ایران و جهان

۴۲سالگی سازمانی با مرجعیت فرهنگی/روایت«نشر خوبی‌ها»تا«جهاد تبیین»

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ یکم تیر ماه ۱۳۵۸ با دستور امام خمینی با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی، بنیاد نهاده شد.

کمتر نهاد فرهنگی چون سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد که با اقشار مختلف دخیل در حوزه دین و فرهنگ از طلبه و روحانی گرفته تا مداح و حافظ قرآن و بانوان کنشگر اجتماعی که با بدنه جامعه در ارتباط هستند، تعامل داشته باشد.

از آن روحانی فعال که در روستاهای مرزی چراغ کلاس‌های قرآن را روشن نگه‌داشته تا مداحی که جلسات بزرگ روضه سیدالشهدا (ع) در مرکز استان را میدان‌داری می‌کند همه و همه به‌نوعی سروکارشان با مجموعه سازمان تبلیغات است که این مسئله اهمیت کار این نهاد را دوچندان کرده است.

چهار دهه از حکم معمار انقلاب اسلامی در تأسیس شورای عالی تبلیغات اسلامی که سپس به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر ماهیت داد می‌گذرد و امروز شاهد هستیم که اولویت‌های این سازمان نسبت به شرایط و نیازهای روز جامعه دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: «تبلیغات اسلامی یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی است که با تصمیمی روشن‌بینانه و ژرف‌نگرانه با هدف تبلیغ و عرضه‌ی اندیشه‌ی تابناک اسلام ناب محمدی (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) به جامعه‌ی انقلابی بویژه جوانان جویای حقیقت و معرفت، شکل گرفت. این سازمان بحمدالله طی حدود ۴ دهه اخیر منشأ خدمات و برکاتی بوده است و امروز ضرورت وجودی آن نه‌تنها کاهش نیافته بلکه ضریبی فزاینده یافته است.»

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز روز گذشته در دیدار جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه، ائمه‌جماعات و مبلغان کشور سوریه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم همه مردم به میدان تبلیغ و ترویج خوبی‌ها بیایند، سازندگی کنند و یا حتی کشور را از نو بسازیم، باید روحانیون مجاهدی پیشقراول دیگران و امام بقیه مردم باشند و پیشران‌های جامعه شوند.

حجت‌الاسلام محمد قمی با اشاره به تجربیاتی که پس از ۴۰ سال تبلیغ گرد آمده، تأثیرگذاری و موفقیت روحانیونی که مجاهدانه به گره‌گشایی از مشکلات محرومان می‌پردازند و افزون بر اقامه نماز جماعت در مساجد، بی تکلف و ادعا در پی حل گرفتاری‌های مردم هستند را فراتر از انتظار دانست و اضافه کرد: گوش مردم وقتی پذیرای سخنان یک عالم می‌شود که مبلغ با عملش مقبولیت بیابد. صرف سخنان قوی، استدلال محکم و یا قوت در بیان، برای تأثیر گذاشتن بر قلب‌ها کافی نیست؛ اما اگر عالمی مجاهدانه به این جایگاه برسد، مردم خود در تبلیغ کمک حال او می‌شوند و اقشار مختلف ازجمله نوجوانان و جوانان پروانه‌وار گرد این شمع، جمع می‌شوند. در این شرایط او دیگر امام جماعت نیست بلکه به معنای واقعی کلمه، امام یک محله است؛ دلسوز مردم، گره‌گشای مشکلات‌شان و مرجع و پایگاه آنهاست.

حجت الاسلام قمی همچنین افزود: هدف سازمان تبلیغات اسلامی همین است که این‌چنین مبلغانی را در سطح کشور بیابد و آن‌ها را توانمندتر کند. در هر موضوعی همچون حجاب، نماز، التزام به شریعت و مانند این‌ها و حتی در آبادانی و سازندگی و اوضاع اقتصادی مردم، هرچه افرادی اینچنین داشته باشیم وضع جامعه بهتر خواهد بود.

در آستانه یکم تیرماه اداره کل اخبار استانی خبرگزاری مهر در پرونده‌ای ضمن بازخوانی سیاست‌ها، مأموریت‌ها و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در قالب گفتگوهایی با رؤسای این سازمان در استان‌ها و همچنین مسئولان و فعالان فرهنگی استانی به بررسی ضرورت‌ها و افق پیش روی این مجموعه پرداخت.


سازمان تبلیغات؛ مأموریت‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان: تأسیس تبلیغات اسلامی در راستای محافظت از اندیشه‌های انقلاب اسلامی

تاسیس تبلیغات اسلامی در راستای محافظت از اندیشه های انقلاب اسلامی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: مجموعه تبلیغات اسلامی تأسیس شد تا بتواند مداوم در طول حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی، اندیشه و آرمانهای انقلاب را محافظت کند.

حجت الاسلام محمد هادی نظیری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: یکم تیرماه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۰ به دستور و فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است.

وی افزود: حضرت امام (ره) احساس کردند، همان گونه که در شکل گیری نهضت تبیین دقیق اندیشه اسلام ناب، مردم را وارد میدان کرد و به حرکت درآورد و موجب ایستادگی و استقامت مردم پای آرمان‌های نهضت شد؛ این روند، در طول حرکت انقلاب اسلامی هم یکی از بخش‌های بسیار مهم و ضروری حرکت انقلاب اسلامی است؛ بنابراین، این مجموعه را تأسیس کردند تا سازمان تبلیغات اسلامی بتواند به صورت مداوم در طول حرکت رو به جلو انقلاب اسلامی این اندیشه را محافظت و ممارست کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اظهار کرد: در این راستا همه ساله این هفته، به عنوان هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی مورد تجلیل و تکریم قرار می‌گیرد که امسال نیز برنامه‌های مختلفی را برای این هفته خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اینکه در این راستا یک تقویم برنامه‌ای برای هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی تهیه شده است؛ افزود: این برنامه‌ها به صورت هوشمندانه و هماهنگ در کل استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تصریح کرد: ما قائل به این هستیم که نقش اصلی و اساسی را در میدان تبلیغ و ترویج معارف دینی انقلاب اسلامی مردم در شبکه تبلیغ عهده دار هستند.

متن کامل را اینجا بخوانید.


مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی: «تبلیغ» پیشه علامه حلی ها است

 «تبلیغ» پیشه علامه حلی ها است/نشر دهنده خوبی‌ها باشیم

حجت الاسلام حجت سالاری مکی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام (ره) اظهار کرد: یکی از پر تکرار ترین جملات امام (ره) در نوشته‌های ایشان قیام و جهاد در راه خداوند است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در ابتدا باید به صورت گروهی و جمعی در راه خداوند حرکت کنیم، بیان کرد: ولی اگر در شرایطی هیچکس همراه ما نبود باز هم باید به صورت فردی و تنهایی نیز چون امام حسین (ع) از ارزش‌های دینی باید دفاع کنیم.

سالاری افزود: کار تبلیغ دین پیشه بزرگانی چون علامه حلی‌ها است و امروزه نیز طلبه‌های زیادی از دورافتاده‌ترین روستاها مردم را با قرآن و فرهنگ دینی آشنا کنند.

وی با تأکید بر اینکه زمین ۱۲۴ هزار پیامبر را به خود دیده است تا نوبت به پیامبر اعظم (ص) رسید، گفت: امروزه هزاران سال از غیبت حضرت مهدی (عج) می‌گذرد و ما امروزه در بین الطلوعین ظهور هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در طول تاریخ همیشه جبهه حق و باطل پنجه در پنجه هم داشته‌اند، اظهار کرد: از قابل و هابیل تا موسی و فرعون و ابراهیم و نمرود تا همین امروز جبهه باطل در مقابل حق ایستاده است.

سالاری با بیان اینکه ملت ایران ترورهای کور، هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌ها و … را به چشم دیده است، گفت: اما این ملت مؤمن چون یک کوه استوار ایستاده و علی رغم سختی‌ها معادلات دشمن را بر هم می‌زنند و کار را برای استکبار سخت‌تر می‌کنند.

ادامه را در اینجا بخوانید.


مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران: حرکت تبلیغات اسلامی در مسیر جامعه پردازی و تمدن‌سازی است

حرکت تبلیغات اسلامی در مسیر جامعه پردازی و تمدن‌سازی است

حجت الاسلام محمدمهدی شریف تبار با گرامیداشت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از حسنات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و وجود چنین سازمانی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی سرمایه‌های اجتماعی مردمی فراوانی اعم از هیئت‌های مذهبی، هیئت‌های عزاداری، جامعه مداحان، مبلغان، مبلغات و غیره دارد، افزود: جامعه پردازی باید توسط نهادهای فرهنگی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی صورت گیرد و سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند گام به گام در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری و جامعه پردازی عمل کند.

وی با عنوان اینکه سازمان تبلیغات طی سال‌های گذشته در مسیر جامعه پردازی گام برداشته است، افزود: مسجد جامعه پردازانه هیئت جامعه پردازانه و تبلیغ گفتمان ساز ایده‌هایی است که پیگیری می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه حرکت سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و در مسیر جامعه پردازی برای تحقق تمدن اسلامی ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری است، افزود: وقتی پای اطلاع‌رسانی دینی به میدان می‌آید باید به مسائل مختلف توجه کنیم زیرا اکنون با نسل پنجم جنگ روبرو هستیم و در این جنگ با جنگ داده‌ها و اطلاعات، ادراکی و شناختی روبرو هستیم و دشمن در فکر قبضه افکار عمومی است.

حجت الاسلام شریف تبار تاکید کرد: از این رو برای مقابله با جنگ ادراکی و شناختی دشمن باید در میدان اطلاع رسانی دینی قوی‌تر عمل کنیم و باتوجه به مسائلی که در پاییز سال گذشته رو بودیم شاهد بودیم، تبلیغ و اطلاع رسانی دینی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با گرامیداشت آغاز هفته اطلاع رسانی دینی و سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: نامگذاری این هفته‌ها در واقع شروعی دوباره برای بازسازی سازمان رزم و جهاد تبیین است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با عنوان اینکه باید در فرایند جامعه پردازی، مردم را پای کار بیاوریم، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در تمامی طرح‌ها از جمله غنی سازی اوقات فراغت گرفته تا طرح‌های ساحل و غیره نقش راهبری و پشتیبانی کننده دارد و اگر نقش راهبری را خوب انجام دهیم، می‌توان در تحقق جامعه پردازی و تبلیغ و تبیین عمومی گام برداشت زیرا طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید تبیین عمومی شود.


مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی: تقویت جریان‌های مردمی و حمایت از آن‌ها

۴۲سالگی سازمانی با مرجعیت فرهنگی/روایت«نشر خوبی‌ها»تا«جهاد تبیین»

حجت الاسلام منصور امامی تقویت جریان‌های مردمی و حمایت از آن‌ها را از دیگر برنامه‌ها و اهداف تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی عنوان کرد و گفت: قبل از رویدادهای مهم مذهبی مثل رمضان و محرم همایش‌هایی تحت عنوان طلایه داران تبلیغ در سراسر استان برای مبلغین برگزار می‌شود و در طول سال هم همایش‌های روحانیون کنشگر در سطح استان برگزار می‌شود.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت تبلیغات اسلامی برگزاری دوره‌های آموزشی برای مادحین، طلاب، روحانیون و فعالین قرآنی است و در این راستا بیش از ۴۰ جلسه آموزشی برای طلاب و ائمه جماعات ارومیه برگزار شده است و برای مادحین و ذاکرین در قالب جلسات مجمع‌الذاکرین برگزار می‌شود که در آن‌ها سیره و مقتل شناسی آموزش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: دارالقرآن تبلیغات اسلامی در یک سال اخیر کارهای شاخصی داشته است که به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری موفق جشنواره زیر سایه خورشید در دهه کرامت، دوره‌های آموزش یاری قرآن تربیت قرآن آموز، جمع خوانی‌های قرآن کریم در ماه رمضان، تجلیل از پیشکسوتان و نوجوانان و فعالین قرآنی، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و بازدید از مؤسسات قرآنی اشاره کرد.

حجت الاسلام امامی به مهرواره های بانور، همدل و هوای نو اشاره کرد و گفت: مهرواره هوای نو در خصوص هیئات مذهبی است و تلاش دارد امید را در هیئات مذهبی ایجاد و رویدادهای جدید را احصا کرده و فعالیت هیئات مذهبی را منعکس کند و در مهرواره همدل هم تلاش می‌شود مشکلات محلات شناسایی حل و روایت شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تقویت کنشگری نوجوانان رویداد دختران حاج قاسم برای دختران در استان برگزار شده است و برای نوجوانان پسر هم رویداد نوآوین در آینده برگزار می‌شود.

وی به برنامه‌های حوزه فرق و ادیان اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی اشاره کرد و افزود: همایش ادیان و مذاهب در مکتب حاج قاسم سلیمانی برای دومین سال پیاپی در ارومیه با دعوت از سخنرانان بین المللی برگزار و برای تقویت اتحاد و همدلی روحانیون شیعه و سنی افطاری‌های وحدت و مقاومت در ماه رمضان در ۱۵ شهرستان استان برای دومین سال پیاپی اجرا شد و سفر به عتبات عالیات، برگزاری دوره‌های رفع شبهات الحادی و … نیز از دیگر فعالیت‌های تبلیغات اسلامی در این حوزه بوده است.


نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس: سازمان تبلیغات در سال‌های اخیر مردمی‌تر شده است

سازمان تبلیغات در سال‌های اخیر مردمی‌تر شده است

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: سازمان تبلیغات با حضور یک رئیس جوان در رأس آن در سال‌های اخیر مردمی‌تر شده و نقش پر رنگی در رویدادهای فرهنگی داشته است.

سید محمد مولوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به یکم تیرماه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ه) اظهار کرد: تأسیس سازمان تبلیغات در سال ۱۳۵۸ مانند سایر تصمیمات امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب نشأت گرفته از درایت و معرفت الهی معمار کبیر انقلاب اسلامی بود که اکنون بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، اکثر تصمیمات امام، مثل تأسیس سپاه پاسداران، بنیاد مسکن، جهاد سازندگی و … خود را به خوبی در خدمت به کشور نشان می‌دهند.

وی افزود: تأسیس سازمان تبلیغات نیز یکی از همین تصمیمات امام خمینی بود که نشان از شناخت عمیق ایشان از جامعه دارد و اکنون مشاهده می‌کنیم که سازمان تبلیغات در ساختار کشور چه نقش تعیین کننده‌ای به عهده دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این سازمان در سال‌هایی که از تأسیس خود می‌گذرد به خوبی در اشاعه اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت، تبیین اهداف و اندیشه‌های انقلاب اسلامی و گسترش اندیشه‌های دینی جامعه نقش مؤثری ایفا کرده است و انتظار می‌رود در این مسیر سایر دستگاه‌ها نیز از اهداف این سازمان حمایت کنند.

مولوی با اشاره به اینکه حضور سازمان تبلیغات در سال‌های اخیر در رویدادهای فرهنگی و مذهبی بسیار پُر رنگ‌تر شده است، بیان کرد: در مدت اخیر سازمان تبلیغات با حضور رئیس جدید خود که از جوانان انقلابی، خوش فکر و دغدغه‌مند به شمار می‌رود به خوبی در مسیر مردمی شدن قرار گرفته است و مشاهده می‌کنیم که سازمان تبلیغات در بین مردم، هیئت‌های مذهبی و مساجد حضوری پُر رنگ‌تر داشته است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اخیر سازمان تبلیغات بسیار نوید بخش است، اظهار کرد: در جنگ فرهنگی و هجمه‌ای که علیه کشورمان در مدت اخیر از سوی معاندان و ضد انقلاب صورت گرفته است نقش سازمان تبلیغات به خوبی خود را نشان داده است و در این جنگ بی امان، سازمان تبلیغات به خوبی میدان داری کرده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

how many casibom casibom casibom
دکمه بازگشت به بالا