ایران و جهان

حفاظت از منابع طبیعی در گرو مردمی‌کردن آن است/تخریب و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی کردستان زیاد است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، طبیعت، بسان مادری مهربان انسان را در دامن خود می‌پروراند و سخاوتمندانه، همه منابع و سرمایه‌های خود را به پای ما می‌ریزد، تاکنون همه موجودات روی زمین کوشیده‌اند تا به قانون و نظام طبیعت پیرامون خود گردن نهند و خود را با آن سازگار کنند، اما انسان، خواسته و ناخواسته، روند طبیعی محیط زیست خود را دگرگون کرده است، هر روز درختان بسیاری با قساوت، قلع و قمع می‌شوند و آب‌ها به هدر رفته و آلوده می‌شوند، جنگل‌های طبیعی ازمیان می‌روند، بسیاری از گونه‌های زیستی در حال انقراض هستند و صدها گونه به علت از دست دادن زیستگاه‌های خود نابود شده‌اند.

محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار محسوب می‌شود و رشد سایر بخش‌ها در گرو پایداری و کارکرد صحیح آن معنا و مفهوم پیدا می‌کند، پیشرفت‌ اقتصادی، صنعتی و اجتماعی در چند دهه گذشته در ایران سبب شد تا از محیط زیست بیش از ظرفیت منابع آن بهره‌برداری شود، موضوعی که پیامدهای مخربی را در این عرصه برجای گذاشت.

تخریب محیط زیست معلول نابرابری‌های اجتماعی و استفاده غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسان‌ها است، شیوه‌های ناصحیح و غیرعادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده‌ساختن محیط زیست در کشورمان نشان دهنده فقدان آگاهی‌های زیست محیطی و ضعف‌ساز و کارهای قانونی در صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آلوده ساختن آن است، برای از بین بردن این نقیصه‌ بزرگ و اساسی باید آگاهی افراد نسبت به مسائل زیست‌محیطی افزایش یابد و مدیریت‌های کلان در ایجاد ساختار مناسب همراه با الزامات قانونی برای رعایت حقوق عمومی تلاش کنند و انگیزه‌ها و حساسی‌ها را برای مقابله با آلاینده‌ها بالا ببرند.

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان به منظور بررسی و تشریح فعالیت‌ها و اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان که متولی نگهداری و صیانت از جنگل‌ها هستند با حضور در دفتر خبرگزاری فارس استان کردستان با خبرنگاران این رسانه به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

فارس: بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، عملکرد انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر در این برهه حساس افرادی در برخی شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها در تشریح و اهمیت دادن به خبرهای ناامیدکننده پیشقدم شده‌اند در حالی که امروز باید امید را به جامعه تزریق کنیم و از انتشار اخبار ناامیدکننده پرهیز کنیم.

مطمئنا عملکرد نظام در طول چهل سال از پیروزی انقلاب در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها آنقدر درخشان است که قابلیت ارائه داشته باشد اما چون احساس می‌کنیم نسبت به انتظاراتی که خودمان در بین مردم ایجاد کرده‌ایم کم‌کاری صورت گرفته ناامیدی را در بین مردم پمپاژ می‌کنیم که این درست نیست.

امروز ما در حال برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و در طول این چهل سال زحمات زیادی کشیده شده است، هزینه‌های زیادی داده‌ایم البته خطا و آزمایش‌های زیادی هم انجام شده است اما اینطور نیست که عملکردمان در طول این چهل سال قابلیت ارائه کردن به مردم را نداشته باشد.

فارس: استان کردستان چه مقدار مرتع و جنگل دارد؟

در کل دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار عرصه سرزمینی استان کردستان است که از این میزان حدود یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار آن مرتع است، حدود ۳۷۴ هزار آن جنگل و بقیه هم شامل زمین‌های زراعی و کشاورزی مردم است.

فارس: حفظ و نگهداری جنگل‌ها و مراتع تا چه اندازه اهمیت دارد؟

موضوع حفظ و نگهداری محیط زیست و عرصه‌های جنگلی و مرتعی یک اصل است که در تمام کشورها پذیرفته شده است پس اگر کسی یا کشوری فرهنگ حفظ و نگهداری این عرصه‌ها را داشته باشد قطعا بستر برای توسعه بیشتر آن فراهم است.

در کشور ایران نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی که بر پایه توانمندی‌ها و تفکرات علمی و کارشناسی داخلی است تاکید دارند اگر ما از این عرصه‌ها به خوبی نگهداری کنیم بستر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که همین مراتع و جنگل‌هاست بیشتر فراهم می‌شود.

بسیاری از تهدیدهای مطرح علیه جوامع بشری از مسایل زیست‌محیطی سرچشمه می‌گیرند، این تهدیدها، هرچند ظاهری غیرامنیتی داشته و طبیعی جلوه می‌کند، لیکن در عمل امنیت را تحت تاثیر قرار داده و گاهی آثار و تبعات بسیار بیشتر و چشمگیرتری از جنگ‌ها را به همراه می‌آورند پس شناخت چالش‌های ناشی از تاثیر مسایل زیست محیطی بر جغرافیای طبیعی و انسانی کشورها و به تبع آن تسری و تاثیرگذاری تبیین این آثار بر جغرافیای امنیتی و سیاسی آنها، مساله اصلی است که باید همواره از توجه خاصی برخوردار باشد.

در واقع، آب، خاک و مردم می‌توانند دست در دست هم دهند تا نانی بدست آوریم و به غفلت نخوریم، اگر امروز ما به هر دلیلی از منابع جنگلی و پوشش گیاهی خود به شیوه اصولی، منطقی و برنامه‌ریزی‌شده استفاده نکنیم در آینده بسترهای زندگی، حیات و تامین امنیت غذای را از دست می‌دهیم.

همانطور که می‌د‌انیم امنیت دارای شاخه‌های مختلفی از جمله امنیت نظامی، اقتصادی، اجتماعی و … است ولی واقعیت این است که امنیت زیست‌محیطی بالاتر از همه امنیت‌ها است چرا که وقتی امنیت زیست‌محیطی فراهم نشود بستر برای ایجاد امنیت نظامی، اقتصادی و …. نیز فراهم نمی‌شود و اگر به این امر مهم بی‌توجهی کنیم با صدماتی روبرو می‌شویم که با میلیاردها دلار قابل جبران نیست.

مردمی کردن منابع طبیعی اولویت اصلی ماست

فارس: حفاظت از منابع طبیعی در کشور به چه صورت است؟

در بحث حفظ و نگهداری منابع طبیعی یکسری قوانین، مقررات و سیاست‌هایی در سطح کشور وضع شده است ولی واقعیت امر این است که در فرایند توسعه منابع طبیعی مشارکت حقیقی مردم حلقه مفقوده است، در واقع در فرایند توسعه منابع طبیعی، ما بدون همکاری و مشارکت مردم نمی‌توانیم کاری در منابع طبیعی پیش ببریم و بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم مردمی‌کردن منابع طبیعی است.

در واقع در راستای صیانت از منابع طبیعی باید تمامی مردم پای کار باشند چراکه در تمام دنیا «مردم» حافظان اصلی منابع طبیعی هستند و جنگل‌بانی به تمامی اقشار جامعه تعمیم داده می‌شود.

اما در این راستا چند مشکل وجود دارد، اول آنکه مردم تا زمانی که آموزش نبینند و ندانند در چه چیزی مشارکت کنند نمی‌توانند کاری را پیش ببرند، پس وظیفه ما آگاهی‌دادن است، در مرحله دوم باید انجمن‌های زیست‌محیطی، سازمان‌های مردم‌نهاد، تعاونی‌های فراگیر و تخصصی را ساماندهی کنیم که به منظور انجام این کار از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی استفاده کردیم و خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کارهایی که در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام می‌شود بدون استثنا از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و فنی استفاده کرده‌ایم.

فارس: حمایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان از تشکلات مردمی چگونه است؟

باید از تشکلات مردمی که در راستای حفاظت و نگهداری مراتع فعالیت می‌کنند حمایت و پشتیبانی کنیم که اگر حمایت نکنیم قطعا در نیمه راه تنها می‌مانیم، البته در بحث پشتیبانی باید هم حمایت حقوقی و اعتباری داشته باشیم، هم حمایت معنوی، ولی متاسفانه تا امروز در این زمینه موفقیت‌های خوبی حاصل نشده است و دلیل اصلی آن هم شاید این باشد که تا امروز به این تشکل‌ها اعتماد نکردیم.

البته در سطح کشور نیز تعریف مشخصی از مشارکت‌های مردمی که در آن پشتیبانی حقوقی و مالی داشته باشد وجود ندارد و این باعث می‌شود که اگر فردی در مهار آتش‌‌سوزی جنگل‌ها با ما مشارکت داشته باشد و آسیبی ببیند، هیچ قانونی برای حمایت از آن وجود نداشته باشد، در واقع بحث حمایت حقوقی و قانونی در مشارکت مردمی بصورت خیلی ابتدایی وجود دارد که با نگرش ما از حمایت بسیار فاصله دارد.

اختصاص ۱۸۰ میلیارد ریال به حوزه آبخیزداری استان

فارس: حوزه آبخیزداری هم در زیرمجموعه منابع طبیعی است، در کردستان برای این بخش چه کارهایی انجام شده است؟

‌طبق مطالعاتی که انجام شده بیش از ۳۰ هزار چشمه در استان کردستان داریم که به شیوه‌ای زیبا در سطح استان پراکنده شده‌اند که اگر ما بتوانیم جنگل‌ها و مراتع خود را حفظ کنیم  به آب‌دهی چشمه‌ها و ذخایر آب نیز کمک کرده‌ایم اما اگر جنگل‌ها را حفظ نکنیم میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی کم می‌شود، فرسایش خاک بیشتر می‌شود.

در راستای حفظ منابع آبی استان، امسال ۲۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به حوزه آبخیزداری در سطح کشور اختصاص داده شده است که خوشبختانه در استان کردستان با ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده سهمی متناسب و شاید بیشتر از استان‌های دیگر را گرفتیم که برای هزینه‌کرد این میزان اعتبار حدود ۱۹ زیرحوزه را در استان مطالعه و تعریف کرده‌ایم که کارهای آبخیزداری را در این ۱۹ زیرحوزه انجام دهیم تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن با به نتیجه رسیدن طرح‌ها بیشترین دستاورد را داشته باشیم.

هر چند ما متولی تامین آب نیستیم اما امروز در دشت‌های قروه و دهگلان کارهای آبخیزداری و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی را انجام می‌دهیم که به شیوه غیرمستقیم در تامین آب و ذخیره‌سازی آب در سفره‌های زیرزمینی تاثیر می‌گذارد.

خوشبختانه انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان زودبازده بوده و در مقایسه با پروژه‌های کلان سدسازی اعتبار کمتری نیاز دارد و اثربخشی آن را مردم منطقه می‌توانند در فرصت‌های زمانی کمتری ببینند.

با توجه به اینکه استان کردستان سرمنشا ۵۶ حوزه آبخیز کشور است پس عملیات آبخیزداری که در کردستان اجرا می‌شود برروی حوزه آبخیز کل کشور تاثیر می‌گذارد.

فارس: چه مشکلاتی در حوزه حفاظت از منابع طبیعی در استان وجود دارد؟

ما در بحث نگهداری و حفاظت از عرصه‌های جنگلی و طبیعی چندین گرفتاری داریم از جمله اینکه در حال حاضر بحث تخریب و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی زیاد است و مطمئنا اداره منابع طبیعی با تمام پرسنل خود شاید بتواند فقط از ۱۰ درصد منابع طبیعی استان حفاظت و نگهداری کند، بنابراین لازم است در این حوزه هم جوامع محلی، هم دهیاران و شوراهای روستا، هم رسانه‌ها و هم تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط فرهنگ‌سازی کنند که مردم منافع یک روزه خود را فدای مصالح و منافع آیندگان نکنند.

مشکل دوم این است که امروز غرب کشور و خصوصا جنگل‌های زاگرس گرفتار قاچاق چوب شده‌اند اما خوشبختانه استان کردستان هم زود حساسیت نشان داد و هم همکاران مراجع قضایی و انتظامی و هم انجمن‌ها و مردم بصورت شبانه‌روزی در مهار این مشکل به ما کمک می‌کنند.

مشکل بعدی این است که امروز مشاهده می‌کنیم در برخی از شهرستان‌های استان بدون کسب استعلام و اجازه منابع طبیعی مثلا مجوز کارگاه تولید زغال که ماده اولیه آن چوب است را صادر می‌کنند بعد از ساخت و ساز وقتی ما متوجه می‌شویم مطمئنا مانع فعالیت آن می‌شویم بنابراین فرد مجبور است برای تامین مواد اولیه کارگاه خود، بصورت قاچاقی و پنهانی اقدام به قطع درختان و یا خرید از دلالان کنند.

در سال‌های گذشته بخشی از چوب مورد نیاز کشور را از طریق واردات تامین می‌کردند که امروز به دلیل نوسانات بازار ارز واردات چوب خیلی کم شده است، بخش دیگری از طریق زراعت چوب تامین می‌شد یعنی افرادی در زمین‌های کشاورزی خود اقدام به پرورش درختانی می‌کردند که بعدا با قطع و فروش آنها کسب درآمد می‌کردند، بخشی هم به شیوه مدیریتی از قطع درختان جنگل‌های شمال تامین می‌شد و باز مقداری هم بصورت مدیریتی در حوزه زاگرس آن هم در عرصه‌هایی که درختان فرسوده و بیمار داشت  تامین می‌شد اما امروز بحث تنفس جنگل‌های شمال مطرح است و کل توجهات به سمت جنگل‌های زاگرس معطوف شده است.

فارس: طرح تنفس؟

بحث تنفس جنگل‌های شمال از سال ۹۲ شروع شده و طبق این طرح قرار است تا ۱۰ سال از جنگل‌های شمال استفاده نشود و ممنوعیت قطع درختان جنگلی به عنوان راهکاری برای حفظ سرمایه‌های ملی اجرا شود، هر چند این تصمیم درست است اما در کنار این تصمیم باید تصمیمی هم برای تامین چوب موردنیاز کشور و مایحتاج کارخانجات چوب بگیریم، چون در غیر اینصورت این صنایع هم دچار مشکل می‌شوند و افرادی سودجو پیدا می‌شوند که به شیوه‌های مختلف و زیرکانه با تفکرات شیطانی اقدام به قطع درختان می‌کنند.

فارس: آیا برنامه‌ای برای جلوگیری از قطع درختان زاگرس دارید؟

پرسنل حوزه حفاظت ما از اول پاییز با جدیت ورود پیدا کرده‌اند و با تلاش شبانه‌روزی خود، در مدت سه ماه گذشته، نزدیک به ۸۲۶ محموله چوب را در مبادی ورودی و خروجی استان بررسی و متوقف کرده‌اند که در این بازرسی‌ها ۴۶ محموله مقطوعات چوبی قاچاق به میزان ۳۰۰ تن شناسایی شده و از طریق مراجع قضایی برای آنها حکم صادر شده و توقیف شده‌اند.

بحث جلوگیری و پیشگیری از قطع درختان جنگلی به تنهایی از عهده اداره منابع طبیعی برنمی‌آید، ما به همکاری و همراهی تمام دستگاه‌های مسؤول نیازمندیم چرا که فقط منابع طبیعی متولی حفظ و نگهداری از آنها نیست، مگر شهرداری‌ها در محدوده و حریم شهرها فضای سبز ندارند پس می‌توانند کمک کنند، مگر در محیط زیست مناطق حفاظت شده نداریم، مگر پناهگاه حیات وحش در استان نداریم پس سازمان محیط زیست در عرصه‌های محافظت شده که خود از آن بهره‌برداری می‌کند می‌تواند از قطع درختان جلوگیری کند چراکه اگر درختان این منطقه از بین برود خود ماهیت کار محیط زیست به یغما می‌رود و همچنین تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط دیگر مسؤول هستند.

فارس: آماری از میزان قطع درختان در استان دارید؟

در سال ۹۶ بیش از ۸۲ فقره قطع اشجار داشتیم که حدود ۵ هزار و ۶۰۰ اصله نهال قطع شده بود اما امسال از ۱۲۸ فقره شناسایی شده  ۹ هزار و ۹۴۰ اصله نهال قطع شده است که البته شناسایی این میزان با همکاری انجمن‌ها و مردم محلی صورت گرفته است.

فارس: در حوزه پیشگیری از قطع درختان جنگل‌های استان چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

حلقه مفقوده ما در حفظ و نگهداری از منابع طبیعی، مشارکت مردم است، اصل کار ما فرهنگ‌سازی، دوم پیشگیری و سوم مشارکت‌پذیری مردم است اما متاسفانه تا امروز ضعیف عمل شده است.

بی‌اطلاعی مردم از کاربردهای درختان بی‌ثمر

فارس: آیا درختان جنگلی می‌تواند کاربرد اقتصادی برای مردم استان داشته باشد؟

همانطور که می‌دانیم اکثر مردم مناطق روستایی معتقد هستند که درخت‌های بی‌محصول و بی‌ثمر را باید قطع کرد درحالی که اینطور نیست و بسیاری از درختان بی‌ثمر کاربردهای دیگری دارند که مردم محلی ما از آن اطلاعی ندارند و نیازمند آگاه‌سازی هستند، مثلا درختان بیدی که در روستای نوره سنندج وجود دارد هرچند کیفیت بالایی در زمینه تولید عرق بیدمشک دارند اما مردم محلی ما به دلیل اینکه اطلاع چندانی ندارند آن را با قیمت پایین به کاشانی‌ها می‌فروشند و با برند کاشان در بازار عرضه می‌شود در حالی که اگر ما بتوانیم در ۱۲ هزار بیدستان استان که در مسیر آب‌راه‌های استان وجود دارد بصورت پایلوت توسعه درختان بیدمشک را اجرا کنیم و به شیوه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم که با پیوندزنی، درخت‌های بید را به بیدمشک تبدیل کنیم و هر کسی که زمین کشاورزی در بستر رودخانه داشته باشد آنها را پرورش دهد هم به توسعه اقتصادی استان کمک کردیم و هم مانع قطع این درختان توسط افراد سودجو می‌شویم و هم خود مردم محلی به عنوان حافظان اصلی این درختان اقدام می‌کنند.

خدا این نعمت بزرگ را به ما داده است پس باید از آن استفاده کنیم اما استفاده‌ای که درست و اصولی باشد و برای آیندگان نیز بماند.

مشکل ما در استان کردستان این است که اداره منابع طبیعی استان کردستان با ۲۷۷ نفر پرسنل به تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی‌تواند حوزه منابع طبیعی را تحت پوشش برنامه‌های حفاظتی خود قرار دهد. 

شناسایی و حفاظت از مکان‌های حساس

هرچند مکان‌های حساس را شناسایی کرده‌ایم و اکیپ‌های حفاظت ما بیشتر در این نقاط حساس متمرکز شده‌اند اما در بقیه جاها نیز مردم محلی با ما مشارکت می‌کنند و به محض وجود مشکلی اطلاع‌رسانی می‌کنند هرچند آگاهی‌های کاملی تا امروز به مردم روستاها نداده‌ایم.

فرهنگ رایگان بودن زمین‌های منابع طبیعی اشتباه‌ترین تفکر است

البته یکی از مشکلات ما این است که اکثر دستگاه‌های اجرایی استان، در بحث جاده‌کشی، لوله‌کشی بی‌رعایتی می‌کنند و باعث تخریب منابع طبیعی استان می‌شوند، به اعتقاد آنها زمین‌های منابع طبیعی مفت است پس هرگونه تخریب و دستکاری آن بلامانع است درحالی که این فرهنگ رایگان بودن زمین‌های منابع طبیعی بزرگترین بدبختی است که ما امروز با آن مواجه هستیم و از این ناحیه صدمات بسیاری دیده‌ایم.

بهره‌گیری از معتمدین محلی در راستای آموزش به مردم

فارس: برای فرهنگ‌سازی حفظ و نگهداری مراتع و جنگل‌ها در استان کردستان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

خوشبختانه در بحث آموزش و ترویج با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان شروع بکار کردیم و در بحث برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز هرچند اعتبار اندکی در اختیار داریم اما باز در این حوزه هم ورود پیدا کرده‌ایم.

در زمینه آموزش و ترویج، دوره‌های آموزشی شامل آشنا کردن مردم با خواص، مزایا و فواید منابع طبیعی و به ویژه از بُعد اکوسیستمی و محیط زیستی و چگونگی حفاظت از منابع طبیعی را با اولویت‌بندی در شهرستان‌های جنگی استان شامل سروآباد، مریوان، بانه و کامیاران برگزار کردیم اما همانطور که می‌دانیم بحث آموزش و آگاهی‌دادن و فرهنگ سازی زمان‌بر و هزینه‌بر است و در سال‌های بعد خروجی آن را مشاهده خواهیم کرد.

البته به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توان با کل مردم بصورت چهره به چهره جلسه برگزار کنیم به همین منظور در هر منطقه چندین فرد معتمد و شاخص که سخن آنها در بین مردم نفوذ دارند را دعوت کردیم و به آنها آموزش داده‌ایم که خود آنها به مردم روستا آموزش دهند و خوشبختانه نقش این افراد خیلی تاثیرگذار بوده است.

استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی استان در راستای آموزش و ترویج

البته در کنار آنها، با استفاده از اطلاعاتی که نظام مهندسی کشاورزی استان در اختیار ما قرار داده است در هر منطقه تعدادی فارغ‌التحصیل رشته‌های کشاورزی شامل رشته‌های آبخیزداری، جنگل و مرتع که در روستاها ساکن و مورد اعتماد مردم روستا هستند را به عنوان تسهیل‌گر انتخاب کردیم که این افراد متناسب با رشته تحصیلی خود با مردم صحبت کنند و به آنها آموزش دهند و خوشبختانه در این بخش هم به موفقیت‌هایی رسیده‌ایم.

براساس این طرح در ۱۷۰ روستای استان کردستان فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود را متمرکز کرده‌ایم و این تسهیل‌گران به عنوان رابطی بین سازمان منابع طبیعی و مردم عمل می‌کنند.

 با توجه به اینکه دید زیست‌محیطی منجر به حفاظت از منابع طبیعی می‌شود باید فرهنگ‌سازی حفاظت از جنگل و نگهداری از آن از کودکی آغاز شود بنابراین  در راستای فرهنگ‌سازی، طرح همیاران طبیعت را نیز اجرا کرده ایم که در این طرح بیش از ۷۵ درصد از همیاران ما دانش‌آموزان مدارس هستند و حدود ۲۵ درصد نیز معتمدین محلی هستند.

فارس: هر ساله و بخصوص در فصل تابستان و پاییز با آتش‌سوزی‌هایی در مراتع و جنگل‌های استان مواجه می‌شویم اما شایعاتی مطرح است که خود افرادی که برای مهار آتش‌‌سوزی جنگل‌ها با منابع طبیعی قرارداد دارند اقدام به آتش‌زدن جنگل‌ها می‌کنند که درآمد بیشتری کسب کنند؟

این شایعه است و اصلا درست نیست چرا که طبق قراردادی که ما با پیمانکاران این عرصه منعقد می‌کنیم اگر حتی یک مترمربع آتش نگیرد ما باز به آنها کل مبلغ قرارداد را می‌دهیم، یعنی با آتش گرفتن یک منطقه گرفتاری و زحمت آنها بیشتر می‌شود، حتی ما اعلام کردیم درصورتی که در منطقه‌ای آتشی رخ ندهد ما به عنوان تشویقی مبلغی را نیز به پیمانکار می‌دهیم و در صورت هرگونه آتش‌سوزی مشمول جریمه می‌شوند.

ما با صداقت و با شفافیت خدمتکار مردم هستیم و به این خدمتکاری نیز افتخار می‌کنیم اما متاسفانه شبکه‌های اجتماعی ما در برخی مواقع ناجوانمردانه ورود پیدا می‌کنند که نه تنها به کلیات نظام خدشه وارد می‌کنند بلکه در برخی موارد باعث تاثیر روی نیروهای محلی و بومی شده و انگیزه مشارکت را نیز از آنها می‌گیرند.

نیروهای سپاه و بسیج اولین کمک‌کنندگان در مهار آتش‌ جنگل‌های استان هستند

فارس: شایعه دیگری که وجود دارد بحث همکاری منابع طبیعی و سپاه برای آتش‌زدن جنگل‌های استان است در این مورد چه نظری دارید؟

متاسفانه یکی دیگر از شایعات در سال گذشته این بود که نیروهای سپاه پاسداران با همکاری منابع طبیعی اقدام به آتش‌زدن جنگل‌های استان می‌کنند که این مطلب نیز از اساس کذب بود چرا که هر زمان و هرجایی که با آتش‌سوزی جنگل‌‌های استان مواجه شده‌ایم اولین جایی که وارد عمل شده است نیروهای سپاه و بسیج بوده‌اند اما متاسفانه عواملی از خارج کشور این شایعات را برنامه‌ریزی می‌کنند و عده‌ای هم در داخل سهوا و یا عمدا ابزار دست دشمن می‌شوند.

در کردستان مردم تا پای جان از جنگل‌های زاگرس حفاظت می‌کنند

فارس: وضعیت آتش‌سوزی‌های امسال را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

امسال کار ما سخت‌تر است چراکه تا امروز میزان بارندگی ما نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است، وقتی بارندگی بیشتر شود پوشش جنگلی و گیاهی نیز بیشتر می‌شود، اما چون در این سال‌ها به دلیل تغییر سبک زندگی مردم روستا، تعداد دام به شدت کاهش پیدا کرده است بنابراین دام کمتری از این پوشش گیاهی استفاده می‌کنند و در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا امکان آتش‌سوزی همین پوشش گیاهی وجود دارد.

چون حجم پوشش گیاهی بسیار بالاست امکان اینکه آتش‌سوزی‌های عظیمی رخ دهد بالاست بنابراین دغدغه ما نیز به عنوان مسئولین این امر بالاتر می‌رود اما تجربه ثابت کرده است که مشارکت مردم کردستان در مهار آتش قابل تحسین است یعنی اگر در همه جای دنیا موقع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها مردم کیلومترها آن طرف‌تر دنبال مکان امن می گردند ‌اینجا انسان‌ها برای نجات جنگل‌های زاگرس سر از پا نمی شناسند و حتی تا پای جان در برابر زبانه‌های بی‌رحم آتش می‌ایستند.

یک بام و هزار هوای مدیریت زمین در کشور

فارس: مدیریت اصلی زمین بر عهده چه سازمانی است؟

متاسفانه در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی متعددی در بحث زمین اظهارنظر می‌کنند، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن جدا، منابع طبیعی و شهرداری جدا، جهاد کشاورزی و امور اراضی جدا، در حالی که نباید این باشد.

در کشورهای پیشرفته تمام استعلام‌های مرتبط به یک طرح سرمایه‌گذاری در کمتر از ۵ دقیقه جواب داده می‌شود اما در کشور ما چندین ماه طول می‌کشد دلیل آن هم این است که سازمانی متمرکز و تخصصی در بحث زمین در جمهوری اسلامی ایران که مطالعه و تحقیق کند، لایحه پیشنهاد دهد و قانون را اجرایی کند وجود ندارد، یک بام داریم و هزار هوا.

امروز در بحث بانک اطلاعاتی زمین به شدت مشکل داریم به همین منظور اقدام به تهیه این بانک اطلاعاتی در استان آن هم با هزینه‌ای بسیار پایین کرده‌ایم که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم این مهم عملیاتی شود.

امروز ما در بحث تثبیت مالکیت زمین شامل اراضی ملی و زراعی تداخل داریم و همین تداخلات باعث بروز مشکلاتی شده است که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح این مشکلات نیز رفع شود.

درحال حاضر ۱۹۳۳ پلاک داریم که همه اینها دارای تداخل هستند و از سال ۹۴ فقط ۱۷۵ پلاک را تعیین تکلیف کرده‌ایم، بنابراین اگر این بانک اطلاعاتی زمین ساماندهی شود و اگر براساس قانون رفع تداخلات انجام شود فکر می‌کنم یکبار برای همیشه مشکل تعدد پرونده‌های مراجع قضایی ما کم می‌شود و اختلافت مردم با مردم و مردم با دولت به شدت کم می‌شود.

فارس: سخن پایانی…

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بستر توسعه استان کردستان و پیشخوان تمام دستگاه‌های دولتی استان است که اگر از فعالیت‌های آبخیزداری، تثبیت مالکیت، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه زراعت چوب، تثبیت مالکیت دولت و مردم و همچنین نظام بهره‌برداری اصولی و پایدار از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی حمایت شود می‌تواند رونق اقتصادی را در استان تثبیت کند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا