روایتگری پیشرفت ایران و نظم جدید جهان در نمایشگاه مدرسه انقلاب
به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین دوره نمایشگاههای مدرسه انقلاب از تاریخ دوازدهم لغایت سی ام بهمن ماه در مدارس سراسر کشور برگزار میشود.
اجرای همه مسائل نمایشگاه با دانش آموزان است و خلاقیت آنان موجب شکل گیری این نمایشگاهها و بیشتر دیده شدن آنها میشود.
به مناسبت نزدیکی دهه فجر و برگزاری نمایشگاههای مدرسه انقلاب از مرتضی عالمی مدیر دفتر آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان و محمدرضا عرب پور دبیر دوازدهمین دوره نمایشگاههای مدرسه انقلاب دعوت کردیم تا با حضور در خبرگزاری مهر در خصوص این نمایشگاه توضیحاتی ارائه دهند.
مرتضی عالمی مدیر دفتر آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان در پاسخ به این سوال که با چه رویکردی نمایشگاه مدرسه انقلاب برگزار خواهد شد؛ گفت: ما در برابر دنیای استعمار نه تنها بدهکار نیستیم که در برابر جریان غرب استعمارگر طلبکار هستیم. زمانی کشورهای استعمارگر از طریق استعمار سرزمینها، به مردم کشورهای دیگر ظلم و تعدی میکردند و امروز با استعمار افکار کشورهای ظالم مواجهیم. ما هم طلبکار هستیم و در همین زمینه تلاش میکنیم نوجوانان آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشند.
وی با اشاره به انتخاب فرم نمایشگاه برای گرامیداشت دهه فجر در مدارس گفت: موضوع دیگر در بررسیهای ما، موضوع قالبها بود. قالبهای ارائه شده به دانشآموزان برای گرامیداشت دهه فجر بسیار مورد توجه است. وقتی میخواهیم دانش آموزان را به مسئله کنشگری آشنا کنیم؛ یکی از سرفصلهای مهم برای ما بحث خلاقیت است. انتخاب فرم و محتوا با ذائقه مخاطب امروزی یکی از نیازهایی است که در حوزه آموزش به آن توجه شده است و تلاش شده است که به آن توجه شود.
دانش آموزان را با مفهوم واقعی استقلال، نقش انقلاب اسلامی در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و استعمار فرانو آشنا میکنیم.
وی در خصوص مهمترین محورهای مدرسه انقلاب گفت: مهمترین محورهای مدرسه انقلاب یکی دوگانه استعمار استقلال است که به آن میپردازیم و محور دیگر مدرسه انقلاب موضوع دیروز، امروز فردا است. در بخش دیروز به سرگذشت استعمار و مشکلاتی که ایران عزیزمان در پیش از انقلاب داشته است رجوع میکنیم.
عالمی با بیان اینکه در بخش دیروز به تاریخ معاصر پیش از انقلاب سر میزنیم؛ گفت: در بخش دیروز به این مطلب اشاره میکنیم که با وجود اینکه یک کشور مستعمره نبودیم و اشغال نشدیم؛ با شیوه نوینی از استعمار مواجه بودیم و آن را تجربه کردیم.
در بخش امروز ما سراغ روایتهای پیشرفت ایران میرویم؛ دانش آموزان را با مفهوم واقعی استقلال آشنا میکنیم. نقش انقلاب اسلامی در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور مورد تاکید قرار خواهیم داد. در اینجا به استعمار فرانو هم خواهیم پرداخت که و به این مطلب میپردازیم که چگونه غرب با ابزارهایی که در اختیار دارد در تلاش است تا استعمار فرانو را ایجاد کند تا نیازی به اشغال نظامی کشور مستعمره هم نداشته باشد.
معاون آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمنهای اسلامی گفت: این نمایشگاه ناظر به دو اتفاق نوجهان و نقش ایران در آینده تحولات جهانی و دیگری ناظر به اتفاقات منطقه، به ویژه در غزه و یمن برگزار میشود.
عالمی با تاکید بر اینکه میخواهیم دست دانش آموزان را باز بگذاریم که خلاقیت داشته باشند؛ گفت: علت اینکه در برگزاری جشن مدرسه انقلاب به سراغ فرم نمایشگاه رفتیم این بود که فرم نمایشگاهی قابلیت سوار کردن قالبهای متعدد دیگر را هم دارد. در فرم نمایشگاه هم میتوان کافه داری کرد، میز گفتوگو داشت و پخش مستند را هم داشته باشیم.
خلاقیت دانش آموز در نمایشگاه مدرسه انقلاب مهم است
مدیر دفتر آموزش و تولید محتوا انجمنهای اسلامی دانش آموزان افزود: یکی از مثالها در خلاقیت دانش آموزان در برگزاری مدرسه انقلاب این بود که در یکی از مدارس به دانش آموز عضو اتحادیه اجازه برگزاری نمایشگاه را نداده بودند.
دانش آموز با خلاقیت خودش یک مدرسه ضد انقلاب راه اندازی کرده و به همکلاسیهایش نشان داده بود که حکومت پهلوی چگونه بوده و دیروز، امروز و فردای حکومت پهلوی را ترسیم کرده بود؛ همین موضوع باعث شده بود که دانش آموزان دیگر آینده و فردای نظام پهلوی را با شرایط فعلی مقایسه کنند. نمایشگاه مدرسه انقلاب عرصه کنشگری مخصوصی است که با خلاقیت دانش آموزان ایجاد شده است.
اعلام آمادگی دانش آموزان برای کنشگری در سامانه نورینو
محمدرضا عرب پور معاون سازماندهی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان هم در این نشست خبری در خصوص چگونگی ثبت نام در نمایشگاه مدرسه انقلاب گفت: نورینو یک ابزار ساماندهی آموزش و پرورش است؛ البته قرار نیست برای مدرسه انقلاب اتفاق خاصی در نورینو بیفتد اما به واسطه محدود بودن شبکه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان برای دانش آموزانی که اهل کنشگری هستند اما در یک روستا یا یک منطقه کمتر برخوردار شناسایی نشدهاند؛ نورینو بستری است برای اینکه ما با این دانش آموزان در ارتباط باشیم و این عزیزان بتوانند در مدرسه انقلاب مشارکت داشته باشند.
عرب پور با بیان اینکه از طریق نورینو دانش آموز کنشگر، خودش اعلام آمادگی میکند که میخواهد در جریان مدرسه انقلاب فعالیت کند؛ گفت: ضمناً ما یک ظرفیت رسمی برای ارائه یک سری از اتفاقات را در نگاه مدیر مدرسه و اولیای دانشآموزان داریم. به هر حال کارکنان مدارس جزئی از کارمندان دولت هستند که در قالب بخشنامهها و دستورالعملها اقدام میکنند و وجود نمایه مدرسه انقلاب در سامانه نورینو، به فعالیتهای دانشآموزان عضو اتحادیه در مدرسه رسمیت میدهد.
معاون سازماندهی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان گفت: در سامانه شهید باقری قریب ۱۵ هزار مدرسه تحت پوشش قرار دادیم. برخی مدارس دیگر را هم داریم که هنوز به کنشگری نرسیدند؛ ظرفیتی را هم داخل نیروهای اتحادیه ایجاد کردیم با عنوان سامانه عقیق که چندین سال است دانشآموزان با این فضا ارتباط برقرار میکنند. عقیق سامانهای است که دانش آموز بعد از کنشگری در مدرسه فعالیتهای خود را در این سامانه ثبت میکند.
عرب پور با اشاره به سامانه عقیق گفت: با سامانه عقیق یک زیست بوم نوجوانانه و دانش آموزی فراهم شده است که دانش آموز در این فضا ببیند؛ تأیید و رد فعالیتهای دیگران را داشته باشد؛ از اقدامات دیگر دانش آموزان الگو بگیرد؛ فعالیتهای الگویی خود را عرضه کند؛ هم دیده شود و هم به دیده شدن دوستان خود و دیگر دانش آموزان کمک کند.
سامانه عقیق، جایی برای ارتباط بی واسطه با دانش آموز
عرب پور با بیان اینکه انتظار داریم با آغاز فعالیت مدرسه انقلاب، در نمایشگاهها و فضای پیش از برگزاری نمایشگاه یک جهش رو به جلوی دیگری را شاهد باشیم گفت: میخواهیم دانش آموز باز هم فعالیتهای خود را در سامانه عقیق رقم بزند.
دبیر دوازدهمین دوره نمایشگاههای مدرسه انقلاب گفت: بسترهای سامانهای ما مثل سامانه عقیق به عنوان ابزار مورد استفاده قرار میگیرد تا هم ارتباط خوبی با دانش آموزان عضو اتحادیه داشته و هم نظارت خوبی بر کف میدان مدرسه داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه باید بی واسطه با دانش آموز صحبت کنیم گفت: گاهی نیاز است بدون واسطه با دانش آموز عضو اتحادیه ارتباط داشته باشیم سامانه عقیق این امکان را در اختیار ما قرار میدهد تا در یک نگاه از صف تا ستاد را در نظر داشته باشیم.
منبع: مهر