اجتماعیاخبار خوزستاناقتصادیتیتر دوستون وسطفرهنگی

استاندار خوزستان: خوزستان متناسب با خدمات ارائه دهنده به کشور نیازمند توجه است

به گزارش خوز ۲۴ به نقل از کمیته اطلاع رسانی هفته دولت، غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در برنامه تلویزیونی “زنده باد زندگی” از شبکه دو سیما با اشاره به تولید فرآوده های بسیار از نیشکر گفت: گردش مالی کشت نیشکر در خوزستان در سال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است اما یکی از مشکلات این کشت شور شدن آب است.
استاندار خوزستان با بیان اینکه برای مساله شور شدن آب فکری نشده است ادامه داد: در واقع ما منافع ملی را لحاظ کرده ایم اما از مضرات آن برای استان غافل شده ایم.
وی با اشاره به تولید ۶۰۰ هزار تن شکر در خوزستان یادآور شد: میزان شوری آب ناشی از مزارع نیشکر کم شده اما همچنان میزان شوری بالا است که سبب شور شدن رودخانه ها می شود.
شریعتی تصریح کرد: خوزستان مرکز تولید ثروت و قطب محصولات کشاورزی است. درحال حاضر گندم مورد نیاز ۱۲ میلیون نفر توسط اراضی خوزستان تامین می شود همچنین گندم استان خوزستان به دلیل مقادیر زیادی گلوتن سبب کیفیت بخشی به نان تولیدی سایر استان ها می شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به مساله آب در استان اشاره و خاطر نشان کرد: برای آب خوزستان برنامه ریزی شده و هرگونه برنامه ریزی جدید مانند انتقال آب و برداشت سبب به هم خوردن چرخه طبیعی آب می شود.
استاندار خوزستان یادآور شد: زندگی و معیشت مردم استان به ویژه در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر به آب بستگی دارد و تعداد زیادی از مردم این خطه همواره از طریق صیادی معیشت کرده اند.
وی به مراکز نوین آبزی پروری در استان اشاره کرد و گفت: در مراکز جدید آبزی پروری بابهره گیری از روش های جدید آبزی پروری و حوضچه های سرپوشیده بتنی میزان تبخیر آب بسیار کاهش و بهره وری افزایش یافته است.
 شریعتی گفت: بیشترین سدهای کشور در خوزستان شده شده ظرفیت آنها ۱۶ میلیارد متر مکعب است. سدها فواید بسیاری همچون تولید برق و ذخایر آبی در خشکسالی دارند.
وی افزود: اما در کنار این مزایا معایبی هم دارد. به طور نمونه با احداث هرکدام از سدها روستاهای بسیاری خالی از سکنه شده و به زیر آب رفتند. در واقع مبلغی که تحت عنوان قیمت اراضی محل سکونت وکشت به انها داده شد کفاف زندگی آنها را نمی داد از همین رو در حاشیه شهرها ساکن شدند.
استاندار خوزستان با اشاره به ایجاد آسیب های اجتماعی در نتیجه گسترش حاشیه نشینی خاطر نشان کرد: از دیگر معایب سد سازی ها نادیده گرفتن حقابه اراضی اطراف سدها است. درواقع تا پیش از سدسازی ها با وجود سیلاب های فصلی اراضی مرطوب و پوشش گیاهی ایجاد می شد اما درحال حاضر به دلیل خشکی به کانون های ریزگرد تبدیل شده اند.
 وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: از سویی دیگر شرکت نفت برای استخراج نفت از تالاب هورالعظیم آب آن را خشک می کرد که همین امر سبب مشکلات معیشتی ساکنان هورف دامداران و ایجاد کانون های ریزگرد شده است.
استاندار خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفت و شرکت نفت مکلف به استخراج نفت از درون آب شد. درحال حاضر تالاب هورالعظیم حدود ۸۰ درصد آبگیری شده است.
وی با بیان اینکه قسمت عراقی تالاب هورالعظیم خشک است تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ کارت صیادی برای استفاده از ماهیان تالاب هورالعظیم صادر شده است.
شریعتی اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته در ۲۰ هزار هکتار از کانون های ریزگرد نهال کاشته شده است و ۱۰ هزار هکتار توسط کانال کشی مرطوب سازی شده است که این اقدامات نقش مهمی در کانون های ریزگرد جنوب شرق اهواز دارد.
وی به خشک شدن نخیلات استان هم اشاره و تصریح کرد: خشکسالی امسال در استان در ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است آورد آب کارون ۶۴، کرخه ۳۷ درصد، زهره ۹۲ درصد و دز ۶۰ درصد کاهش داشته است که همین امر حیات نخیلات را به خطر انداخته است. در ۲ نوبت تیرماه و مردادماه آب به بیشتر نخیلات داده شد و در ادامه نیز باقی نخیلات آبیاری می شوند.
استاندار به کاهش تولید خرما در استان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر به دنبال ادامه حیات نخیلات هستیم.
وی در پایان ضمن قدردانی از توجه رهبری، ریاست جمهوری و اعضای هیات دولت به خوزستان تصریح کرد: از مردم کشور نیز بخاطر احساس همدردی با مردم استان در شرایط سخت تشکر و قدردانی می کنم و در پایان از مردم خوزستان بخاطر تحمل برخی شرایط و مشکلات سپاسگزارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news news
دکمه بازگشت به بالا