فرامند هاشمی زاده در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به اینکه مشکل اعتباری این طرح در حال حاضر مرتفع شده اظهار کرد: ۶۰۰ میلیارد ریال از اعتبار پارسال متروی اهواز، هم اکنون از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تزریق شده است.
وی اظهار کرد: سه هزار میلیارد ریال نیز اوراق قرضه برای متروی اهواز مصوب شده که قرار است توسط بانک تعاون منتشر شود، که این اوراق در صورت فعال شدن پیمانکار و رضایتمندی از پیشرفت کار منتشر می شود.
هاشمی زاده تاکید کرد: به صورت همزمان قول مساعد خندان دل معاون وزیر کشور مبنی بر فروش اوراق مشارکت برای متروی اهواز در حال پیگیری است و تلاش می کنیم که از سفارش یک هزار واگن در کشور نیز اختصاص سهمی برای متروی اهواز را محقق کنیم.
وی گفت: قطارشهری اهواز بعد از وقفه چند ماهه ای که در اثر اختلاف کارفرما و پیمانکار بوجود آمده بود، از سه ماه پیش دوباره فعال شده است.
هاشمی زاده افزود: هم اکنون عملیات اجرایی ریل گذاری در تونل میدان فرودگاه آغاز شده که به سمت ایستگاه چهارشیر ادامه می یابد.
وی ادامه داد: دستگاه تونل زنی (TBM) نیز در حال آماده سازی است و حفاری تونل دوم در خیابان نادری که از زیر رودخانه کارون عبور می کند، در حال اجراست.
*انتخاب پیمانکار دوم برای متروی اهواز
معاون استاندار خوزستان همچنین گفت: تفاهم نامه اجرای خط ۲ متروی اهواز نیز بین قرارگاه خاتم و سازمان قطارشهری در حال مبادله است که یکی از بندهای این تفاهم نامه کمک به تسریع خط یک متروی اهواز است.
وی درباره گزینه خلع ید پیمانکار فعلی متروی اهواز (کیسون) که پیش از این مطرح بود نیز اظهار کرد: قرارگاه خاتم همزمان با شرکت کیسون در این طرح مشغول به کار می شود و در صورت ادامه کم کاری های کیسون، جایگزین آن می شود.
هاشمی زاده ضمن ابراز نارضایتی از پیشرفت طرح مترو در ماه های اخیر گفت: با توجه به تزریق اعتبار، انتظار ما این بوده که کار با سرعت بیشتری انجام شود زیرا بهانه نبود نقدینگی حل شده است.
وی با اشاره به برنامه زمانبندی جدید برای افتتاح مرحله اول طرح متروی اهواز اظهار کرد: تمام اقدامات تعریف شده و به تایید شرکت کیسون نیز رسیده است که باید بر اساس آن اجرا شود.
هاشمی زاده افزود: مرحله نخست طرح (میدان فرودگاه تا مصلا) قرار بود در مرداد ماه به بهره برداری برسد اما بر اساس زمان بندی جدید تا دی ماه امسال باید به بهره برداری برسد.
وی تصریح کرد: در صورت تعلل در کار و عملی نشدن تعهدات پیمانکار، مجبور می شویم روش دیگری را در پیش بگیریم.
هاشمی زاده در ادامه درباره مهلت تعیین شده از سوی خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور برای حل اختلافات پیمانکار و کارفرما اظهار کرد: وی منتظر است که عملکرد پیمانکار را در این مدت ببیند، که در صورت نارضایتی خلع ید پیمانکار دوباره در دستورکار قرار می گیرد.
بر اساس این گزارش، خط یک قطار شهری اهواز به طول ۲۳ کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.
مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها ۲۷ درصد پیشرفت دارد و به گفته مسئولان در ۲ سال گذشته پیشرفت کار تقریبا صفر بوده و کارگاه نیز تعطیل بوده است.
در جلسه ای که مرداد ۹۴ برای بررسی وضعیت مترو با حضور خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور در استانداری برگزار شد، نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد ۹۴ مسئولان، اعلام کردند که قصد دارند شرکت کیسون پیمانکار این طرح را خلع ید کنند.
خندان دل در سفر ۲۴ فروردین ۹۶ به اهواز نیز مهلت یک ماهه ای برای حل اختلافات پیمانکار و کارفرما تعیین کرده بود.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان ۹۴ و بعد از آن نیمه ۹۶ اعلام شده و قرار بود فاز نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اسفند ۹۵ در سفر به خوزستان اعلام کرد: دولت برای اتمام طرح متروی اهواز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد تا بر اساس تعهدات مسئولان اجرایی مترو این پروژه ظرف ۱۰ ماه آینده به بهره برداری برسد.
خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و فاز مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.
۷۱۵۱/۶۰۰۲
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
Source link