اخبار خوزستان

زیرساخت ها برای مقابله با ریزگردهای داخلی مهیا است


به گزارش خبرنگار مهر، یدالله شمایلی ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۷۰ درصد منشأ ریزگردها خارجی و ۳۰ درصد آن منشأ داخلی دارد. همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار اراضی خوستان بیابانی است که ۴۵۰ هزار هکتار آن شن و ماسه روان و مقداری از آن ریزگردها است.

وی تصریح کرد: مصوبه دولت برای کانون شماره ۴ با مساحت ۱۱۲ هزار هکتار تصویب کرده که ۴۲ هزار هکتار آن را طی سال های ۹۵ و ۹۶ بیابان زدایی کند. در سال گذشته فقط یک ماه وقت داشتیم که امسال باید بیشتر حجم کار را انجام دهیم.

شمایلی با اشاره به اینکه مصوبه های آخر سال گذشته دولت برای حل مشکل آب و فاضلاب بسیار خوب بود، گفت: دومین مصوبه هیئت دولت برای خوزستان در حوزه گرد و غبارهای با منشأ داخلی بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر زیرساخت ها برای مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار مهیا شده است. در برنامه ششم توسعه،۳۲۰ هزار هکتار از اراضی کانون گرد و غبار را تعیین و در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر عنوان کرد: برای حل مشکل گرد و غبار در خوزستان کارها در سطح فوری و اساسی انجام می شود. در منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بنا شده کانالی به طول ۴۴ کیلومتر برای ۴۲ هزار هکتار از اراضی کانون گرد و غبار احداث کنیم.

شمایلی با اشاره به انتقال آب کانال مهندس پورشریفی را برای نهال کاری منابع طبیعی در اراضی بیابانی کانون گرد و غبار گفت: در هفته های اخیر بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی در روز انجام می شود. حدود ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات برای ساخت کانال مهندس پورشریفی فعال هستند که هیچ کجا پروژه ای به این بزرگی را ندیدیم.

وی تأکید کرد: نباید مردم را نا امید کرد چون در حال حاضر دولت پای کار آمده و مصوبات خوبی را نیز برای استان خوزستان داشته است. البته در این بین باید مطالبه گری هم داشته باشیم تا مصوبه ها بهتر اجرایی شوند.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر بیان کرد: حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب در کانال هایی که به شیلات آبرسانی می کرد لایروبی انجام شد. همچنین ایستگاه های پمپاژ را بازسازی و نوسازی کردیم که این کار به نفع شیلات و خود ما نیز بود. این کارها با هماهنگی استانداری، شیلات و جهاد کشاورزی انجام شده و امیدواریم با تکمیل کانال مهندس پورشریفی بتوانیم آب را با دبی ۲۰ مترمکعب به اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز برسانیم.

شمایلی عنوان کرد: آب اندازی و مرطوب کردن اراضی در دستور کار جدیدی است و امیدواریم از این کانال به صورت چند منظوره بهره برداری کنیم. در ارتباط با روند کار ساخت کانال مهندس پورشریف باید گفت که مشکلی برای روند اجرایی شدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ایجاد نمی کند. اکنون بسیاری از پروژه ها در کشور تعطیل شده و ما از دستگاه ها و تجهیزات بسیاری برای ساخت این کانال استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: دولت، وزارت نیرو را نسبت به تأمین آب مورد نیاز کل طرح ۵۵۰ هزار هکتار موظف کرد. همچنین بحث اجرا و تامین منابع آن نیز در حال پیگیری است که در آینده ای نزدیک به اتمام می رسد. در گذشته توجه ویژه ای به محیط زیست و حق آبه هورها نشده بود و باید کمک کنیم تا حق آبه هور شریفیه و منصوره تأمین شوند؛ البته دولت به این نتیجه رسیده تا حق آبه این هورها تأمین شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر اظهار کرد: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه ها در اختیار نیروهای بومی است و حتی تعداد قابل توجهی از پیمانکاران نیز بومی هستند. تمامی شرکت ها برنده مناقصه شدند. تأمین آب اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز از سوی دولت تصویب شده است. ۳۱۲هزار هکتار در فاز اول و ۲۳۸ هزار هکتار نیز در فاز دوم است که تاکنون ۲۴۵ هزار هکتار آن به اتمام رسیده و مابقی نیز تا پایان سال جاری تمام می شود چون در حال تحویل اراضی به جهاد کشاورزی هستیم.

شمایلی در ارتباط با تأمین اعتبار طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از کل یک و نیم میلیارد دلار تأمین و اختصاص داده شده و مشکلی در زمینه تأمین اعتبار نداریم.


منبع: مهر خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا