اخبار خوزستان

گازهای همراه نفت تا پایان کار دولت به صفر می رسد


به گزارش خبرنگار مهر، بیژن نامدار زنگنه ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سفر من به خوزستان به مناسبت هفته دولت است، لذا یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشته و این هفته را به همه کارکنان و مسئولان اجرایی کشور به ویژه خوزستان تبریک و از زحمات همه آنها تقدیر و تشکر می کنم.

وی افزود: امروز در جلسه اول با فعالان اقتصادی عمدتا کسانی بودند که در حوزه ساخت تجهیزات حوزه نفت فعالیت و تلاش می کردند؛ استان خوزستان ظرفیت عظیمی برای ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: قرار شد با برگزاری کارگاه های آموزشی برای این صنعتگران استان آنها را برای مشارکت حداکثری و فعالیت بالا در قراردادهای نفتی آماده کنیم. با این کار می توان حجم عظیمی از سرمایه گذاری ها در  ایران و خوزستان را به انجام برسانیم.

زنگنه بیان کرد: جدای از قراردادهای نفتی برنامه هایی برای نوسازی تأسیسات صنعت نفت داریم و در این زمینه هم از ظرفیت های تولیدکنندگان قطعات ملی به خصوص استان خوزستان بهره مند شدیم. همچنین مقرر شده از ظرفیت های فاینانس و تأمین منابع خارجی استفاده کنیم تا کار به شرکت های ایرانی واگذار شود.

وی عنوان کرد: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی نیز ابتدا گزارشی از عملکرد ستاد در رابطه با برنامه های ملی که بخشی از آنها در خوزستان اجرا می شود، ارائه شد.

وزیر نفت اضافه کرد: در جلسه فوق در چند زمینه قرار شد پیگیری کنیم که یکی از آنها مسئله صادرات از مبدأ خوزستان به کشورهای دیگر به ویژه عراق بود. برای این صادرات مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن جلسه ای در تهران با همکاری وزارت صنعت، معدن، تجارت، امور اقتصادی و بانک ها تشکیل و حل آنها را امکان سنجی می کنیم که البته خود استان باید مبدأ پیگیری برگزاری آن باشد.

زنگنه یادآور شد: بخش دیگر پیگیری ها در این جلسه به مسئله ساخت شهرک صنعتی صنایع میان دستی و پایین دستی پتروشیمی که از قبل توافقات آن انجام شده بود، مربوط می شود. این شهرک در منطقه عمومی آقاجاری و امیدیه احداث می شود و کار بسیار با ارزشی است.

وی ادامه داد: قسمت های دیگر جلسه مربوط به همکاری هایی بود که در حوزه مسائل اجتماعی که نفت می تواند به استان کمک کند، مسئولیت اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای، راه های استان، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز هستند که انشاءالله این طرح ها فعال تر شود.

وزیر نفت گفت: آینده استان خوزستان را با توجه به ظرفیت هایش، گرایشی که دولت دارد و نامگذاری سال به نام تولید و اشتغال (معضل اصلی تولید و اشتغال است) خوب و روشن می بینم.

زنگنه افزود: با طرح های توسعه ای نفت برای این استان، با طرح های کشاورزی و زیربنایی، راه هایی که ساخته می شود، توسعه پتروشیمی که برای آینده داریم، صنایع تبدیلی کشاورزی، جایگاه، موقعیت جغرافیایی و ژئوپلوتیکی که دارد همه باید دست به دست هم بدهیم و با امید پیش برویم و با استفاده و تجهیز منابع داخلی و خارجی بتوانیم جهش بزرگی برای حرکت خوزستان سوی آینده ای روشن ایجاد کنیم.

وی در ارتباط با میدان های نفتی مشترک در خوزستان گفت: میدان های مشترک عمده ای در استان خوزستان داریم که از آن جمله می توان به یادآوران، آزادگان و یاران اشاره کرد. اینها بزرگترین میدان های استان خوزستان است و برای آنها برنامه داریم.

وزیر نفت خبر داد: مناقصه میدان آزادگان برگزار شده و در حال اجرا و پیشرفت است؛ مسئولان شرکت های علاقمند خارجی دعوت ما را پذیرفته با همکاران ایرانی خود از این میدان بازدید کردند و امروز دوباره جلسات تکمیلی با مدیران آنها در تهران برگزار می شود.

زنگنه ادامه داد: چنین بازدیدها و ترددهایی جزو فرآیند مناقصه است و بعد از این زمان هایی حدود چهار ماه برای اینکه پیشنهادات خود را ارائه دهند به آنها اعلام می کنیم و در نهایت در یک زمان چند ماهه نیز بررسی ها از سوی وزارت انجام و شرکت های برنده را انتخاب می کنیم.

وی بیان کرد: در میدان های یادآوران و یاران HOA اجرا کردیم و البته میدان های آب تیمور و منصوری هم هستند. اینها همه کارهایی است که در خوزستان در قالب قراردادهای نفتی یا IPC اجرا می شود.

وزیر نفت افزود: کار ما فقط اینها نیست و خود مناطق هم پیگیر یک سری میدان ها هستند و در عین حال نیز کارهایی برای نوسازی و بهسازی تأسیسات نفت داریم که آنها هم چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد.

زنگنه خبر داد: در حوزه گازهایی که در خوزستان همراه نفت می سوزد نیز باید به مردم مژده بدهم که با تأکید دولت این موضوع را در دستورکار قرار دادم که این گازها تا پایان کار دولت به نزدیک صفر برسد و برای اجرایی شدن و پیگیری آن مجری ویژه می گذارم.

وی عنوان کرد: امروز هم اعلام کردم که دستور می دهم تا وقتی می خواهند چاه ها را فعال کنند، دیگر هیچ نفتی را نسوزانده و در گودال ها نریزند. همچنین باید از دستگاه mot استفاده کنند تا بخشی از آلودگی کم شود.

وزیر نفت در پایان تأکید کرد: به امید خدا این آلودگی های ناشی از سوختن گازهای همراه نفت باید ظرف چند سال با ان جی ال هایی که می سازیم و روش های دیگری که برای جمع آوری گازهای همراه نفت است، به نزدیک صفر برسد.


منبع: مهر خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا