مدرسه مجازی،پشتیبان غیرحضوری شدن کلاسهای درس خوزستان

خوز 24– آلودگی هوا و شیوع بیماری آنفلوآنزا در خوزستان باعث شد مدارس استان حدود ۳۰ روز تعطیل و بهصورت غیرحضوری برگزار شوند؛ کیفیت کلاسهای غیرحضوری بسیار کمتر از کلاسهای حضوری است و برای جبران این عقبماندگی، تشکیل مدرسه مجازی راهکاری راهبردی به شمار میرود.
فصل تکاپوی دانشآموزان و معلمان و علمآموزی است و به برگزاری آزمونهای نوبت اول نزدیک میشویم؛ اما شرایط آموزش امسال در خوزستان متفاوتتر از همیشه است؛ روزهای بسیاری دانشآموزان از راه دور پای کلاس درس معلمان خود نشستند که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، این موضوع بر کیفیت آموزش حضوری نیز اثرگذار بوده و امکان افت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد.
مطابق آمار اعلامشده، مدارس بسیاری از مناطق خوزستان طی سال جاری بیش از ۲۰ روز بهصورت مجازی برگزار شد، اگرچه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بارها اعلام کرده است آموزش مجازی هیچگاه جای آموزش حضوری را نمیگیرد، اما از سوی دیگر مجموعه تعلیم و تربیت استان را در راستای استفاده از تمام ظرفیتها برای جبران این عقبماندگیهای آموزشی بسیج کرده است.
یکی از ابتکارات مجموعه تعلیم و تربیت استان خوزستان، راهاندازی مدرسه مجازی با همکاری صداوسیمای مرکز استان با هدف حفظ تداوم یادگیری و جبران وقفههای آموزشی ناشی از غیرحضوری شدن مدارس به دلیل آلودگی هوا است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به استفاده از ظرفیت استودیوی «آوای مدرسه» برای ضبط فیلمهای آموزشی افزود: این مدرسه مجازی از روز شنبه ۲۲ آذرماه کار خود را آغاز کرده و قرار است هر روز رأس ساعت ۱۵:۳۰ منتشر و ساعت ۱۸ نیز بازپخش شود.
ناصر علیفر با اشاره به استفاده از ظرفیت استودیوی «آوای مدرسه» برای ضبط فیلمهای آموزشی بیان کرد: رویکرد اصلی نظام تعلیم و تربیت استان، آموزش حضوری و تشکیل کلاس درس با حضور دانشآموزان است؛ با این حال، تداوم آلودگی هوا و افزایش غلظت آلایندههای جوی ایجاب میکند از ظرفیت آموزش مجازی بهعنوان یک فرصت حمایتی برای ارتقای یادگیری دانشآموزان استفاده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی تاکید کرد و گفت: تاکنون بیش از یکهزار و ۵۴۵ ویدیوی آموزشی در سرویس اشتراکگذاری ویدیو «آپارات» بارگذاری شده که مجموع بازدید آنها به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید رسیده است.
علیفر خاطرنشان کرد: این محتوای آموزشی متناسب با نیازهای واقعی دانشآموزان تولید شده و با استقبال مطلوب خانوادهها مواجه بوده است و میتواند نقش موثری در ارتقای کیفیت آموزش در شرایط خاص استان ایفا کند.
کاهش نگرانی خانوادهها با راهاندازی مدرسه مجازی
زهرا کریمی، ولی ۲ دانشآموز خوزستانی، درخصوص راهاندازی مدرسه مجازی بیان کرد: بیش از هر کس دیگر، خانوادههایی که چند فرزند دانشآموز دارند از راهاندازی چنین مدرسهای خشنود هستند، چراکه با پخش محتوای آموزشی از شبکه صداوسیمای استان خوزستان بخشی از نگرانیهای اولیا کاهش مییابد.
وی با مطلوب خواندن اختصاص زمان بازپخش به محتوای آموزشی از صداوسیمای استان افزود: یکی دیگر از مزیتهای این مدرسه، پوشش تمام مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم است.
