اخبار ویژه

پیشرفت ۸۰درصدی در ساخت کانال های انتقال دهنده آب به مناطق بحرانی

محور فعالیت جهادنصر بر استفاده از امکانات بومی است

به گزارش خوز۲۴ موسی پرویزی مدیر روابط عمومی جهاد نصر کشور در حاشیه از طرح بیابان زدایی جهاد نصر در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان در خوزستان وجود دارد که از این میزان هشت منطقه گرد و غبارخیز تعیین و در اولویت کاری قرار گرفتند؛ یکی از این مناطق هم در جنوب شرق اهواز است.

وی ادامه داد: پروژه احداث کانال مهندس پور شریفی به طول ۴۴ کیلومتر طراحی شده و در فاز اول ۱۰کیلومتر از این پروژه برای انتقال آب به مناطق فوق بحرانی جنوب شرق اهواز به اتمام رسیده است. عرض این کانال ۵۰ متر و با حجمی حدود ۲۰ مترمکعب بر ثانیه برای مناطق فوق بحرانی جنوب شرق اهواز آبرسانی می کند.

پرویزی با اشاره به اینکه هور شریفیه یا هور منصوره به وسعت ۴۲ هزار هکتار هست که ریزگردها از این منطقه با بادهای جنوبی وارد اهواز می شود، تصریح کرد:  جهاد نصر به عنوان مجری پروژه انتقال سریع آب با حجم بالا و منابع طبیعی نیز برای انجام کارهای بیولوژیکی طرح تعیین شده اند.

وی با بیان اینکه این پروژه تنها ۴۲ هزار از ۳۵۰ هزار هکتار مناطق فوق بحرانی تعیین شده و فقط جزئی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در خوزستان است، خاطر نشان کرد:  انتظار نداریم بعد از اتمام این پروژه، گرد و خاک هم بلافاصله تمام شود ولی قطعا در کاهش گرد و خاک تاثیر دارد.

همچنبن مدیر روابط عمومی جهاد نصر کشور در بازدید از سازه یکی از پل های در حال ساخت روی کانال، گفت: در این پل بحث رسوب برداری در نظر گرفته شده و با تنظیم دریچه هایی این کار را به صورت سالانه انجام می دهیم. ۷۰ نفر فقط در ساخت این پل مشغول به کار هستند.

پرویزی در پایان خبر داد: در فاز اول ساخت کانال ۱۰کیلومتر ساخت دو پل انجام می شود و هر دو نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزکی دارند و عملیات خاکبرداری آنها به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۶ شرکت عمرانی در پروژه همکاری دارند که محور اصلی تامین نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین آلات از درون استان است.

تثبیت ۴۲هزار هکتار کانون بحران در خوزستان

احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی به سمت خشکسالی می رود، اظهار داشت: این یک مشکل جهانی است و بسیاری از کشورها را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه پیش از ریزگردها ما مشکل شن زارها را داشتیم، افزود: ۳۱ میلیون متر اراضی بیابانی در کشور وجود دارد. ۳۵۰هزار هکتار شن زار در خوزستان و ۳۵۰هزار کانون ریزگرد وجود دارد البته در برخی مناطق هر دو پدیده وجود دارد.

مطیعی تصریح کرد: هورالعظیم، حدفاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز، امیدیه، هندیجان و ماهشهر اصلی ترین کانون های ریزگرد استان هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر خشکسالی، دخالت انسان در طبیعت عامل ایجاد این کانون ها است، گفت:پس از انجام مطالعات در بهمن ماه سال گذشته، جهادکشاورزی به عنوان مجری مقابله با ریزگردها تعیین شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان با بیان اینکه مرطوب سازی گیاهی یکی از وظایف ما است، خاطر نشان کرد: از سویی دیگر باید پوشش گیاهی منطقه را با نهال کاری تقویت کنیم.

وی اجرای کار توسط خود منطقه را یکی از امور مهم برای پیشرفت این پروژه دانست و یادآور شد: حدود ۵هزار هکتار از پوشش گیاهی اراضی جنوب شرق اهواز تقویت شده است.

مطیعی ادامه داد: قرار است ۴۲هزار هکتار از اراضی استان توسط جهادکشاورزی تثبیت شوند.  در سال ۹۴ تا پایان۹۵ حدود ده هزار هکتار از اراضی تثبیت شده اند.

وی مشارکت همه مردم برای کاهش کانون های ریزگرد را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی توسط سپاه و بسیج ساماندهی شده است. قرار است از اسفند ۹۵ تا ۹۶، ۷هزار هکتار از این کانون ها تثبیت شود که ۴هزار هکتار به عهده سپاه و ۳هزار هکتار نیز بر عهده مردم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان اظهار داشت: خسارتی که به استان در بهمن ۹۵ وارد شد بسیار بالا بود از همین رو باید برای کنترل این کانون ها هزنیه کرد.

وی با بیان اینکه اینکه این اقدامات به صورت مشارکتی با سازمان جهادنصر انجام می شود، گفت: در خوزستان تنها برای شن زار از مالچ پاشی استفاده می شود و قرار نیست در تمام کانون ها از مالچ پاشی استفاده کرد.درخصوص ریگ پاشی نیز باید گفت که تاکنون تجربه این امر را در خوزستان نداشته ایم و باید طرحی به صورت پایلوت میزان کارآمدی آن را مشخص کند.

پیشرفت ۸۰درصدی در ساخت کانال های انتقال دهنده آب به مناطق بحرانی

در ادامه یداله شمایلی مدیرعامل مؤسسه جهادنصر با اشاره به حوادث هشتم بهمن ماه سال ۹۵ گفت: وزیر جهادکشاورزی، مؤسسه جهادنصر را مأمور حل مشکلات مردم در موضوع ریزگردها کرد.  ۷۰درصد ریشه گرد و خاک به خارج استان باز می گردد اما هنوز به لحاظ شرایط خاص  کشورهای عراق و سوریه دولت موفق به اقدامی در سطح بین الملل نشده است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان ۴۵۰هزار هکتار ماسه روان و۳۵۰هزار هکتار ریزگرد وجود دارد. طبق مصوبات دولت در اسفند۹۵ ده هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات آب و برق خوزستان اختصاص یافت.

شمایلی با بیان اینکه اقدامات متناسبی با موضوع ریزگردها صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد: حادثه بهمن ماه علی رغم مشکلاتی که ایجاد کرد سبب خیری برای دیده شدن استان شد و درحال حاضر زیرساخت ها برای حل این معضل فراهم شده است.

وی یادآور شد: وزیر جهادکشاورزی مؤسسه جهادنصر را مأمور انتقال آب به شرایط فوق بحرانی ریزگرد کرده است. از سویی دیگر اداره منابع طبیعی وظیفه کاشت نهال دارد از همین رو مؤسسه با کانال کشی از شیلات آزادگان موفق به تثبیت بخشی از ریزگردها شده است.

مدیرعامل مؤسسه جهادنصر تصریح کرد:  تکمیل ۵۵۰هزار هکتار از دیگر مصوبات دولت است. وزرات نیرو پذیرفت تا سقف ۵۵۰هزار هکتار آب این اراضی را تأمین کند که این امر یک گام بسیار مهم است.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت این کانال در شرایط عادی حداقل یکسال زمان نیاز داشت اما به دلیل شرایط منطقه پروژه با سرعت پیش رفت و در حال حاضر بالغ بر ۸۰درصد آن ساخته شده است.

شمایلی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: در خوزستان ظرفیت اجرایی بالایی وجود دارد از همین رو عمدتا از امکانات و تجهیزات بومی استفاده می شود. ۳۲۰هزار هکتار از اراضی بحرانی استان باید در طول برنامه ششم تثبیت شود از همین رو توفیق در این پروژه نیازمند همت ملی است.

وی با بیان اینکه در طول سالیان متمالی حق آبه تالاب های خوزستان پرداخت نشده، تصریح کرد: همین مسأله باعث گسترش کانون های ریزگرد شده است.

مدیرعامل مؤسسه جهادنصر در پاسخ به سؤالی پیرامون فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری بیان کرد: دنبال توازن منطقه ای هستیم تا تمام شهرهای استان خوزستان از این طرح بهره مند شوند.فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری، ۲۳۸ هزار کیلومتر است که مصوبه آن از طریق دولت ابلاغ شده است.

گفتنی است صبح امروز جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه به همت مؤسسه جهادنصر از عملیات اجرایی طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری و انتقال آب به کانون ریزگردها در جنوب و جنوب شرق اهواز بازدید کردند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا