
خوز24- سعید دشتینژاد با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: خبرنگاران چالشهای خبری بسیاری را پرتنشی متحمل میشوند و حجم کار آنها بالاست که جا دارد به خبرنگاران خدا قوت بگویم.
او در ادامه نیز با بیان این که وقتی یک مسئول در جایگاهی قرار دارد و برای یک کلانشهر تصمیمی میگیرد باید نگاهی پدافندی به موضوعات داشته باشد و براساس احتمالات فکر نکند، ادامه داد: ما نقاط ضعف بررسی کردیم تا ببینیم در صورت کاهش دبی آب، در کدام بخشهای رودخانه دچار مشکل میشویم. از این رو ما سه نقطه اسکله آبگیرخانه شهدای کوت عبدالله، تصفیهخانه گلستان و گروه ملی را نشان گذاری کردیم
دشتینژاد بیان کرد: در ایامی که بارندگی داشتیم، درحال آمادهسازی کارهای اسکله بودیم و توانستیم آن اسکله را بعد ۴۵ روز یعنی پس از کار در ایام تعطیلات، ماه مبارک رمضان و عید فطر به شکل ۲۴ ساعته آماده کنیم. جابجایی اسکله دو حُسن کیفی و کمی نیز به همراه داشت و با تمرکز بر موضوع، اسکله را جابه جا کردیم.
مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اهواز گفت: قبل از انجام این کار، ما کارهای علمی انجام دادیم، یعنی با دوربینهای نقشهبرداری زیر آب، توپوگرافی زیر رودخانه برداشته شد و مشخص کردیم تا ببینیم در چه نقطهای این اقدامات را انجام دهیم. ضمن این که چهار دستگاه الکتروپمپ سانتریفیوژ را هم در این اسکلهها نصب کردیم.
وی اظهار کرد: دبی رودخانه کارون در حال حاضر حدودا ۱۵۰ متر مکعب بر ثانیه است اما برای دبی ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه نیز آماده هستیم. حتی اگر دبی کاهش پیدا کند، ما هیچ نگرانی در این زمینه نخواهیم داشت.
دشتیزاده گفت: حدود ۲۸ پروژه بلاتکلیف ۴ ساله داشتیم که با مشاوره حدود ۱۲ پروژه را اوت کردیم که رضایت پیمانکار و نفع دولت همراه بود. ۱۴ پروژه باقیمانده به همراه ۶ پروژه دیگر را هم انجام دادیم. مجموعا کار را با ۲۰ پروژه تنش آبی که شامل اصلاح و بازسازی تصفیهخانهها و توسعه شبکه آب ملاشیه، عیندو کوی سادات، زرگان، اسلامآباد و دیگر مناطق میشود، آغاز کردیم، ضمن این که ۲۰ پروژه دیگر هم برای این مناطق تعریف و الویتبندی شده است.
وی افزود: سعی کردیم شرایط را به گونهای مدیریت کنیم تا خدای ناکرده ناراحتی و نارضایتی مردم موجب تنش اجتماعی نشود. مناطق مختلف سالها دچار مشکلات آبی بودند که با اصلاح شبکه آبی توانستیم این مشکلات را تا حدود زیادی برطرف کنیم. ما برای هر منطقه یک سناریو و راهکار متناسب با طرح جامع آبرسانی در نظر گرفتیم.
مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: مردم عین ۲ در یومالعباس و ماه محرم شرایط خاصی را سپری کردند و بسیار ناراحت بودند. از این رو، ما از قبل برنامههایی داشتیم و شبکه توزیع و انتقال آب عین ۲ را مدل قرار دادیم تا ببینیم چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا حداقل در ۳ ماه آینده عین ۲ از تنش خارج شود. ما یک مخزن پیش ساخته را به ظرفیت ۱۰۰۰ متر مکعب و ۴ متر ارتفاع و به صورت دَورانی طراحی کردیم و در حال ساختن این مخزن هستیم که انشاءالله تا یک ماه آینده نصب خواهد شد.
او بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برای شرکتهای خدماتی در مناطق حاشیه شهر و یا سکونتگاههای رسمی ایجاد میشود، توسعه بیرویه و نامتوازن ساخت و سازها است که نیاز است هرساله افزایش ظرفیت ایجاد شود. همچنین مصوبهای را در شورای تامین استان تصویب کردیم که قرار شد تصفیهخانه صنایع فولاد ۱۰ هزار متر مکعب آب را به شبکه آب شهری بدهد. خداراشکر این مصوبه را گذراندیم و از دکتر موالیزاده استاندار خوزستان تشکر میکنیم که در این زمینه به ما کمک کردند. به هر حال اینها از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و نظام نشان داده که میتواند با تمرکز بر چنین موضوعاتی مشکلات خود را حل کند.
مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اهواز گفت: همچنین سه اقدام بسیار موثر را در دستور کار قرار دادیم که یکی از این اقدامها، اجرای اتاق مانیتورینگ شبکه توزیع آب اهواز است. در حدود ۶۰ نقطه از شبکه توزیع آب، دستگاه سنسورهای کیفی نصب کردیم تا مدیران شبکه به صورت آنلاین، فشار آب چند شبکه را همزمان مدیریت کنند. متاسفانه ۲۵۰۰ کیلومتر از شبکه آب اهواز فاقد هرگونه دستگاه کنترل و سنجش است و از این رو سنسورها را به کمک مهندسین مشاور در نقاطی طراحی و نصب کردیم تا خود مشاور نیز بتواند از این سنسورها برای طراحی شبکه توزیع آب در آینده کمک بگیرد.
وی ادامه داد: اقدام بعدی GIS است که نقاط جغرافیایی با دیدگاه درآمدی ایجاد کردیم و تمام اطلاعات و دادهها مربوط شبکههای آب و فاضلاب و سایر عناصر زیرساختی به شکل روزانه ثبت میشود. از این رو برای تسهیل عملیات میدانی، ابزارهای موبایلی و نقشههای آفلاین در نظر گرفته شده است.
دشتینژاد بیان کرد: اقدام بسیار موثر دیگر، بحث تکریم ارباب رجوع و سهولت ارتباط همشهریان با سامانه ۱۲۲ و نصب برنامه CRM است. نرم افزار CRM شرکت به زودی راهاندازی میشود و با تجمیع اطلاعات تماس، سوابق و درخواستهای مشترکین، دیدی جامع و یکپارچه فراهم کرده و به بهبود تصمیمگیری در واحدهای فروش خدمات و پشتیبانی کمک میکند؛ این سامانه با برنامهریزی خودکار تماسها، ارسال ایمیل و یادآوری پیگیریها خطاهای انسانی را کاهش داده و پاسخگویی ساختاریافتهتر، رضایت شهروندان را افزایش میدهد. همچنین ثبت دقیق سوابق مشتریان و اتصال به سیستمهای دیگر مانند وبسایت شبکههای اجتماعی و GIS، هماهنگی سازمان را افزایش و فرآیندهای تکراری را حذف میکند که در نهایت منجر به افزایش بهرهوری کاهش هزینهها و رشد پایدار سازمان میشود.
وی به توزیع آب در محدوده خارج از مرزهای شلمچه و چذابه اشاره کرد و گفت: در مسیر اربعین، توزیع آب بین مواکب با تانکر انجام میشود و بر عهده آبفا اهواز است. نیروی کیفی ما در مبدا کلر آب را کنترل و مخزن آب را پلمپ میکنند و نیروی کیفی مستقر در محل پلمپ، مخرن را باز و آب را تست میکند. این رویه هرروز انجام میشود.
مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: متاسفانه کلانشهر اهواز در مقایسه با کل کشور، دومین شهری است که حاشیهنشینی دارد و هیچ تدبیری به صورت کلی برای این موضوع نشده است. عمده انشعابات در سکونتگاههای غیر رسمی هستند و این انشعابات غیرمجاز باعث ایجاد مشکلات در خدمترسانی از قبیل عدم رعایت الگوی مصرف و آلودگی شبکه به دلیل نصب انشعاب غیر استاندارد میشود.
وی ادامه داد: ما سعی میکنیم با مردم در خصوص نصب انشعابات استاندارد همکاری کنیم. در این راستا جریمه غیر مجاز بودن انشعابات را میبخشیم و در بحث ساخت و سازها نیز دستورالعمل داریم و سعی میکنم با تصویب مصوبهای این ساخت و سازها را به حداقل برسانیم. تحول خوبی در بحث انشعابات غیر مجاز خواهیم داشت.
دشتی نژاد گفت:در حوزه مشترکین و درآمد برنامه داریم. در این راستا نیز اتاق مانیتورینگ را راهاندازی و مشترکین را به چهار سطح از خوشپرداخت تا سختپرداخت تقسیم میکنیم و برای هر سطح، برنامه ویژه در نظر گرفتیم.
مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: متاسفانه کلانشهر اهواز در مقایسه با کل کشور، دومین شهری است که حاشیهنشینی دارد و هیچ تدبری به صورت کلی برای این موضوع نشده. عمده انشعابات در سکونتگاههای غیر رسمی هستند و این انشعابات غیر مجاز باعث ایجاد مشکلات در خدمترسانی از قبیل عدم رعایت الگوی مصرف و آلودگی شبکه به دلیل نصب انشعاب غیر استاندارد ایجاد میکند.