حل گزیده سؤالات امتحانی، نقطه قوت مدرسه مجازی
نیما سعیدی، یکی از دانشآموزان اهوازی که در پایه هفتم تحصیل میکند، در این خصوص اظهار کرد: شروع مدرسه مجازی با تدریس ادبیات پایه هفتم بود که از مطالب ارائهشده توسط مدرس بسیار استفاده کردیم و دروسی که دبیر به ما آموخته بود بار دیگر مرور شد.
وی ادامه داد: در روزهایی قرار داریم که به آزمونهای نوبت اول نزدیک میشویم و هرچه منابع معتبر برای آموزش ما بیشتر باشد، به یادگیری و تثبیت مطالب کمک میکند؛ یکی دیگر از مزیتهای این مدرسه آن است که مدرسان به حل گزیده سؤالات امتحانی میپردازند، این روزها یکی از دغدغههای اصلی مجموعه تعلیم و تربیت استان، ارائه مطلوب محتوای آموزشی به تمام دانشآموزان است و راهاندازی مدرسه مجازی این فرصت را فراهم میکند که بخش بزرگی از این دغدغه کاهش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه از ابتدای مهرماه امسال حدود ۳۰ روز مدارس استان به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری شدهاند، گفت: آموزش مجازی هیچگاه جایگزین آموزش حضوری نیست و برای جبران عقبماندگی آموزشی ناشی از آلودگی هوا در استان باید تصمیم و اقدام فوری و اثرگذار اتخاذ شود.
وی بیان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی، در حالت عادی ۱۷ روز مدارس خوزستان زودتر از سایر استانها تعطیل میشوند؛ علاوه بر این، کلاسهای درس در شهرهای آلوده نیازمند تامین دستگاههای تصفیه هوا هستند.
وی با ابراز نگرانی از عدم آمادگی دانشآموزان خوزستان برای شرکت در کنکور به دلیل تعطیلیهای ناشی از آلودگی هوا گفت: از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردهایم سهمیه پنج درصدی بلایای طبیعی کنکور برای خوزستان نیز لحاظ شود تا دانشآموزان این استان توان رقابت با سایر نقاط کشور را داشته باشند.
تهدید خطر تکرار پایه دوره ابتدایی با تعطیلی مدارس خوزستان
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان با ابراز نگرانی از تعطیلی پیدرپی مدارس در استان گفت: غیرحضوری شدن مدارس به دلیل آلودگی هوا، احتمال تکرار پایه در دوره ابتدایی را افزایش میدهد.
فرانک موسوی بر استفاده از فناوریهای نوین برای تقویت آموزش غیرحضوری در استان تاکید کرد و بیان داشت: تکرار پایه در دوره ابتدایی ۱۲۰ درصد و نرخ ترک تحصیل ۱۶۰ درصد در استان کاهش یافته است، اما با تعطیلی مکرر مدارس ممکن است در این ۲ شاخص با افت جدی مواجه شویم.
وی با اشاره به وجود ۵۲ هزار دانشآموز دوزبانه در استان افزود: دانشآموزان دوزبانه در شرایط عادی نیز برای تحصیل با چالش روبهرو هستند و غیرحضوری شدن مدارس موجب میشود شرایط برای ادامه تحصیل آنها دشوارتر شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: با مشکلاتی در زمینه آموزش غیرحضوری روبهرو هستیم؛ از جمله نداشتن تلفن همراه در برخی خانوادهها یا قطعی و ضعف اینترنت در بعضی مناطق؛ در صورت بهبود شرایط هوا، قطعا پنجشنبهها برای آموزش دانشآموزان فعال خواهد شد و طرح «حامی» برای برگزاری کلاسهای فوقالعاده اجرا میشود.
مهمترین راهکار جلوگیری از تعطیلی مدارس در خوزستان، استفاده از راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا است، اما با توجه به زمانبر بودن این اقدام و اهمیت حفظ سلامت دانشآموزان، در زمان تعطیلی مدارس باید از روشهای تدریس دیگری که پشتیبان کلاسهای مجازی هستند استفاده شود.
وضعیت آموزش خوزستان در جایگاه مطلوبی قرار ندارد و برای جبران عقبماندگی تحصیلی ناشی از تعطیلی مدارس، ضروری است از روشهای آموزشی دیگر در کنار کلاسهای آموزشی استفاده شود تا سطح آموزشی استان بیش از این دچار افت نشود.





