختر و پسر در منطقه کوی ملت و مرکز بهشت دو در منطقه چهارراه زند نیز دختران ۶ تا ۱۲ سال را نگهداری می کند.

وی با اشاره به اینکه هر مرکز با ظرفیت ۲۰ نفر کار خود را ادامه می دهد، بیان کرد: مرکز بهشت سه گلشن آل طاها مربوط به کودکان کار است که با پوشش حداقل۲۰۰ کودک کار در منطقه چهار راه زند تحت نظارت بهزیستی ساماندهی کودکان شهر اهواز را برعهده دارد.

رئیس هیئت مدیره موسسه گلشن آل طاها خبر داد: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل استان خوزستان نیز به این موسسه واگذار شده که با همکاری ۱۰ مرکز دیگر تحت نظارت و مدیریت بهزیستی در کنار حمایت استانداری خوزستان موضوع شناسایی این کودکان در اهواز را در دستورکار خود قرار داده است.

۱۴۰۰ موسسه خیریه زیرنظر بهزیستی خوزستان

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان نیز در این بازدید با تبریک روز خبرنگار گفت: از اینکه خبرنگاران روز اختصاصی خود را به این کودکان بی سرپرست اختصاص دادند، تقدیر و تشکر می کنم.

محمدرضا عباسی افزود: این مرکز محل نگهداری کودکان بی سرپرست است، در استان ۱۱ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست داریم که توسط مؤسسات خیریه و همچنین یک مرکز شیرخواگاه داریم که توسط دولت مدیریت می شوند.

وی با تأکید بر لزوم حفظ کرامت انسانی کودکان بی سرپرست بیان کرد: تمام مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست ما فاقد تابلو هستند؛ مراکز بازپروری زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، سلامت دختران و این چنین مکان هایی بسیار حساس هستند و افراد تحت پوشش آن نباید به جامعه معرفی شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان یادآور شد: سازمان بهزیستی خوزستان برای حدود یک هزار و ۴۰۰ موسسه و مرکز با فعالیت های متفاوت مجوز صادر کرده و تحت نظارت بهزیستی فعالیت هایی را انجام می دهند.

شناسایی ۲۰۰ کودک خیابانی در اهواز

عباسی بیان کرد: موسسه گلشن آل طاها یکی از هزار و ۴۰۰ مرکزی است که تحت نظارت بهزیستی فعالیت می کند و اقدامات بسیار خوبی در راستای رفع معضلات اجتماعی انجام داده و یکی از آنها نگهداری کودکان بی سرپرست و دیگری هم حمایت و ساماندهی کودکان خیابانی است.

وی خبر داد: ۲۰۰ کودک خیابانی را در شهر اهواز شناسایی و برای تمامی آنها پرونده تشکیل داده شده و تمام مشکلات آنها را از نظر وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در قالب طرح ۱۰۰ سئوال از خانواده احصاء کردیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان ادامه داد: با همکاری بهزیستی و موسسات زیرمجموعه به حل مشکلات کودکان خیابانی در خانواده از نظر اقتصادی، درمانی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته و در عین حال توانمندسازی آنها اقدام کردیم.

شناسایی ۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان

عباسی عنوان کرد: خدمات آموزشی بسیاری در حوزه مهارت های زندگی، اجتماعی، فنی و حرفه ای و حتی تحصیلی به کودکان خیابانی و خانواده آنها ارائه می شود؛ تلاش می کنیم تا خانواده ای توانمند را به جامعه تحویل دهیم.

وی اظهار کرد: بحث کودکان بازمانده از تحصیل نیز در سال جاری مورد توجه هر بیشتر مسئولان استانی قرار گرفته و در مرحله اول هشت هزار و ۸۰۰ کودک را شناسایی و با همه آنها رایزنی و آنهایی که شرایط ورود به آموزش و پرورش را دارند به چرخه آموزش برگرداندیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان ابراز امیدواری کرد: انشاالله بتوانیم تعداد بیشتری از کودکان بازمانده از تحصیل را به چرخه آموزش در آموزش و پرورش برگردانیم.

عباسی در پایان گفت: وقتی کودکی بازمانده از تحصیل باشد به دلیل عدم آگاهی و کسب نکردن اطلاعات و دانش احتمال آسیب پذیری و یا حتی آسیب رسان شدن در آینده برای وی وجود دارد.

دغدغه مندی خبرنگاران در حوزه امور اجتماعی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: امروز روز تعهد و اطلاع رسانی است و باید از تلاش های یک ساله خبرنگاران تقدیر و تشکر شود ولی خبرنگاران استان برنامه ای را به مناسبت روز خبرنگار تدارک دیدند که مصداق یک امر خیر اجتماعی و حس نوع دوستی است.

محمدصادق کریمی کیا با اشاره به اینکه برگزاری چنین مراسمی از سوی خبرنگاران نشان از دغدغه مندی آنها در حوزه امور اجتماعی است، افزود: بر اساس آموزه های دینی و تاکیدات اخلاقی فرزندانی که در جامعه بی سرپرست به حساب می آیند نباید احساس کنند به دلیل نداشتن خانواده رها شده اند؛ این حرکت خبرنگاران خوزستانی در روز متعلق به خودشان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

بهترین شادی روز خبرنگار

وی بیان کرد: موسسه گلشن آل طاها از موسسات موفق در زمینه حمایت از اقشار آسیب پذیر به ویژه کودکان کار است که تحت نظارت بهزیستی خوزستان فعالیت می کند. حتی مدیریت پروژه اجتماعی کودکان بازمانده از تحصیل در سال ۹۶ را نیز به همین مؤسسه واگذار کردیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ابراز امیدواری کرد: انشاالله در سال ۹۶ کودکی در استان نداشته باشیم که به دلیل فقر معیشتی از مدرسه بازبمانند.

کوثر کریمی یکی از خبرنگاران حاضر در مراسم نیز در این بازدید با تبریک روز خبرنگار به تمامی خبرنگاران خوزستانی اظهار کرد: با پیشنهاد چند تن از همکاران خود تصمیم به برگزاری این جشن گرفته و نظرمان این بود که شادی فراتر از اینکه جشن روز خبرنگار را با کودکان بی سرپرست تقسیم کنیم، نیست.

وی ادامه داد: برنامه های بسیاری مدنظر بود ولی به این نتیجه رسیدیم که هیچ طرحی زیباتر و شادتر از این نیست که روز خبرنگار خدمت کودکان بی سرپرست برسیم.

کریمی تأکید کرد: اصحاب رسانه خیلی برنامه های خیریه خود را رسانه ای نکردند ولی در جشنواره های خیریه، بازدید از بیمارستان ها، خانه سالمندان، مناطق محروم و سایر فعالیت های خیرخواهانه حضوری فعال داشته اند.

استمرار برنامه های خیریه خبرنگاران خوزستانی

کریمی خبر داد: همین جا به نمایندگی از تمامی خبرنگاران نوع دوست و خیرخواه خوزستانی که در چنین برنامه هایی حضور پررنگ داشته اند، قول می دهم که این برنامه های خیریه ادامه پیدا خواهد کرد و به همین برنامه ختم نمی شود.

وی گفت: برنامه ریزی هایی انجام شده تا فعالیت های دیگری هم برای کودکان مناطق محروم و حاشیه اجرایی کنیم و کودکان این مناطق را شاد و هدایایی نیز به رسم یادبود از طرف خبرنگاران به آنها تقدیم کنیم.


منبع: مهر خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا