پروژه تونل گورمیزه نیازمند نگاه مسوولان ملی و استانی
خبرگزاری مهر، گروه استانها: تقویت زیرساخت در حوزههای راهسازی یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور است، با توجه به اینکه راهها نقش مهمی در ارتباط بین مناطق مختلف و حمل و نقل کالا و مسافر دارند، بهبود کیفیت و کارایی آنها میتواند منجر به کوتاه شدن مسیر و ایمن شدن محورها شود.
همچنین این امر باعث میشود که هزینههای حمل و نقل کاهش یابد، زمان سفر کوتاهتر شده و مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست کمتر شود و شاهد افزایش رضایتمندی مسافران و رانندگان باشیم.
پروژه تونل گورمیزه در محور اردل به دوپلان یکی از بزرگترین پروژههای تونل راهسازی در کشور محسوب میشود که این پروژه با هدف کوتاه شدن مسیر شهرکرد به خوزستان به مرحله اجرا درآمد، اما بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از عمر این پروژه هنوز در گیر و دار تخصیص اعتبار است.
پروژه تونل گورمیزه یکی از پروژههایی است که با تقویت زیرساخت راهسازی، میتواند مسیر شهرکرد به خوزستان را حدود ۳۲ کیلومتر کوتاه کند.
مجموع پیشرفت فیزیکی تونل گورمیزه ۴۰ درصد است
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت اجرای پروژه تونل گورمیزه در شهرستان اردل، اظهار کرد: محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه دارای ۵ تونل است.
حمید ربیعی افزود: طول تونل اول گورمیزه ۵۰ متر، تونل دوم ۱۲۰ متر، طول تونل سوم ۱۵۰ متر، تونل سوم ۱۶۷۰ متر و تونل پنجم ۷۰۰ متر است که حفاری ۴ تونل اول به اتمام رسیده و برای حفاری و لاینیگ تونل ۷۰۰ متری به زودی مناقصهای برگزار خواهد شد، همچنین ۲ پل در این پروژه در حال احداث است.
وی با بیان اینکه کلنگ تونل گورمیزه در سال ۱۳۸۸ بر زمین زده شده است، گفت: مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۴۰ درصد است، تا سال ۱۳۹۳ اعتبارات این پروژه استانی و بسیار اندک بود، اما پس از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۹ اعتبار قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافت.
ربیعی گفت: برای اتمام پروژه محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه یکهزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وضعیت اجرای پروژه تونل گورمیزه نگرانکننده است
فرماندار شهرستان اردل در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه، اظهار کرد: این پروژه پس از اتمام حفازی تونلها، تقریباً به حالت نیمهتمام درآمده است و تنها یک پیمانکار مشغول اجرای عملیات عمرانی است.
یعقوب شکوهی گفت: وضعیت پروژه تونل گورمیزه نگرانکننده است و باید تلاش کنیم تا این پروژه بهطور کامل فعال شود، به صورت مستمر وضعیت پروژه را از ادارهکل راه و شهرسازی میکنیم، مقرر شده است تا یک پیمانکار دیگر اضافه شود، سرعت اجرای پروژه چنگی به دل نمیزند.
وضعیت زیرساخت در راههای ارتباطی در شهرستانهای اردل، کوهرنگ و کیار ضعیف است
نماینده مردم شهرستانهای اردل، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه، اظهار کرد: پس از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی اعتبار خوبی به پروژه تزریق شد، حفاری تونلها به اتمام رسیده و برای حفاری تونل آخر با برگزاری مناقصه باید به سرعت پیمانکار جذب شود.
قدرتالله حمزه افزود: پیمانکار برای اجرای پلهای محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه در حال انجام عملیات عمرانی است.
وی با بیان اینکه وضعیت تزریق اعتبار به پروژههای عمرانی مطلوب نیست، گفت: در وضعیت زیرساخت در راههای ارتباطی در شهرستانهای اردل، کوهرنگ و کیار ضعیف است و چندین پروژه نیمهتمام در این حوزه وجود دارد که نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل هستند.
حمزه با بیان اینکه اجرای تونل و پروژههای راهسازی به ویژه در مناطق کوهستانی هزینه بالای را میطلبد، توضیح داد: پیگیر جذب اعتبار تونل گورمیزه هستیم.
به گزارش خبرنگار مهر، پروژه تونل گورمیزه شهرستان اردل را از بنبست خارج میکند، درخواست مردم شهرستان اردل این است که با اختصاص اعتبارات مناسب هر چه سریعتر جاده گورمیزه به بهرهبرداری برسد، شهرستان اردل یکی از نقاط محروم چهارمحال و بختیاری است و از مواردی که میتواند در کاهش محرومیت شهرستان مؤثر باشد توسعه راههای آن است.
تعلل در اجرای پروژههای عمرانی میتواند موجب بروز مشکلات و معایب مختلفی شود که از جمله مهمترین آنها میتوان به افزایش هزینههای پروژه به دلیل تغییر قیمت مصالح، تجهیزات، نیروی انسانی و …، کاهش کیفیت اجرا به دلیل عدم رعایت استانداردها، کمبود نظارت و تغییر پیمانکاران و ایجاد مشکلات اجتماعی و زیست محیطی به دلیل تأخیر در بهرهبرداری از پروژه و ایجاد آلودگی، ترافیک و نارضایتی اشاره کرد.
برای جلوگیری از تعلل در اجرای پروژههای عمرانی، لازم است که برنامهریزی دقیق و منطقی انجام شود، انتخاب پیمانکار و مشاور مناسب باشد، کنترل و نظارت مستمر صورت گیرد و هماهنگی بین ذینفعان پروژه برقرار باشد.
منبع: مهر