اخبار خوزستان

سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاربرای اجرای ۲۱۹ پروژه اقتصادی درخوزستان



به گزارش ایرنا علی بحرینی در نشست خبری در محل معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری خوزستان بیان کرد: این میزان سرمایه گذاری برای۳۷ هزار و ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم وبرای ۳۶ هزار و۱۰۷ هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند.
وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته در خوزستان عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ بالغ بر پنج پروژه سرمایه گذاری خارجی با ارزش ۴۷۹ میلیون دلار در استان عملیاتی شده که سه هزار و ۴۶۷ شغل را در خوزستان ایجاد کرده است.
بحرینی بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که مورد بررسی قرار گرفته میزان پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در سال ۱۳۹۵ بوده است که بر این اساس پارسال بانک ها بالغ بر ۲۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند که از این میزان تسهیلات ۱۵ درصد به حوزه کشاورزی ، ۱۰ درصد به صنعت و ۳۱ درصد در حوزه خدمات و بازرگانی و در بخش های دیگر پرداخت شده است.
وی افزود: بانک های مسکن، ملی و کشاورزی بیشترین میزان پرداخت تسهیلات را در سال گذشته داشته اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وبین الملل استانداری خوزستان درادامه افزود: ۲۹۶ میلیارد ریال سپرده پارسال نزد بانک های استان بوده است که بیشترین جذب سپرده در بانک ملی، تجارت و ملت بوده است، باید تناسبی بین سپرده ها و پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها وجود داشته باشد که بانک هایی که بیشترین میزان جذب را داشته اند باید در پرداخت تسهیلات نیز به خوبی وارد شوند.

** انعقاد ۲۱۰ هزار میلیارد ریال تفاهم نامه همکاری اقتصادی با ستاد فرمان حضرت امام خمینی (ره)
معاون هماهنگی امور اقتصادی وبین الملل استانداری خوزستان بیان کرد: این تفاهم نامه ها که بین ستاد فرمان امام خمینی (ره) و استانداری خوزستان منعقد شده است در حوزه های مختلف عمرانی ، ایجاد مشاغل خرد و سرمایه گذاری است.
بحرینی گفت: تا کنون ۱۵۵ هزار میلیارد ریال از این میزان تفاهم نامه در قالب پروژه های سرمایه گذاری در شهرهای آبان، اندیمشک و دزفول عملیاتی شده اند.
وی افزود: طرح دیگری که بنیاد برکت در استان در دست کار دارد طرح توانمند سازی است که در این طرح ۱۹۸ طرح در قالب مشارکت اقتصادی در شهرستان های مختلف به منظور اجرا و عملیاتی شدن در دست بررسی هستند.
بحرینی اظهار کرد: در این طرح سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است که این میزان سرمایه ۵۱ درصد توسط سرمایه گذار و ۴۹ درصد توسط ستاد فرمان حضرت امام خمینی (ره) تامین می شود و بعد از سه سال ستاد فرمان امام (ره) سهام خود را به سرمایه گذار می فروشد تا طرح به بخش خصوصی منتقل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وبین الملل استانداری خوزستان درادامه افزود: کل اعتبار تملک دارایی سال ۱۳۹۵ استان ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده است که ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یافت که ستاد فرمان حضرت امام خمینی (ره) به کمک استان امد و در پروژه های عمرانی استان سرمایه گذاری کرده است.

** ۲۸۵ فرصت سرمایه گذاری در استان خوزستان شناسایی شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی وبین الملل استانداری خوزستان بیان کرد: فرصت های سرمایه گذاری در استان امکان سنجی شده است و در قالب یک فایل در اختیار دستگاه های اجرایی و متقاضیان سرمایه گذاری در استان قرار گرفته است.
بحرینی درادامه افزود: خیلی از استان ها همیشه اعلام می کنند آماده جذب سرمایه گذار دارند اما طرح امکان سنجی شده ای در اختیار ندارندواین باعث می شود که فرآیند عملیاتی شدن پروژه ها طولانی مدت شود .
وی افزود: این فرصت های سرمایه گذاری در هشت بخش زیر بنایی ، از جمله کشاورزی، صنعت و معدن و حمل و نقل و در تمامی زمینه ها برای سرمایه گذاری بررسی شده است.
بحرینی گفت: شناسایی و عملیاتی کردن این فرصت های سرمایه گذاری باعث شد که نخستین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری از چهارم تا هفتم آذرماه سال ۱۳۹۵ در اهواز برگزار شد و استقبال خوبی انجام گرفت و سه هزار و ۹۰۰ نفر بازدید کننده از نمایشگاه داشتیم.
وی افزود: بیش از ۲۵ سرمایه گذار خارجی از کشورهای مختلف داشتیم که ۳۴ تفاهم نامه به ارزش ریالی ۸۸ هزار میلیارد ریال در این نمایشگاه منعقد شد که ۶هزار و ۴۲۵ نفر در قالب این تفاهم نامه ها فرصت ایجاد اشتغال وجود دارد .
معاون هماهنگی امور اقتصادی وبین الملل استانداری خوزستان اظهار کرد: ۹۰ درصد این تفاهم نامه ها قطعی شده به ویژه در بخش پتروشیمی که در حال عملیاتی شدن هستند.
وی بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر در امر سرمایه گذاری بحث پنجره واحد سرمایه گذاری است که در استان های دیگر این بحث نیز گفته شده است که توسط سازمان های امور اقتصادی و دارایی استان ها در حال انجام است اما به صورت سنتی با تشکیل ستاد در حال پیگیری هستند و مشکلات زیادی برسر راه این سرمایه گذاران ایجاد می شود.
بحرینی بیان کرد: در استان پنجره واحد الکترونیکی برای سرمایه گذار ایجاد می شود تا سرمایه گذاران استان بدون نیاز به حضور فیزیکی برای درخواست خود اقدام کنند.
وی افزود: از چهار ماه گذشته عملیات ساخت این سایت شروع کردیم و تمام فرآیندهای صدور مجوزها ایجاد شده است و وظیفه هر دستگاه در این سایت مشخص شده است.
بحرینی بیان کرد: تا سه ماه آینده از پنجره الکترونیک سرمایه گذاری رونمایی می شود و امکان رصد و بررسی و دریافت اطلاعات برای سرمایه گذاران در این سایت وجود دارد.
**۳۱۲ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان عملیاتی شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی وبین الملل استانداری خوزستان افزود: در دولت یازدهم در فاز اول این طرح ۳۱۲ هزار هکتار عملیاتی شده است که بالغ بر ۸۵ درصد این طرح دردست اجرا است و در تاریخ ۱۵ فروردین ماه امسال نیز تامین اعتبار عملیاتی شدن ۲۲۹ هزار هکتار از این طرح مصوب شده است.
وی گفت: این طرح تحول عظیمی را در بخش کشاورزی ایجاد می کند و ۲۵ میلیون تن تولیدو برداشت محصولات کشاورزی در استان افزایش می دهد.
بحرینی عنوان کرد: از دیگر طرح های کشاورزی در استان ایجاد شهرک های کشاورزی است و برنامه ریزی شده است که ۱۵ شهرک کشاورزی در استان ایجاد شود و ۲۹۴ هکتارزمین برای احداث شهرک های کشاورزی در دست بررسی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وبین الملل استانداری خوزستان درادامه افزود: دولت یازدهم در سفری که به استان خوزستان داشته است ۴۶ مصوبه داشته است که ۲۷ طرح در حال انجام و ۱۹ طرح به پایان رسیده است و پروژه های نیمه تمام ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
۷۱۵۸/۶۰۰۲
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشار دهنده : کبری آقازری


Source link

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا