اخبار ویژه

پیگیری اقتصاد مقاومتی، تمدن نوین اسلامی و پیوست‌نگاری فرهنگی در سال جاری

دکتر علیرضا رازقی‌زاده در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید که شامگاه چهارشنبه، ۳۱ خردادماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: روز بسیج اساتید، سالروز شهادت اسوه تقوی و ولایت‌مداری، بصیرت و شجاعت، شهید دکتر چمران را گرامی می‌داریم.
وی افزود: ایشان علی‌رغم داشتن مدرک دانشگاهی بالا و برخورداری از رفاه، زمانی که احساس تکلیف کردند، وارد حوزه‌های مختلف شدند؛ زمانی که در ایران، احساس نیاز می‌شد دکتر چمران با ولایت راستین همراه شد. ولایت‌مداری او همراه با بصیرت بود. در آن زمان هم در لبنان و هم در ایران، گروه‌های انحرافی زیادی وجود داشتند، اما دکتر چمران راهرو راستین ولایت بود؛ چراکه او بصیرت داشت و بر اساس این بصیرت، ولایت راستین را انتخاب کرد.
رئیس سازمان بسیج اساتید خوزستان گفت: یک دنیا شیفته امام خمینی(ره) بودند و امام خمینی(ره) شیفته دکتر چمران؛ خصلت بعدی دکتر چمران، شجاعت اوست که مثال‌زدنی است. بر اساس منش این شهید بزرگوار، ولایت، بصیرت و شجاعت را به‌عنوان شعار این همایش انتخاب می‌کنیم. امیدواریم این واژه‌ها سرمشق زندگی همه ما باشد. رهبری بارها علم، تقوا، خلوص، شجاعت و بصیرت دکتر چمران را مثال‌زدنی دانسته‌اند و از اساتید خواسته‌اند که ایشان را الگوی خود قرار دهند.
رازقی‌زاده تصریح کرد: مهم‌ترین رسالت بسیج اساتید، عملیاتی کردن منویّات امام راحل و مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی و تبدیل این انقلاب به یک قدرت جهانی است. بسیج اساتید یک مجمع عالی دارد که شورای سیاستگذاری آن است و از پنج معاونت تشکیل شده است؛ در اوایل سال پس از برگزاری انتخابات، اعضای این مجمع مشخص شد.
وی ادامه داد: در مجموع ۱۹۰ عضو در ۱۱ هیأت مانند دفاعی امنیتی، حقوقی قضایی، اجتماعی و … مشخص شده‌اند؛ همچنین برخی کارگروه‌ها جلسات خود را تشکیل داده‌اند. در معاونت‌های آموزشی و پژوهشی، نیز پنج فصلنامه تخصصی نمایه‌شده ( ISC ) وجود دارد که در سازمان معتبر است و اساتید می‌توانند مقالات خود را به این مجلات ارسال کنند. خوزستان سهم خوبی در ارسال مقالات داشته است.
رئیس سازمان بسیج اساتید خوزستان در خصوص حلقه‌های علمی بسیج اساتید، گفت: علم یکی از پایه‌های تشکیل هر تمدن است، در بسیج اساتید ۹۳ حلقه علمی وجود دارد. تمام توان ما این است که این حلقه‌ها فعال‌تر شوند. در این حلقه‌ها یک عضو هیأت‌علمی و تعدادی از دانشجویان عضو به بحث‌های علمی می‌پردازند و تلاش می‌کنند یک گره علمی را حل کنند. جلسه‌های توجیهی برای سرحلقه‌ها برگزار شده است.
رازقی‌زاده افزود: تدوین سند ملی اقتصاد مقاومتی که بر تولید، اشتغال و صادرات تأکید دارد، در حال انجام است و هرچه زودتر برای خوزستان آماده می‌شود؛ همچنین ۸۵ حلقه صالحین نیز در استان وجود دارند. در حلقه‌های صالحین، جلساتی با موضوعات مختلف بین اساتید برگزار می‌شود و نتایج این جلسات به سازمان اعلام می‌شود. کارگاه توانمندسازی برای سرحلقه‌ها نیز برگزار شده است و بیش از ۳۰۰ گزارش در این زمینه موجود است.
وی در خصوص فعالیت‌های بسیج اساتید در حوزه ارتباط با صنعت، تصریح کرد: چندین جلسه با بنیاد برکت داشتیم که متعاقب آن بازدید اساتید بسیجی از منطقه نفتی یاران شمالی، چندین جلسه مشترک با صنعت و معدن و برگزاری یک جلسه مشترک با سردار شاهوارپور در خصوص طرح نهال‌کاری جنوب شرق استان ازجمله این فعالیت‌ها هستند. در حوزه فرهنگی اولین بحث ما جنگ نرم است که ۶ جلسه ویژه در این خصوص در ستاد استان داشتیم. حدود ۳۰۰ جلسه در سطح استان در کل کانون‌ها و در سطح اقشار مدرسین جنگ نرم برگزار شد.
رئیس سازمان بسیج اساتید خوزستان ادامه داد: حدود ۴۰۰ مدرس جنگ نرم، دوره عمومی را گذراندند و حدود ۱۵ نفر از این افراد دوره‌های تکمیلی را طی کردند که از این افراد در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود. ۲۳ جلسه کارگاه پیوست‌نگاری فرهنگی در استان تشکیل شد و با تمام توان در حال تقویت اساتید هستیم تا بتوانیم پاسخگوی خواسته رهبر معظم انقلاب باشیم؛ همچنین ۱۲ جلسه نشست بصیرتی نیز داشتیم.
رازقی‌زاده تصریح کرد: جام فوتسال دانشگاه شهید چمران، همایش‌های مناسبتی مختلف و دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم از دیگر برنامه‌های ما بودند. بسیج اساتید چند سال است که متولی راهیان نور است. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با کمک سپاه و بسیج مستضعفان، تمام اساتیدی که تمایل دارند به مناطق جنوبی بروند، برای آن‌ها امکان سفر فراهم شود.
وی گفت: در بحث منابع انسانی، تلاش شد جلسه شورای معاونان هر هفته برگزار شود، همچنین به صورت مرتب در حوزه کانون‌ها جلسات به صورت ماهانه برگزار شدند. امیدواریم در سال جاری موضوعات اقتصاد مقاومتی، تحقق تمدن نوین اسلامی و پیوست‌نگاری فرهنگی که همه از مطالبات مقام معظم رهبری هستند، به‌جد پیگیری شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا